Utbildningshandboken kapitel 16

Senast ändrad: 29 augusti 2025

16. Utbildning för hållbar utveckling

16.1 Utgångspunkter
16.2 Rutiner för grundutbildningen

Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken

16.1 Utgångspunkter

Viktiga begrepp

”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.” (Begreppet hållbar utveckling skapades 1987 av FN:s världskommission för miljö och utveckling)

En hållbar utveckling bygger på tre dimensioner: det sociala, miljön och ekonomin. FN:s globala mål (del av FN:s Agenda 2030) innefattar alla tre dimensioner.

Policy

SLU ska synliggöra den verksamhet inom universitetet som bidrar till att främja ett hållbart nyttjande av naturresurserna. Innehållet relaterat till hållbar utveckling i utbildningarna ska vara tydligt för SLU:s nuvarande och blivande studenter.

Alla dimensioner av hållbar utveckling ska vara integrerade i utbildningen. SLU:s studenter på grundnivå och avancerad nivå ska tidigt under utbildningen introdu­ceras till kopplingen mellan utbildningens mål och innehåll, och hållbar utveckling.

  • Studenterna ska vara medvetna om institutionens/SLU:s miljölednings­system. Studenterna ska involveras i miljöarbetet genom att uppmanas göra avvikelserapportering etc.
  • Innehållet av hållbar utveckling i enskilda kurser ska identifieras och kommuniceras.
  • Innehållet av hållbar utveckling i enskilda kurser ska förstärkas där det är relevant.
  • Genomförandet av själva utbildningen ska ske med begränsad miljöbelast­ning (dubbelsidiga utskrifter, elektroniska material, miljöanpassade trans­porter etc.).

Nationella regler

”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” (Högskolelagen (1992:1434) 1 kap.)

SLU-regler

SLU har övergripande miljömål inom energianvändning, tjänsteresor, inköp, fortlöpande miljöanalys och utbildning för hållbar utveckling.

Övergripande mål för utbildning för hållbar utveckling (UHU): Alla studenter som deltar i något av SLU:s program ska få en bra bas att hantera alla perspektiv (ekonomiskt, socialt och miljömässigt) på hållbarhet i sin framtida yrkesutövning. Detta ska uppnås genom att ett antal delmål uppnås.

Vem ansvarar för vad?

Utformningen av utbildning – se kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle, samt 12. Utbildningsplan och programtillfälle.

Genomförandet av utbildningen – se avsnitt 16.2 Rutiner för grundutbildningen, kapitel 7. Inför och vid kursstart samt kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment.

Tillbaka till kapitlets början

16.2 Rutiner för grundutbildningen

Kurser innehåller inslag av hållbar utveckling i varierande grad. Institutionerna ska arbeta för att främja och stärka de kursmoment som berör hållbar utveckling och hållbart nyttjande av naturresurser där det är relevant. För att uppnå detta ska respektive kurs granskas och möjligheter att förstärka relevanta inslag om hållbar utveckling ska undersökas. Kurserna ska kontinuerlig utvärderas med avseende på kunskapsförmedling inom ramen för hållbar utveckling.

På kursnivå behöver följande punkter beaktas:

  1. Granska kursinnehåll och överväga att stärka perspektiv på hållbar utveck­ling i kursen, bland annat baserat på gjorda uppföljningar av tidigare kurstillfällen.
  2. Genomföra kursens praktiska moment (till exempel laborationer, exkur­sioner, praktik i fält, övningsarbeten i ateljéer och verkstadslokaler) på ett så miljöanpassat sätt som möjligt och enligt tillämpliga rutiner. Transport­medel vid exkursioner (motsvarande) ska i möjligaste mån vara miljö­anpassade alternativ.
  3. Tillhandahålla, i den mån kopieringsavtalet medger det, förlagsutgiven kurslitteratur digitalt eller dubbelsidigt kopierad. Föreläsnings­presenta­tioner (motsvarande) ska i första hand tillhandahållas elektroniskt till studenterna.
  4. Informera om att institutionen har ett miljöledningssystem enligt ISO 14001 och uppmuntra studenterna att lämna in avvikelserapporter och förbättringsförslag. Vid kursstarten kan också en kort redogörelse ges för de miljörelaterade frågor som ingår i kursen.
  5. Vid revidering av kursplaner reflektera över kursens koppling till hållbar utveckling och överväga att öka den om det är relevant, till exempel genom att lägga till eller ändra kursplanen med avseende på innehåll och upplägg.
  6. Följa upp åtgärder som vidtagits för att öka kopplingen till hållbar utveckling i kursen med hjälp av avsedd fråga i kursvärderingen.

Åtgärderna för utbildning för hållbar utveckling följs upp inom det miljölednings­system som SLU tillämpar.

Vem ansvarar för vad?

Miljösamordnare och institutionsstudierektorer (motsvarande) har vanligen viktiga roller i arbetet för att integrera perspektiv på hållbar utveckling inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursledaren har en viktig roll för arbetet på kursnivå. Prefekten har det övergripande ansvaret för institutionens verksamhet.

Studentrepresentanter kan med fördel involveras i grupper för lokal samverkan och miljöledning (motsvarande).

Instruktioner

Arbetet på kursnivå kan underlättas genom att kursansvarig institution identifierar sina kurser enligt tre grupper:

  1. ”Hållbar utvecklingskurs” det vill säga hela kursen omfattar frågor relaterade till hållbar utveckling.
  2. ”Kurs med inslag av hållbar utveckling.”
  3. ”Kurs helt utan inslag av hållbar utveckling.”

Speciell vikt läggs vid att, om så är relevant och möjligt, förstärka hållbarhets­aspekten och innehållet i gruppen 2. ”Kurs med inslag av hållbar utveckling”.

Tillbaka till kapitlets början


Kontaktinformation