Kontaktinformation
För frågor om inköp kontakta inköpsenheten upphandling@slu.se
Produktkategoriteam har t.v. inrättats för resor samt för kemikalier och laboratorieförbrukning.
beslutade av universitetsdirektören 2014-12-18, dnr SLU ua 1.1.1-45521.
Produktkategoriteamet ska fungera som en stadigvarande referensgrupp i gemensamma inköpsstrategiska frågor gällande upphandling, sortiment, e-handel samt avtalsuppföljning för sin kategori.
Produktkategoriteamen inrättas efter behov av inköpschefen. Teamen rekommenderas bestå av 5-8 personer beroende på område. Medlemmarna bör vara frekventa beställare och/eller personer med annan inköpserfarenhet från de institutioner som beställer volymmässigt mest inom det aktuella området samt vid behov ytterligare personer, t ex specialister inom sakområdet. Inköpschef föreslår tillsammans med prefekter deltagare för respektive produktkategoriteam. Prefekten eller motsvarande godkänner medverkandet.
Mål med införandet av produktkategoriteam är att:
Upphandlaren är ansvarig för att leda teamet som tillsammans medverkar i nedanstående punkter: Anvisningar för produktkategoriteam
- Framtagning av strategi inklusive mål för kategorin
(enligt ”Strategi för produktområde X” i dokumentet t h), samt uppföljning av kategoriarbetet
- Arbete med kostnads- och processeffektiviseringar
- Operativa frågor inom ramen för gällande avtal, upphandlaren ansvarar för att dokumentation sker
- Beredande av sakfrågor inför beslut
Inköpschefen har ett övergripande ansvar för strategin med dess innehåll och beslutar om de sakfrågor som kan leda till förändring av strategi för produktområdet och förändringar i avtal.
Produktkategoriteamet träffas 3-6 ggr/år. Ansvarig upphandlare är sammankallande. Teamet träffas första gången live, därefter via länk vid behov.
Följande punkter kommer bl a att belysas under arbetets gång:
- Hur fungerar befintligt avtal?
- Hur kan vi nå ut till verksamheten med avtalet så att avtalet får önskad effekt?
- Kartläggning av behov av ev ytterligare avtal inom kategorin
- Analyser av inköpsmönster, hur fungerar elektroniska beställningar osv
- Sortimentsstrategier, utbyte av produkter osv
- Marknadsbevakning
- Vid behov leverantörskontakter/möten
Rapportering sker årsvis till inköpschef. Rapporten innehåller en redogörelse för vad gruppen arbetat med under året samt måluppfyllelse.
Mötesanteckningar tas efter varje träff och delges inköpschef.
Upphandlaren är ansvarig för rapporteringen.
Produktkategoriteamet kan komma att delta i upphandlingsarbete inför tecknande av nytt ramavtal inom det aktuella området, antingen operativt i en projektgrupp eller som del av en referensgrupp. I ett upphandlingsskede kommer deltagarna att träffas mer frekvent. Upphandlingsarbetet med dess strategi behandlas separat. Anvisningar för produktkategoriteam
Arbetet med produktkategoriteam finansieras med befintliga medel, dvs institutionerna/avdelningarna bär sina egna kostnader.
För frågor om inköp kontakta inköpsenheten upphandling@slu.se