Nytt från ledningen

Senast ändrad: 08 mars 2024
Bild av dekan Christina Lunner Kolstrup

Hoppas ni alla hade en skön, avkopplande och välförtjänt sommar ledighet - trots regn och rusk. Vi har i alla fall upplevt en väldigt fin sensommar med soliga dagar.

Terminen startade bland annat med invigning av två inspirerande och vackra fotoutställningar på vårt campus: An Eye for Science (SLU:s egna utställning om oss och för oss) som pågick fram till den 15 september och SURR (Pollinera Sverige) till och med 29 september. Du finner nu An Eye for Science på webblänken enligt ovan och SURR utanför Alnarpsgården längs röda längan. Ta en sväng dit och njut :-)

Nya förväntansfulla studenter har anlänt campus

Välkommen alla studenter till campus Alnarp. Så härligt att återigen se myllret av förväntansfulla studenter som börjar nya eller fortsätter sina påbörjade studier. Vi hoppas ni studenter kommer att trivas med era spännande studier och på vårt vackra campus. Även om antalet antagna nya studenter hade kunnat vara högre så är vi förväntansfulla inför kommande år. Vi kommer att arbeta strategiskt med aktiv regional marknadsföring för att attrahera studenter till våra väldigt samhällsrelevanta utbildningar.

Vår forskning tar fart

Det är med stor glädje att konstatera att det finns ett bra inflöde under 2023 av beviljade forskningsprojekt ute på institutionerna. Detta trots att Regeringen sent i våras ganska plötsligt beslöt att ta bort finansieringen för utvecklingsforskningen (U-forsk), vilket har drabbat SLU ganska reellt. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF, där landets rektorer sitter) har gjort ett stort arbete att försöka bearbeta regeringen och resultatet vet vi inte än. Men vi ser med förtröstan fram emot att leta andra källor tillsammans med SLU Global och Grants Office.

Regeringen tillsatte juni 2022 en utredning, FoFin, med syftet att se över det svenska forskningsfinansieringssystemet. Preliminära resultat från utredningen presenterades på Almedalen av Ingrid Pettersson och kan ses här. Utredningen förslår att det svenska forskningsfinansieringssystemet i framtiden kan bestå av tre pelare: Vetenskapsmyndigheten, Myndigheten för strategisk forskning och Innovationsmyndigheten med möjlig implementering tidigast 2028. Det kan betyda att tjugo forskningsfinansiärer kan blir tre med tydligare samordning, ansvarsfördelning och ett ansökningssystem. Vi får se vad regeringen beslutar sig för och det sista är säkert inte sagt i detta ärende. Vi vet dock vad vi kan, vad vi bidrar med i vår forskning och vi fortsätter kämpa vidare.

Utvecklingen av vårt campus

Vi har ett spännande arbete och tid framför oss med utvecklingen av vårt campus (se mer info här). Det finns ett stort engagemang bland våra medarbetare och kompetensgrupperna har gjort otroligt fina insatser att bistå oss med in-house kompetens.

Den anlitade arkitekten Paul Kvanta har fått i uppdrag att utarbeta ett första utkast till en möjlig ny byggnad i Vegetum-Horticumkomplexet (Västra noden) vilket vi ser fram emot att snart kunna få ta del av.

Institutionerna har även engagerats i att ta fram underlag för ekonomiska bärkraftighetsanalyser som ett viktigt komplement till att medvetandegöra framtida hyreskostnader.

Det kommer att bli tre noder på campus Alnarp: Västra noden (Vegetum-Horticum), Östra noden (Alnarpsgården) och Slottet (vill du veta mera om noderna, så finns info här).

NOR 10 november

Nit och Redlighet i Rikets tjänst (NOR) kan man tilldelas när man arbetat i statlig tjänst i 30 år eller om man vid uppnådd pensionsålder har arbetat statligt i 25 år. Rektor och personaldirektören kommer att utdela NOR i Alnarp den 10 november 2023. Vi planerar även att ha lite ort-festivitas i samband med NOR och mer info om detta kommer.

Lite info från kansliet

Vår väldigt uppskattade fakultetsdirektör genom många år, Margit Nothnagl, valde i augusti att söka nya utmaningar och är numera anställd som administrativ direktör på MAX IV i Lund. Rekrytering av ny fakultetsdirektör pågår för fullt och tills nya fakultetsdirektören är på plats, så är Tomas Österman utsett till tillförordnad fakultetsdirektör.

Vår duktiga utbildningsledare, Annica Thomsson, fick nytt arbete som programplanerare vid programservice, LTH i Lund. Rekryteringen av ny utbildningsledare pågår och vi hoppas att den nya är på plats inom kort.

Även inom Enheten för samverkan och utveckling har det skett ett chefsbyte. Kristina Santen (Tintin) som varit enhetschef med guldkant valde att följa sina drömmar och startade i slutet av augusti på psykologutbildningen på Lunds universitet. Ida Andersson har utsetts till tillförordnad chef.

Njut av det fina sensommarvädret och höstens färgar

Bästa hälsningar

Christina

Christina Lunner Kolstrup, dekan