Nytt från ledningen

Senast ändrad: 16 december 2024
Bild av Karl Lovrie

Efter ännu ett år av färre ansökningar till SLU:s utbildningar pågår diskussioner inom universitetet om hur vi ska bryta trenden och arbeta med hela kedjan i rekryteringen från information och marknadsföring till att studenterna är antagna till program, registrerade på kurserna och till att de tar examen

Ett liten konkret pusselbit som redan är genomförd är att SLU nu möjliggör sena anmälningar under sensommaren till program som inte fylls. Intresserade som av olika skäl inte har sökt i tid kan får ytterligare en möjlighet att göra det i efterhand. Ett annat är att SLU:s övergripande utbildningsnämnd föreslås dela ut marknadsföringspengar till programnämnderna för att decentralisera arbetet och komplettera de åtgärder som redan görs centralt av kommunikationsavdelningen.

Rekryteringsprojekt vid LTV

Fakultetens egna rekryteringsprojekt fortgår under hösten. Vi arbetar nu mer djuplodande med att analysera information om programmen, var studenter hamnar ute i arbetslivet samt vilka våra presumtiva studenter är och hur de tänker. Enligt t ex Ungdomsbarometern är det viktigt med karriär och lön efter utbildningen och unga idag lyssnar till skillnad från tidigare generationer gärna på sina föräldrar. Substans är viktigt i kommunikationen men också äkthet och ett seriöst tilltal. Central information är dels att visa på konkreta exempel på vad man kan arbeta med efter studierna, dels hur det är att vara student på våra program.

Filmer

Två filmer med intervjuer av alumner för landskapsingenjörsprogrammen i Alnarp samt Ultuna är därför i skrivande stund under slutförande med hjälp av externa kommunikationsbyrå och kommer presenteras under hösten. Filmerna kommer två versioner, en kortare 20 sekunders film för sociala medier samt en längre 2 minuters film för webbsidor och Youtube. För trädgårdsingenjörsprogrammet med odlingsinriktning prövar vi en annan lösning genom att uppmana studenter och lärare att filma studiesituationer och studentliv som Utbildningsmedia vid SLU hjälper oss att sätta samman och komplettera. På så sätt skapar vi en mer genuin och närmare bild av hur det är gå på programmet. Även för andra utbildningsprogram finns aktiviteter.

Öppna hus i vår

Planering pågår också för fysiska öppna hus i Alnarp och Ultuna under våren, både lokalt och från kommunikationsavdelningen. På fakulteten drar vi lärdom från vårens insatser med öppna fredagseftermiddagar och kommer bjuda in till två tillfällen under våren i Alnarp där presumtiva studenter kan komma till våra campus och inspireras av verksamhet och miljö. Våra campusmiljöer är en konkurrensfaktor vi inte ska underskatta.

Samarbeten

Ett annat spår är att utveckla goda relationer med de gymnasie- och folkhögskolor som vi rekrytera studenter ifrån. Vi har t ex inlett ett förnyat samarbete med Hvilan utbildning utanför Åkarp som innebär att våra programstudierektorer besöker Hvilan samt att deras studenter kommer till Alnarp för studiebesök och föreläsningar. Även lärarutbyten diskuteras.

SLU Youth institute

I sammanhanget bör också arbetet med SLU Youth institute nämnas och de möten som årligen sker med inbjudna gymnasieelever i Alnarp. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - ingen hunger. Nästa möte i Uppsala den 7 maj och Alnarp den 15 maj nästa år innebär en möjlighet för oss att synas och upplysa om våra utbildningar.

Vi måste också se över våra utbildningars innehåll och kritiskt värdera deras relevans genom ökad dialog med avnämare och företrädare för yrkesliv och branscher. Genom ett långsiktigt och träget lokalt arbete med information, marknadsföring och samverkan är jag ganska säker på att vi kan vända trenden och öka antal studenter som är intresserade av våra fantastiska utbildningar.

Karl Lövrie, prodekan


Kontaktinformation

Karl Lövrie, prodekan
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU
karl.lovrie@slu.se, 040-41 54 39