Vilka aktörer kan dra nytta av forskningsresultat eller möjliggöra dess användning i samhället? Vem eller vilka behöver du kommunicera med för att nå dina mål före, under och efter projektet? Detta är dina målgrupper.
Det kan exempelvis vara konsumenter, praktiker, slutanvändare, intresseorganisationer, beslutsfattare, rådgivare, studenter och forskare. Var tydlig och specifik! Handlar ditt projekt om skolgårdar? Visa att du kommer att nå ut till och ha ett utbyte med relevanta beslutsfattare (t.ex. skolförvaltningar i kommuner och Sveriges skolledarförbund).
Visa på målgrupper som du behöver ha ett utbyte med under hela forskningsprocessen och inte enbart som slutmottagare av resultatet. Det finns intressenter som du och projektet kan ha nytta av och samverka med under projektets gång, lyft fram dessa.
Exemplifiera gärna och förklara svenska namn och begrepp så som Jordbruksverket och Hushållningssällskapen, den som läser din ansökan kanske inte är insatt i det svenska systemet så du behöver förklara varför dessa är viktiga i din kommunikation.