Utbildningshandboken kapitel 10
10. Fusk och disciplinära åtgärder
10.1 Fusk och plagiering
10.2 Informera och förebygga
10.3 Upptäcka och ingripa
10.4 Disciplinära åtgärder
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
10.1 Fusk och plagiering
Viktiga begrepp
Vad är fusk?
Fusk är exempelvis:
- otillåten användning av AI (artificiell intelligens)
- otillåtna hjälpmedel vid skriftligt prov
- ändring av återlämnad bedömd tentamen
- otillåtet samarbete mellan studenter vid individuella inlämningsuppgifter
- kopiering av andra studenters arbeten
- plagiering, avskrift utan korrekt angivande av källa
- fabricerande av uppgifter, det vill säga att hitta på fakta
- förfalskning av dokument
- felaktig anteckning om närvaro vid obligatorisk undervisning
- oriktig uppgift om tidigare studieprestation som är relevant för bedömning av tillgodoräknande
För att anses vara fusk måste det vara frågan om ett vilseledande, vilket kräver ett uppsåt. Studenten ska avsiktligt ha sökt föra läraren bakom ljuset.
För det krävs att:
- studenten har gjort det medvetet (inte av misstag eller slarv),
- studenten har känt till att förfarandet i fråga inte var tillåtet samt
- det ingår i prov eller annan uppgift för bedömning av studieprestationen.
Vad är plagiering?
Plagiering är när man skriver av andras texter eller återger andras tabeller, bilder och andra illustrationer, utan att ange källa. När det gäller bilder och illustrationer behöver man tillstånd om det inte anges att de får användas fritt i akademiska sammanhang. Det är också plagiering när man återger texter ordagrant utan att markera att det är ett citat, även om källan är angiven.
Plagiat är alltid fel och kan betraktas som fusk om det bedöms vara medvetet gjort för att vilseleda vid bedömning av en studieprestation.
Det ska tydligt framgå vad studenten själv har producerat och vad som är hämtat (och eventuellt bearbetat) från annat håll, genom tillämpning av korrekt teknik för citering och angivande av källa. Om man ordagrant använder någon annans text ska detta ske i ett citat, som ska vara inramat av citattecken eller markerat på annat tydligt sätt och åtföljas av en referens- eller nothänvisning. Bristfällig referenshantering kan utgöra fusk.
Källhänvisning ska även ske till studentens eget material. Om en student använder något som hen har skrivit tidigare, till exempel i en uppsats i en annan kurs, ska studenten källhänvisa till detta arbete.
Policy
SLU:s mål är att ge studenterna ett självständigt och kritiskt förhållningssätt till kunskapsbildning samt möjligheter att utveckla generella kompetenser som förberedelse för arbetslivet. Ett verktyg är en studentaktiverande pedagogik, som utvecklar studenternas förmåga att finna, värdera och använda information på ett kritiskt och vetenskapligt sätt. Både mål och arbetssätt kräver goda kunskaper om regler för akademiskt skrivande.
Klara riktlinjer behövs för både studenters och lärares arbete, särskilt i samband med olika former av examination.
Alla misstankar om fusk ska följas upp med rimliga medel. Se avsnitt 10.3 Upptäcka och ingripa.
Vem ansvarar för vad?
Rektor är ytterst ansvarig för att SLU arbetar förebyggande och långsiktigt mot fusk och plagiering.
Biblioteket, i samverkan med enheten för pedagogisk utveckling (EPU), ansvarar för att information om detta finns på SLU:s webbplats. Programstudierektorerna har ett ansvar att sprida informationen inom respektive program.
Alla som är verksamma inom SLU har skyldighet att följa högskolelag och ‑förordning samt för att verka för målsättningarna i arbetet mot fusk och plagiering.
Kursledare och examinatorer, särskilt för inledande kurser på program samt för självständiga arbeten (examensarbeten), har ett viktigt operativt ansvar för att genomföra SLU:s arbete mot fusk och plagiering.
Studenterna är skyldiga att utföra examinationsmoment med hederlighet för att möjliggöra korrekta och rättvisa bedömningar av deras studieprestationer.
Tillbaka till kapitlets början
10.2 Informera och förebygga
Policy
Information om fusk och plagiering ska förmedlas i olika former till alla berörda. Den behöver finnas tillgänglig på SLU:s webbplats med ingångar från relevanta sidor, till exempel medarbetarwebben, studentwebben och bibliotekets webb. Informationen ska delges studenter och lärare vid relevanta tillfällen, till exempel i samband med större studentarbeten, inlämningsuppgifter eller liknande.
Följande redskap bör användas av undervisande personal för att förebygga fusk och plagiering:
- medveten pedagogik
- tydliga instruktioner för inlämningsuppgifter och självständiga arbeten (examensarbeten)
- genomtänkta examinationsformer
- informera om och använda plagiatspårningstjänster
Återkommande aktiviteter
Studenten bekräftar att hen tagit del av information angående fusk och plagiering i samband med att studenten tilldelas AD-inloggning vid registrering på webben.
SLU-biblioteket och enheten för pedagogisk utveckling (EPU) informerar på SLU:s webbplats om fusk och plagiering samt hur man refererar korrekt, där det även ska finnas möjligheter att använda självinstruerande läromedel om fusk och plagiering.
Programstudierektorer med stöd av SLU-biblioteket informerar alla programstudenter från åk 1 och fortlöpande om regler kring plagiering samt erbjuder introduktion till akademisk hederlighet och referenshantering. Det gäller utbildningar som börjar på både grundnivå och avancerad nivå.
Kursledare och programstudierektorer ser till att studenterna under första läsåret på alla program genomför ett skriftligt arbete till exempel en inlämningsuppgift som skickas till plagiatspårningssystemet. Resultatet från plagiatspårningssystemet diskuteras tillsammans med lärare. Studenterna informeras om att om de själva skickar in sina manus till annan plagiatspårningstjänst så kan detta påverka utfallet på ett negativt sätt.
Kursledare ser till att skriftliga tentamina alltid tillhandahåller information om fusk och plagiering.
Programstudierektorer med stöd av SLU-biblioteket erbjuder fördjupad undervisning i referenshantering tillsammans med bland annat moment om sökstrategi, källkritik och upphovsrätt, integrerat i SLU:s utbildningsprogram.
SLU-biblioteket erbjuder möjlighet till individuell handledning i akademiskt skrivande genom språkverkstaden.
Kursledare, programstudierektorer med stöd av SLU-biblioteket undervisar i akademiskt skrivande.
Kursledare ger utbytesstudenter och andra fristående studenter (utan programkoppling) information om regler kring plagiering i kurser där det är relevant.
Länkar
Frågor och svar om avstängning av student | Studentwebben (slu.se)
Tillbaka till kapitlets början
10.3 Upptäcka och ingripa
Viktiga begrepp
Som ett hjälpmedel för att upptäcka fusk och plagiering erbjuder SLU särskild programvara för textmatchning (Ouriginal).
SLU-regler
Upptäcka fusk
Alla självständiga arbeten (examensarbeten) inom SLU granskas i Ouriginal innan de godkänns, se även kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete).
Även andra inlämnade studentarbeten kan komma att skickas till Ouriginal för granskning.
Några viktiga aspekter när det gäller att avgöra vad som är fusk:
- Högskoleförordningens ord ”försöker vilseleda” innebär att försöket inte nödvändigtvis måste lyckas. Det räcker att ett försök görs.
- Förberedelser, t.ex. att skriva fusklappar eller komma överens om samarbete, utgör inte fusk. Det krävs att ett försök att fuska faktiskt görs.
- En handling kan vara fusk även om den inte påverkar betygssättningen.
- Det är fusk även om handlingen påverkar studenten negativt, t.ex. genom en felaktig fusklapp.
- Förordningen ställer inget krav på att fusket måste göras för egen vinning. Fuskar gör alltså även den som på ett otillåtet sätt hjälper en annan student eller avslöjar lösningar vid individuella prov.
- Fusket måste inte vara en aktiv handling utan kan också vara en underlåtenhet att handla, om detta därmed aktivt vilseleder läraren.
- Med ”studieprestation” avses också tidigare studieresultat som är relevanta för behörighetskrav, för befrielse från undervisningsmoment eller för tillgodoräknande av poäng.
Ingripa mot fusk
Misstanke om fusk
- Den som misstänker fusk ska omgående informera kursledare och prefekt vid kursansvarig institution och kan även rådgöra med utbildningsledare eller programstudierektor. I de fall kursledare och examinator inte är samma person, måste de informera varandra om de misstänker fusk. De ska också informera varandra om den fortsatta hanteringen av sådana fall.
Utreda misstänkt fusk
- För att kunna klarlägga om uppsåt föreligger, eller om det misstänkta fusket beror på bristande kunskaper eller slarv, ska kursledaren,examinatorn eller prefekten ha ett samtal med studenten innan prefekten fattar beslut om anmälan. Samtalet kan även behöva kompletteras med andra utredningar för att kunna avgöra om det finns en grundad misstanke om fusk eller inte. Hänsyn ska tas till individens rättssäkerhet och rätt till integritet.
- Varje kontakt med olika parter i ärendet ska dokumenteras skriftligen. Allt muntligt och skriftlig språkbruk i kommunikationen med studenten ska vara sakligt. Studentens identitet ska inte i onödan röjas bland medarbetare, som inte är direkt berörda av ärendet.
- Kursledare och prefekt har enbart i uppgift att utreda huruvida grundad misstanke om fusk föreligger eller inte. De ska inte försöka reda ut hur stark bevisningen är eller om det finns förmildrande omständigheter.
- Vid en anmäld misstanke om fusk sker ingen betygsättning av studentens prestation förrän ärendet är avgjort av rektor eller disciplinnämnd. Studenten kan dock delta i annan examination under utredningstiden.
- Examinatorn har rätt att ogiltigförklara provet trots att uppsåt inte styrkts, t.ex. om det konstaterats att otillåtna hjälpmedel använts, men att studenten varit omedveten om detta.
Anmäla misstänkt fusk
- Om det finns skäl att misstänka fusk eller plagiering, ska prefekten på den kursansvariga institutionen skyndsamt göra en anmälan till rektor.
- Anmälan skickas via Registrator (Registrator@slu.se) alternativt Box 7070, 750 07 Uppsala). Till anmälan bifogas allt skriftligt material i ärendet, inklusive kopior på den information som studenterna fått om kursen och dess examinationskrav. Institutionen ska alltså inte ha kvar något material i ärendet som den är skyldig att arkivera och diarieföra. Ordinarie dokumentation av kursen och studenternas prestationer ska dock finnas kvar på institutionen.
- En anmälan ska göras för varje misstänkt fusk. Om flera studenter misstänks ha samarbetat innebär det att en (1) anmälan görs. Om två oberoende fusk misstänks vid samma tillfälle innebär det två (2) olika anmälningar.
- Om studenten/studenterna inte behärskar svenska som modersmål ska anmälan göras på engelska.
Efter anmälan
- Rektor avgör om ärendet ska tas upp i disciplinnämnden.
- Läraren kan inte vägra rätta provet med hänvisning till en avvikande uppfattning från disciplinnämndens ställningstagande, t.ex. om läraren är övertygad om att fusk har skett men nämndens avgörande är att det inte går att bevisa. En sådan vägran kan vara tjänstefel.
- Om fusk upptäcks efter att provet rättats och resultatet rapporterats, får examinatorn ompröva betyget.
Vem ansvarar för vad?
Anmälningsskyldighet för misstanke om fusk föreligger för alla anställda vid SLU.
Examinator ansvarar för att studenternas arbeten skickas till plagiatspårningssystemet, men det operativa genomförandet sker vanligtvis i samband med att studenten levererar material till handledaren.
Prefekten vid den kursansvariga institutionen ska skyndsamt göra en anmälan till rektor om det finns skäl att misstänka fusk och därvid beakta följande:
- Examinatorn för berörd kurs ska alltid informeras.
- Programstudierektorn för berört program ska alltid informeras om det rör en programstudent.
- Utbildningsledaren kan kontaktas för att rådgöra med innan anmälan.
Tentamensvärdar som uppmärksammar misstänkt fusk under pågående examination ska följa de rutiner som finns beskrivna i avsnitt 8.3 Genomförande av examinationer.
Länkar
Tillbaka till kapitlets början
10.4 Disciplinära åtgärder
Viktiga begrepp
Av avsnitt 10.1 Fusk och plagiering framgår vad som betraktas som fusk och när det kan leda till disciplinära åtgärder.
Undervisning, examination eller annan verksamhet inom utbildningen får inte störas, se avsnitt 3.2 Lärmiljöer.
Vid SLU accepteras inte diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier eller övrig kränkande särbehandling. Det gäller både studenter och anställda.
Nationella regler
Enligt 10 kap. högskoleförordningen (1993:100) gäller följande:
”Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som
- med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
- stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan,
- stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, eller
- utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4 § diskrimineringslagen (2008:567).”
”Disciplinära åtgärder får inte vidtas senare än två år efter det att förseelsen har begåtts.”
SLU-regler
Påföljden i disciplinärenden är varning eller avstängning från utbildningen i högst sex månader. Bara de disciplinära åtgärder som disciplinnämnden bestämmer får förekomma.
- En avstängning innebär att studenten inte får delta i examinering, undervisning eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen.
- Om det under avstängningsperioden förekommer examinerande moment måste studenten invänta kommande tillfällen till förnyad examination efter avstängningstiden.
- Studenten kan inte registrera sig på kurs under avstängningsperioden.
- Studenten får inte använda universitets resurser som till exempel biblioteket eller IT-resurser.
- Studenten har dock rätt till kontakt med studievägledare, studentombudsmannen och studenthälsan.
Vem ansvarar för vad?
Efter anmälan från prefekt tar rektor ställning till om ärendet ska hänskjutas till SLU:s disciplinnämnd för avgörande. Disciplinnämnden beslutar om påföljd efter att ha utrett ärendet och hört studenten.
Från och med höstterminen 2021 ska det finnas studentombud vid SLU. I uppdraget ingår att stödja studenter inför och under behandlingen av deras ärenden i disciplinnämnden.
Efter beslut om disciplinära åtgärder ansvarar utbildningsavdelningen att avstängningen registreras i Ladok. Därmed stängs studenten även av från Canvas under avstängningsperioden. Utbildningsavdelningen expedierar beslut om avstängning till kursledare för studentens ej avslutade, nuvarande och kommande kurser under avstängningsperioden samt till programstudierektor.
Länkar
Jämställdhet och lika villkor vid SLU
Riktlinjer vid misstanke om trakasserier av student
Frågor och svar om avstängning av student | Studentwebben (slu.se)
Studentombud
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
Till startsidan med Chattboten för Utbildningshandboken
Till kapitel 1. Inledning
Till kapitel 2. Utbildningens ramverk
Till kapitel 3. Studenter och studentstöd
Till kapitel 4. Lärare och examinatorer
Till kapitel 5. Kvalitetsarbete
Till kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle
Till kapitel 7. Inför och vid kursstart
Till kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment
Till kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete)
Till kapitel 11. Programutbudet
Till kapitel 12. Utbildningsplan och programtillfälle
Till kapitel 13. Programstudierna
Till kapitel 14. Tillgodoräknande
Till kapitel 15. Extern samverkan i utbildningen
Till kapitel 16. Utbildning för hållbar utveckling
Till Bilageförteckning