Kontaktinformation
För frågor om e-handel och beställningar i Proceedo kontakta ehandel@slu.se
Frågor om fakturor i Proceedo ställs till levreskontra@slu.se
Se nedan hur man gör en beställning, i första hand via Proceedo.
Beställningar ska som regel skickas elektroniskt via Proceedo. Det finns emellertid några undantag som beskrivs längre ner på denna sida.
I första hand ska SLU:s lokala ramavtal användas. Om det saknas ett lokalt avtal ska du använda de statliga ramavtalen. De leverantörer som SLU har tecknat ramavtal med är anslutna till Proceedos inköpsdel. Ett flertal statliga avtal är också anslutna till Proceedo. Hittar du inte det du ska ha i systemet rekommenderar vi dock att alltid att du kollar om du hittar det du söker bland de statliga ramavtalen på avropa.se.
Vid beställning till leverantörer som inte är anslutna till Proceedo fyller du i systemets direktupphandlingsformulär.
Om beställningen föregåtts av upphandling eller förnyad konkurrensutsättning används formuläret ”Beställning efter upphandling eller FKU”.
Se nedan vad som gäller för beställning vid SLU.
Här finns information om beställning av catering i Ultuna.
Inköpsprocessen från behov till betald faktura:
1. Behov uppstår. Kontrollera om det finns ramavtal som kan användas och beställ i så fall från detta.
2. Om ramavtal saknas behöver du göra en beräkning av anskaffningsvärdet.
Här finner du mer information om beloppsgränserna.
3. Gör beställning i Proceedo. Sök önskad produkt/tjänst i systemet. Vid direktupphandlingar använder du något av direktupphandlingsformulären enligt ovan. Om FKU eller upphandling gjorts använder du formuläret ”Beställning efter upphandling eller FKU” och bifogar dokumentation (t ex upphandlat avtal).
4. När leverans kommer inlevererar du i Proceedo. Om leverantören har delat upp leveransen ska du endast inleverera det du har mottagit.
5. Om fakturan överensstämmer med beställningen och inleveransen är registrerad kommer fakturan automatiskt matchas mot ordern i systemet. Den kontering som angetts i beställningsläget överförs därmed till fakturan varpå den skickas till ekonomisystemet ERP för betalning.
I Handbok för beställare i Proceedo finner du mer information om hur du använder Proceedos inköpsdel.
För guider och mallar se Direktupphandling.
Huvudregeln är att alla köp ska göras via Proceedo, men några undantag finns:
Beställningar av interna produkter och tjänster kommer att kunna göras i Proceedo när rutinerna för detta är klara. Till dess görs interna beställningar utanför Proceedo.
Tänk på att alltid ange fakturareferens vid beställningar utanför Proceedo!
SLU:s referenskoder består av tre siffror + tre bokstäver, t.ex. 123ABC. Vid beställning i Proceedo följer referensen med automatiskt. Vid beställning utanför Proceedo är det viktigt att meddela leverantören sin fakturareferens och poängtera hur den ska anges.
Fakturor hanteras i fakturadelen av Proceedo.
När en faktura kommer in och ordernumret på fakturan visar att beställningen är gjord i Proceedo så kontrollerar systemet om beställningen är inlevererad. Om inleveransen inte registrerats skickas fakturan ut i flödet till beställaren för åtgärd. Om leveranskvittens är gjord och inga ändringar behöver göras så skickas fakturan direkt till betalning.
Mer om fakturahantering finns på ekonomiavdelningens sidor.
Om du har frågor om fakturor kontaktar du levreskontra@slu.se.
All representation, uppvaktning och gåvor ska ha ett direkt samband med SLU:s verksamhet. Beslut om genomförande fattas av prefekt/motsvarande.
Se ekonomiavdelningens information Representation / gåvor / uppvaktningar
För frågor om e-handel och beställningar i Proceedo kontakta ehandel@slu.se
Frågor om fakturor i Proceedo ställs till levreskontra@slu.se