Ansvarig och kontaktperson
Fakulteten för skogsvetenskap, kansli Umeå, Fakulteten för skogsvetenskap, kansli
Den här sidan riktar sig till dig som är kursledare, handledare och/eller examinator inom skoglig utbildning.
Från och med höstterminen 2018 gäller nya riktlinjer för självständiga arbeten vid SLU (även kallat examensarbeten) på grund och avancerad nivå.
Kursplan för självständiga arbeten har i huvudsak en gemensam skrivning för alla utbildningar på SLU inom respektive nivå. Utöver det gemensamma innehållet kan vissa utbildningar ha programspecifika tillägg.
I samband med de övergripande förändringarna görs även en del justeringar och anpassningar som gäller inom de skogliga utbildningarna. Nedan beskrivs det som gäller för självständiga arbeten inom de skogliga utbildningarna vid som startar från och med ht-18.
De viktigaste förändringarna:
Redovisningar av självständiga arbeten sker vid 5 fastställda redovisningsveckor spridda över läsåret. Syftet är bland annat att skapa tydliga och välkända rutiner där studenter, handledare, kursledare och examinatorer långt i förväg vet när redovisningar kommer att genomföras. Dessa veckor infaller sista veckan i varje läsperiod samt veckan före höstens terminsstart. Programnämnd skog kommer att besluta om redovisningsveckor med minst ett års framförhållning i samband med att övriga viktiga datum för kommande läsår fastställs. Veckorna hittar du på denna sida Terminstider och ortspecifika datum under fliken Umeå
I syfte att inte begränsa institutionens möjligheter att hitta egna former och anpassa de precisa dagarna för redovisningarna, ligger ansvaret för planering och genomförande kvar på kursansvarig institution. Det utesluter inte att flera institutioner går samman och planerar tillfällen gemensamt, speciellt om det är få studenter som ska redovisa och opponera. Det ger större möjligheter att ordna något extra kring redovisningstillfället där studentarbeten uppmärksammas t.ex. med inbjudna representanter från näringen.
Varje institution beslutar om vilken dag under redovisningsveckan de vill förlägga sina redovisningar. Beslut måste tas med lång framförhållning (minst 6 månader) eftersom redovisningsdatum ska ingå i studenternas arbetsplan som beslutas i samband med kursstart. Om möjligt bör redovisningstillfället förläggas till fredagar i syfte att skapa en tydlig och välkänd rutin för fakultetens redovisningar och underlätta samplanering mellan institutioner när så behövs. Onsdagar ska undvikas då många andra evenemang förläggs där och eftermiddagen ska vara schemafri.
På samma sätt som tidigare är det studenten, som i god tid innan kursstart, diskuterar med kursledare eller tänkbar handledare om möjligheten att göra självständigt arbete vid en institution.
När student, handledare och kursledare kommit överens om att studenten ska göra sitt självständiga arbete vid institutionen, anmäler sig studenten till den anmälningskod som kursledaren anvisar. Alla studenter antas med villkor till kurs för självständigt arbete. Det innebär att kursledaren ska förvissa sig om att studenten har rätt förkunskaper för arbetet och att handledarresurser finns tillgängligt innan studenten antas.
För att registrera student på kurs för självständigt arbete fyller kursledare, med hjälp av studenten, i en registreringsblankett där kursledaren intygar att studenten kan antas och registreras på kursen. Därefter kan registrering av studenten på kurs genomföras.
Arbetsplanen är inte längre underlag för registrering på kurs för självständigt arbete, istället har den funktionen som projektplan. En viktig del av det självständiga arbetet utgörs av den inledande planeringen av arbetets innehåll och genomförande, vilket dokumenteras i arbetsplanen. Senast vid kursstart ska arbetet med arbetsplanen starta men det är en stor fördel om arbetsplanen är klar till kursstart. Det innebär att mera tid kan läggas på genomförandet av projektuppgiften.
Arbetsplanen upprättas av studenten med stöd av handledaren och den ska godkännas senast 2 veckor efter kursstart av kursledaren. Examinator ska läsa igenom arbetsplanen och tillstyrka att frågeställningarna är rimliga i förhållande till arbetets omfattning (se vidare examinatorns roll; länk). Arbetsplanen ska arkiveras vid ansvarig institution. Om arbetsplanen revideras under arbetets gång ska även den nya versionen arkiveras.
Den nya mall för arbetsplan som ska användas vid skogsvetenskapliga fakulteten finns liknar mycket den gamla arbetsplanen men har justerats på några punkter och kompletterats med en projektplanedel. Bland annat ska datum för redovisning, opponering och inlämning av den skriftliga rapporten anges i arbetsplanen. Det i arbetsplanen beslutade redovisningstillfället räknas som första examinationstillfälle och det därpå följande redovisningstillfället som andra examinationstillfället.
Genomförandet går till på samma sätt som tidigare. Studenten genomför arbetet enligt arbetsplanen och med stöd av handledaren. Det är studenten som är projektledare och driver projektet framåt. Student och handledare bör ha kontinuerlig ha kontakt under arbetets gång. Kontaktansvaret ligger på studenten men handledaren bör eftersöka kontakt med studenten om uppgjorda kontakter inte sker.
För att handledningen ska gå smidigt bör student och handledare tidigt i processen diskutera under vilka arbetsformer de ska jobba t.ex. hur kontakt ska hållas, hur och när texter ska lämnas in, när och hur responsen ska ges, etc. I arbetsplanen finns en punkt där dessa frågor ska belysas.
Planeringsansvar för redovisning ligger på kursansvarig institution. Det övergripande ansvaret för planering och genomförande bör ligga på kursledaren för självständiga arbeten vid institutionen. Kursledaren ansvarar för att:
Inför redovisningen ska studenten lämna in sin rapport för opposition. Den rapporten ska vara väl genomarbetad och innehålla alla delar så att den i princip kan utgöra underlag för examination. Handledaren bedömer om rapporten är tillräckligt genomarbetat för att kunna utgöra underlag för en annan students opponering. Detta för att opponenten ska få förutsättningar att utföra en bra opponering.
Student bekräftar senast två veckor innan redovisningstillfället och efter att handledare gett klartecken, sitt deltagande i redovisning och opponering genom att anmäla sig till redovisningstillfället via webben (se tabell med hålltider).
Redovisande student ska senast åtta dagar innan redovisning skicka in sin färdiga rapport till kursledaren så att opponenten ska få tillgång till rapporten i god tid.
En vecka innan redovisning ska studenterna få besked om tid för redovisning och vilken student de ska opponera på. Opponenten har då en vecka på sig att förbereda oppositionen och ska lämna in den skriftliga oppositionen till examinator och kursledare senast kl. 12 dagen före redovisningen, detta utgör underlag vid examination av opponering. Den skriftliga oppositionen lämnas till respondenten direkt efter redovisningen
Nedan visas ett exempel med hålltider för ett redovisningstillfälle med datum för redovisning januari 2019.
Aktivitet |
Kalenderdagar |
Exempel 2019 |
Kursledare öppnar webbanmälan senast 3 veckor innan redovisning |
Senast 3 veckor innan redovisning |
Senast 28 dec 2018 |
Student bekräftar sitt deltagande i redovisning och opponering genom anmälan på webben |
Senast 14 dagar innan redovisningstillfället |
Senast 4 jan |
Student skickar in rapport för opposition till kursledaren |
Senast 8 dagar innan redovisningstillfället |
Senast 10 jan |
Kursledare ger studenten besked om vilken rapport hen ska opponera på (rapporten bifogad) |
Senast 7 dagar innan redovisningstillfället |
Senast 11 jan |
Skriftlig opposition inlämnas till examinator och kursledare |
Senast kl 12 dagen innan redovisningstillfället |
Senast kl 12 den 17 jan |
Redovisningstillfället |
Dag för redovisning |
Fredag 18 jan |
Student lämnar in reviderad skriftlig rapport till examinator och kursledare |
Senast 7 dagar efter redovisningstillfället |
Senast den 25 jan |
Examinator meddelar betygsbeslut |
Senast 3 veckor efter inlämnad rapport. |
Senast 15 feb |
En redovisning med opponering går till enligt följande:
Sammantaget tar detta 60 minuter. Kursledare anvarar för att tiden följs och för att ordna en ändamålenlig lokal med de bästa förutsättningarna för presentationerna. Om flera studenter redovisar och opponerar under en dag är hela aktiviteten obligatorisk att delta i vilket ska framgå av kursschemat.
För godkänd kurs ska studenten genomföra ett självständigt arbete enlig arbetsplan och redovisa arbetet muntlig och skriftlig enligt instruktion, samt genomföra en opposition på annan students arbete.
Den skriftliga rapporten som lämnas in för opponering ska ha klartecken från handledare att den uppfyller kraven för att kunna genomgå opponering, d.v.s. den ska vara fullständig och i princip kunna examineras. Detta för att opponenten ska få förutsättningar att utföra en bra opponering.
Examination av den skriftliga rapporten baseras på den skriftliga rapport som studenten lämnar in efter redovisning och opposition. Examinator har även tillgång till den version som lämnats in före opponeringen för att vid behov se hur arbetet förändrats efter redovisning och opposition.
Examinatorns roll vid den muntliga redovisningen blir något annorlunda med det nya upplägget. Tidigare agerade examinator ofta som opponent och kommenterade den skriftliga rapporten. Den uppgiften har nu opponenten. Rollen som examinator får ett tydligare fokus på examination av redovisning och opposition. Vid redovisningen bör examinator inte kommentera själva rapporten i sig eftersom studenten ska justeras rapporten utifrån diskussionen och därefter lämna in rapporten till examinator för bedömning.
Examinator för respondenten examinerar också opponentens skriftliga och muntliga opposition. Betyg och kommentarer meddelas opponerande students huvudexaminator (senast 1 vecka efter redovisningstillfället) som väger in dessa delar i studentens slutbetyg.
Examinator delger student sitt betygsbeslut senast 3 veckor efter att studenten lämnat in rapporten (eller den sista delen som ska examineras, t.ex. opponering om den görs vid senare tillfälle).
Nya betygskriterier gäller för alla självständiga arbeten på grund- och avancerad nivå vid skogsvetenskapliga fakulteten med start från höstterminen 2018.
Du hittar betygskriterierna för respektive utbildningsnivå nedan