Utbildningshandboken kapitel 7
7. Inför och vid kursstart
7.1 Tidig kursinformation
7.2 Anmälan till kurstillfälle
7.3 Antagning till kurstillfälle
7.4 Kursstart
7.5 Registrering på kurstillfälle
7.6 Avbrott på kurstillfälle
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
7.1 Tidig kursinformation
Policy
Tidig och tydlig information är viktig för att ge studenterna goda förutsättningar att genomföra utbildningen med ett bra resultat. Det är särskilt viktigt för studenter med funktionsnedsättning.
SLU-regler
Kurslitteratur
Kurslitteraturlista ska finnas tillgänglig via kurssidan senast åtta (8) veckor före kursstart.
Övergripande schema
Övergripande schema ska finnas tillgängligt via lärplattform (Canvas) senast fyra (4) veckor före kursstart. Schemat ska ange
- tidsramarna för schemalagda aktiviteter, där särskilt obligatoriska moment, fältövningar, studieresor och liknande ska framgå, men innehållet i övrigt behöver inte vara specificerat,
- datum, tid och plats för ordinarie examination samt
- datum för första tillfälle till förnyad examination.
Om kursen medför kostnader för studieresa (eller motsvarande) ska det också framgå senast fyra veckor före kursstart, se avsnitt 3.8 Studenters kostnader och ersättningar.
Betygskriterier
Betygskriterier ska finnas tillgängliga via Canvas senast vid kursstart.
Det ska även framgå vilka tidsgränser som gäller för kursens prov, samt om en student måste ha genomfört kursen inom utsatt tid för att få högre betyg än godkänt.
Se vidare kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment.
Vem ansvarar för vad?
Den kursansvariga institutionen ska
- se till att kurslitteraturlista, schema och betygskriterier finns tillgängliga inom angiven tid,
- arkivera information om varje kurstillfälle enligt Bilaga 4: Arkivering av kursinformation.
Kursledaren ska besluta om kurslitteraturlista och schema, om inte den kursansvariga institutionen bestämt en annan hantering.
Examinatorn ska besluta om betygskriterier, se avsnitt 4.5 Examinator. Betygskriterier för självständiga arbeten hanteras i kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete).
Tillbaka till kapitlets början
7.2 Anmälan till kurstillfälle
Nationella regler
”Den som vill antas till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå ska anmäla det inom den tid och i den ordning som högskolan bestämmer.” (Högskoleförordningen (1993:100) 7 kap.)
UHR samordnar hanteringen av anmälningar till högskoleutbildning i Sverige. Sista anmälningsdag för respektive termin framgår av www.antagning.se och www.universityadmissions.se.
Anmälan görs på
SLU-regler
I normalfallet ska programstudenter anmäla sig till kommande programkurser. I de fall ingen anmälan behövs till kurser inom ett program ska det framgå av programinformationen på SLU:s webb.
Kurspaket
Anmälan till ett kurspaket avser anmälan till alla de kurser som ingår i kurspaketet.
Sen anmälan
En utbildning kan vara öppen för anmälan efter sista anmälningsdag om det finns möjlighet att få en plats på utbildningen. Det är möjligt att påbörja ett program eller en kurs senast två veckor efter kursstart om inte något annat meddelats antagningen senast vid utbildningens start av programnämnd (för utbildningsprogram) eller av institutionsstudierektor/motsvarande (för kurs) till antagning@slu.se. Det går att anmäla sig till kurstillfällen för självständiga arbeten under hela kursens studieperiod.
Meritvärdering sker inte, utan rangordning av behöriga sökande sker i turordning.
Vem ansvarar för vad?
Studenten ska anmäla sig i tid. I vissa fall kan dock sen anmälan göras till kurser med lediga platser.
Kursansvarig institution måste göra en kontroll av vilka studenter som faktiskt följer kursen under kursens andra vecka, se avsnitt 7.5 Registrering på kurstillfälle. Studenter som ska gå kursen, men glömt anmäla sig, måste göra en sen anmälan för att, i mån av plats, kunna bli antagna och registrerade.
Utbildningsavdelningen ansvarar i samarbete med berörda fakultetskanslier för programinformationen i de fall ingen anmälan behövs till kurser inom ett program.
Instruktioner
Anmälan görs på antingen www.antagning.se eller www.universityadmissions.se, beroende på om undervisningsspråket är svenska eller engelska. För inresande utbytesstudenter finns särskilda kanaler för anmälan till kurser.
Länkar
Anmälan och antagning
www.antagning.se
www.universityadmissions.se
Tillbaka till kapitlets början
7.3 Antagning till kurstillfälle
Nationella regler
Den centrala antagningen handläggs av UHR enligt uppdrag.
”De krav på särskild behörighet som ställs ska vara helt nödvändiga för att studenten ska kunna tillgodogöra sig utbildningen.” (Högskoleförordningen (1993:100) 7 kap.)
Undantag
”En högskola skall göra undantag från något eller några behörighetsvillkor, om sökanden har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen utan att uppfylla behörighetsvillkoren.” (Högskoleförordningen (1993:100) 7 kap.)
Villkorad antagning
Antagning kan göras även om inte behörighetskraven är uppfyllda vid beslutet om antagning. För registrering på kurs ska behörighetskraven vara uppfyllda.
Svara på antagningsbesked
Vid antagning får den antagna ett antagningsbesked. Om den antagna måste svara ska antagningsbeskedet ange
- när svaret senast ska inkomma och
- om den sökande ska svara via www.antagning.se, www.universityadmissions.se eller på annat sätt.
En sökande som antagits till en kurs och tackat ja, men som inte tänker läsa kursen, ska så snart som möjligt tacka nej via www.antagning.se eller www.universityadmissions.se. Ett sådant återbud tolkas som ett besked från studenten att hen inte vill gå utbildningen.
SLU-regler
Styrelsen för SLU har beslutat om en antagningsordning för tillträde till utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU, se länkar.
SLU följer UHR:s riktlinjer och SUHF:s rekommendationer på området.
Kurspaket
Antagning till ett kurspaket avser antagning till alla de kurser som ingår i kurspaketet. Vanligtvis är antagningen villkorad med att studenten fullföljer kurserna i avsedd ordning.
Antagen med villkor och Canvas
Tidig åtkomst i kursrummet i Canvas omfattar även studenter som antagits med villkor. Det innebär inte automatisk rätt att bli registrerad på kursen. Den som är antagen med villkor måste fortfarande visa att hen uppfyller villkoren för att sedan bli registrerad på kursen i Ladok.
Reservantagning
Via www.antagning.se eller www.universityadmissions.se ser studenten sin eventuella reservplats. Kursansvarig institution kallar studenten via e-post, om studenten får plats på kursen. Studenten måste svara inom 24 timmar efter erbjudande om plats i reservantagningen.
Sen antagning
I normalfallet är alla kurstillfällen öppna för sen antagning i två veckor efter kursstart – om det finns lediga kursplatser. Därefter stängs möjligheten till sen antagning om inte institutionsstudierektorn (motsvarande) på kursansvarig institution begär undantag. Kurser för självständigt arbete (examensarbete) är generellt undantagna från den regeln. För dessa EX-klassade kurser antas en student som reserv om antagningen görs inom två veckor från kursstart. Berörd kursledare avgör om sedan om studenter kan påbörja kursen.
Vem ansvarar för vad?
Studenten ska
- tacka ja eller nej till erbjuden plats (inom 24 timmar vid reservantagning),
- senast vid kursstart uppfylla eventuella villkor i beslutet om antagning,
- visa den kursansvariga institutionen att villkoren är uppfyllda.
Antagningschefen beslutar om (Verksamhetsstödets delegationsordning)
- antagning till utbildning på grundnivå och avancerad nivå inkl. antagning med villkor,
- undantag från behörighetsvillkor.
Institutionen/motsvarande ska vid behov
- kontrollera vid kursstart att studenten uppfyller villkoren i beslutet om antagning, (om en behörighetsgivande kurs ges i direkt anslutning till en annan kurs, ska bedömningen av studentens förutsättningar att genomföra den senare kursen inte försämras av att hens resultat från föregående kurs inte hunnit betygsättas och rapporteras)
- informera studenten om att registrering på kursen inte är möjlig i det fall villkoren inte är uppfyllda,
- kalla reserver via e-post enligt NyA-webben.
Instruktioner
Den sökande får e-post om att antagningsbesked finns tillgängligt via ”Mina sidor” i www.antagning.se eller www.universityadmissions.se. Kursansvarig institution kallar studenten via e-post, om studenten får plats på kursen genom reservantagning.
Länkar
Anmälan och antagning
Antagningsordning för tillträde till utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Tillbaka till kapitlets början
7.4 Kursstart
Viktiga begrepp
Varje kurstillfälle har någon form av kursstart som inleder kursen. Kursstarten kan arrangeras på olika sätt och på annat datum än startdatum för kurstillfället.
Policy
Tidig och tydlig information är viktigt för att ge studenterna goda förutsättningar att genomföra utbildningen med ett bra resultat.
SLU-regler
Vid kursstart
- Studenterna får en genomgång av kursens mål och betygskriterier, som finns tillgängliga i skriftlig form, se avsnitt 4.5 Examinator.
- Samtliga krav för godkänd kurs görs tydliga för det aktuella kurstillfället, se avsnitt 8.2 Examination och betygssättning.
- Fullständigt schema finns tillgängligt i skriftlig form. Schemat ger information om
- datum, tid och plats för ordinarie examination (prov inklusive inlämningar och motsvarande),
- eventuella tidsgränser för högre betyg än godkänt, se avsnitt 8.2 Examination och betygssättning
- datum för förnyad examination (första omprov) i anslutning till kurstillfället.
- Information ges om eventuell bonusgrundande uppgift och hur den genomförs, se avsnitt 8.2 Examination och betygssättning.
- Om kursen innebär särskilda kostnader för studenterna ska det framgå, se avsnitt 3.8 Studenters kostnader och ersättningar.
- Tidigare kursvärderingar (utfall och eventuella åtgärder) redovisas.
- Information ges om hur kursvärdering ska ske, där bland annat en studentrepresentant ska utses, se avsnitt 5.2 Kursvärdering.
Om självregistrering tillämpas – se avsnitt 7.5 Registrering på kurstillfälle – bör studenterna dessutom påminnas om att registrera sig på kursen.
Vem ansvarar för vad?
Examinatorn ansvarar för att information om examination och betygssättning ges. Kursledaren ansvarar för övrig information och att kursinformationen enligt ovan finns tillgänglig inom angiven tid.
Den kursansvariga institutionen ska arkivera information om varje kurstillfälle enligt Bilaga 4: Arkivering av kursinformation.
Tillbaka till kapitlets början
7.5 Registrering på kurstillfälle
Viktiga begrepp
Registrering bekräftar att studenten tar sin plats i besittning.
Självregistrering innebär att studenten själv registrerar sig på kursen i Ladok.
Fortsättningsregistrering görs varje ny termin när en kurs löper över flera terminer.
Omregistrering kan göras när en student behöver följa (delar av) en kurs på nytt. Det behövs dock inte göras omregistrering för att studenten ska delta i förnyad tentamen, men studenten ska anmäla sig till tentamen på vanligt sätt.
Policy
Självregistrering är normen men gäller inte för inledande kurser på utbildningsprogram, dvs hela första terminen på ett program. Undantagsvis finns även andra kurser där institutionen ansvarar för registreringen.
SLU-regler
Registrering
I normalfallet är självregistreringen öppen fem (5) vardagar före kursstart och dagen för kursstart. Den kursansvariga institutionen kan bestämma andra tider för självregistreringen. För kurser med reservantagna studenter bör dock självregistreringen stänga vid kursstart, så att reserver kan kallas.
När den kursansvariga institutionen gör registreringen (det vill säga när självregistrering inte tillämpas) ska studenten registreras i Ladok snarast, dock senast tre vardagar efter kursstart eller tre vardagar efter att studenten påbörjade kursen.
Förlorad kursplats
En student som uteblir från kursstart och inte har självregistrerat sig kan förlora sin plats på kursen, om hen inte i förväg har meddelat den kursansvariga institutionen skälen för att utebli från kursstarten. Vilka skäl som godtas anges i avsnitt 8.5 Särskilda skäl.
Sen kursstart
Om en student inte har förlorat sin plats på en kurs som börjat, kan det vara möjligt att påbörja kursen efter kursstart.
Omregistrering
Omregistrering sker i mån av plats.
Vem ansvarar för vad?
Kursledaren ska besluta
- om en antagen student förlorar sin kursplats; student ska meddelas per e-post,
- om det är möjligt att påbörja en kurs efter kursstart; efter två (2) veckor krävs dock beslut av institutionsstudierektorn (motsvarande) på kursansvarig institution för att kunna göra sen antagning eller sen registrering, se avsnitt 7.3 Antagning till kurstillfälle.
Utbildningsregistreringsroll med behörighet att arbeta i Ladok krävs för att kunna göra kursregistrering.
Instruktioner
Meddelande om förlorad kursplats kan formuleras enligt följande: ”Idag har kursen börjat. Du har inte registrerat dig och inte deltagit i kursstarten. Du har inte heller meddelat förhinder för att delta i kursstarten. Det medför att du har förlorat din plats på kursen och nu övergår platsen till en reserv.”
Tillbaka till kapitlets början
7.6 Avbrott på kurstillfälle
Viktiga begrepp
Avbrott på kurs innebär att studenten avbryter definitivt sina studier på en kurs. Det kräver ett besked från studenten. Ett återbud som lämnats enligt via www.antagning.se eller www.universityadmissions.se tolkas som ett besked från studenten att hen inte vill gå utbildningen. Se Vem ansvarar för vad?
Om en student vill avbryta en kurs inom tre veckor efter kursstart kallas det tidigt avbrott på kurs. Vid tidigt avbrott kan studenten söka till kursen igen vid ett senare tillfälle.
SLU-regler
Om en student vill avbryta en kurs senare än tre veckor efter kursstart kan studenten inte söka kursen igen. Om studenten ändå söker kursen kommer hen att uppmanas kontakta den kursansvariga institutionen för information om omregistrering och förnyad examination (omprov).
Vem ansvarar för vad?
Studenten ska
- själv anmäla tidigt avbrott (inom tre veckor efter kursstart) via ”Ladok student” på studentwebben,
- meddela avbrott på kurs (senare än tre veckor efter kursstart) till den kursansvariga institutionen.
Den kursansvariga institutionen ska
- rapportera avbrott i Ladok för den student som avbryter studierna på kursen senare än tre veckor efter kursstart,
- ha en rutin för uppföljning av studenter som avbryter kursen inom tre veckor efter kursstart; det krävs dock ett besked från studenten för att ett avbrott ska kunna registreras.
Instruktioner
Treveckorskontrollen kan genomföras med en e-postförfrågan till de studenter som inte deltagit alls eller haft mycket låg närvaro/aktivitet under de tre första veckorna av kursperioden.
Länkar
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
Till startsidan med Chattboten för Utbildningshandboken
Till kapitel 1. Inledning
Till kapitel 2. Utbildningens ramverk
Till kapitel 3. Studenter och studentstöd
Till kapitel 4. Lärare och examinatorer
Till kapitel 5. Kvalitetsarbete
Till kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle
Till kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment
Till kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete)
Till kapitel 10. Fusk och disciplinära åtgärder
Till kapitel 11. Programutbudet
Till kapitel 12. Utbildningsplan och programtillfälle
Till kapitel 13. Programstudierna
Till kapitel 14. Tillgodoräknande
Till kapitel 15. Extern samverkan i utbildningen
Till kapitel 16. Utbildning för hållbar utveckling
Till Bilageförteckning