Hoppa till huvudinnehåll

Kursbokningar

Här hittar du information som berör kursbokningar, digitala scheman och svar på några av de vanligaste frågorna.

Inför bokningsperioden

Lämna in dina önskemål för kursbokningar

Beställning av lokaler till kurs skickas in via TimeEdit Preferences. Via nedanstående länkar når du schemabeställningsmallar för respektive ort och även manualen ”TE Preferences-manual för beställare”.

Beställningsformulär - Alnarp

Beställningsformulär - Uppsala

Beställningsformulär - Umeå

Beställ tentamen hos Tentamenservice

Skriftlig salstentamina beställs via TimeEdit Exam.

Mer information om salstentamina finns på Tentamensservices webbsida.

Videoundervisning

För distansundervisning på SLU rekommenderas verktyget Zoom – detta möte bokas själv av kursledaren/ föreläsaren. https://internt.slu.se/verktyg/zoom/

För disputationer och avhandlingar som kräver publik sändning hänvisas att boka Zoom Webinar. Detta gör man hos Support@slu.se

Mer info om Zoom Webinar vid disputationer.

Önskas starthjälp eller teknisk support kontakta Support@slu.se, 018-676600

Zoom undervisning: https://internt.slu.se/stod-service/utbildning/pedagogiskt-och-digitalt-stod/System/zoom/

Deadline för kommande kursbokningsperioder

Alnarp:

  • 15/5: bokning av period 1 samt sommarperioden 
  • 15/9: bokning av period 2
  • 15/11: bokning av period 3
  • 15/1: bokning av period 4

Uppsala/Umeå:

  • 15/5: bokning av HT inklusive augustitentor
  • 15/11: bokning av VT inklusive sommarperioden

Vill du ha hjälp med TimeEdit?

Har du frågor om hur systemet fungerar eller behöver hjälp med dina bokningar i TimeEdit?

Via följande länk hittar du manualer där du på egen hand kan få svar på frågor gällande TimeEdit och dess olika delar.
TimeEdit | Medarbetarwebben (slu.se)

För övriga frågor kontakta timeedit@slu.se

När du fått din bokningsbekräftelse

När lokalbokning/tentamensservice har tilldelat lokaler skickas ett mejl ut som bekräftar att bokningen är klar. Då finns ett antal saker du behöver kontrollera och känna till.

Kontrollera ditt schema

När du har fått bokningsbekräftelsen är det viktigt att du kontrollerar att ditt schema stämmer. Detta gör du i Timeedit Viewer.

Meddela lokalbokningen via mejl om eventuella felaktigheter så snart som möjligt.

Komplettera ditt schema

Du kan själv som kursledare komplettera/ändra information i bokningen såsom schematitel, kommentar, gästlärare (ej personal) och plats (ej lokal) tex. kunskapsträdgården. Information kring hur du gör finns i TE Viewer - manual för personal

Lokalbokning

Behöver du ändra tid, lokal eller antal studenter i ditt schema då mejlar du lokalbokningen. Var tydlig med vad du vill ändra och/eller ta bort.

Alnarp - kontakta lokalbokning.alnarp@slu.se

Umeå/Uppsala - kontakta lokalbokning@slu.se

Tentamen

Uppsala - alla institutioner kontaktar tentamen@slu.se vid ändring.

Alnarp - alla institutioner kontaktar tentamen.alnarp@slu.se vid ändring.

Umeå - alla institutioner kontaktar tentamen.umea@slu.se vid ändring.

AV-stöd

Behöver du göra ändringar eller avboka teknikhjälp kontaktar du AV-stöd via support@slu.se.

Vanliga frågor - FAQ

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna som rör bokning av undervisningssalar. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på lokalbokningen!

Fylla i TE Preferences-formulär

Hur fyller jag i schemabeställningsformuläret?

Om du undrar över hur du fyller i schemabeställningsformuläret se TE Preferences - manualen för beställare. 

När du ska fylla i schemabeställningsformuläret är det viktigt att tänka på: 

Terminstider 

Information om terminstider för kurser och program på grund- och avancerad nivå hittar du här. Undvik att lägga undervisning på terminens första dag. Denna dag håller Utbildningsavdelningen en gemensam terminsstart för alla studenter. Detta innebär att de flesta salar redan är bokade. 

Föreläsningstider 

Alla har ett gemensamt ansvar att fördela undervisningen över hela arbetsdagen (kl 8-17). Tänk därför på att variera tiderna när du planerar din undervisning, dvs lägg inte all undervisning mellan 9-12 eller 13-15.  

Från och med vår-/höstterminen 202X kommer undervisning i regel schemaläggas i pass à 45min med start kvart över heltimme, med undantag för det första passet med start kl 8:00.  

Samläsning 

Om din kurs samläser med en eller flera kurser ska detta framgå i fältet "Information till bokarna" som finns för varje beställningsrad i formuläret. Samläsningstillfällen ska enbart beställas tillsammans med övriga tillfällen för en av de samläsande kurserna. Om du samarbetar med andra kursansvariga lärare behöver ni därför komma överens om vem som ska skicka in de tillfällen kurserna ska samläsa. Om en eller flera kurser har samläsning på alla tillfällen behöver bara ett formulär skickas in. Välj då en av kurskoderna och skriv den andra i "Information till bokarna". 

Alla kurskoder som anges i "Information till bokarna" kommer att kunna se de gemensamma momenten i sitt digitala kursschema.

Hur gör jag för att skicka in schemabeställning för flera kurstillfällen?

Varje ifyllt schemabeställningsformulär gäller för ett specifikt kurstillfälle. Hur du väljer kurstillfälle kan du se i instruktionsvideon

nedan:

Om du ska skicka in schemabeställning för flera kurstillfällen behöver du starta en helt ny instans av schemabeställningformuläret för varje enskilt kurstillfälle. För mer information se TE Preferences - manualen för beställare.

Om din kurs samläser med en eller flera kurser ska det framgå i fältet "Information till bokarna" som finns för varje beställningsrad inne i formuläret. Ange i så fall kurskoden och anmälningskoden för det andra kurstillfället.

Jag har inte fått ett e-mail med min unika pinkod till TE Preferences. Vad gör jag?

Första gången du loggar in i TE Preferences kommer du att få ett e-mail med ämnesraden "Welcome to TE Preferences". Detta mail innehåller din unika pinkod. Dubbelkolla även i Skräpkorgen för att se ifall mailet om det inte har hamnat där.

Du kan även klicka på länken "Resend pin code" (som finns i inloggningsrutan) för att på så sätt få systemet att skicka ett nytt e-mail med din unika pinkod. 

Om inget av e-mailen kommer fram kan du kontakta timeedit@slu.se. En systemadministratör kan se och skicka din unika pinkod till dig så att du kan fortsätta fylla i schemabeställningsformuläret. 

Jag är kursansvarig för en distanskurs, hur bokar jag lokaler på flera orter?

Schemabeställningsformulären är ortspecifika vilket gör att man inte kan välja andra orters lokaler i fältet "Lokal" på en specifik beställningsrad. 

På de beställningsrader där man behöver ha lokaler över flera orter (t.ex. distansundervisningslokaler) kan man göra på följande sätt: 

  • I objektfältet "Lokal(er)" välj den aktuella ortens lokal(er) 
  • I fritextfältet "Information till bokarna" uppge vilka andra lokaler (på andra orter) som man önskar boka 

Hur gör jag för att labbsalar och tentamenstillfällen ska synas i det digitala schemat?

Alla övningslabratorium och tentamenstillfällen bokas i samma system (TimeEdit) som lokalerna för den vanliga undervisningen, vilket betyder att alla tillfällen som är kopplade till en och samma kurskod kommer att synas i det digitala schemat i TE Viewer oavsett vilken funktion som bokar lokalerna. 

Undantaget är Ultunas Ritsalar samt SOL-ateljén som bokas av Institutionen för stad och land. 

En tom sida visas när jag klickar på länken till schemabeställningsformuläret. Vad gör jag?

Om du använder Internet Explorer (eller Microsoft Edge) kan du prova att öppna formuläret i en annan webbläsare. Rekommenderade webbläsare är Mozilla Firefox eller Google Chrome. Om du ändå har fortsatta problem kan du ta kontakt med SLU:s TimeEdit-support. 

Jag kan inte skicka in mitt formulär, vad ska jag göra?

Det är bara "ägaren" av formuläret som kan skicka in det. Samarbetar du med någon som redan öppnat formuläret är det den personen som är ägare och kan skicka in. Se videon nedan hur du kollar vem som är ägare av formuläret: 

Om du som ägare av formuläret inte kan klicka på knappen "Submit form" kan du börja med att dubbelkolla att alla obligatoriska fält är ifyllda på ett korrekt sätt. De obligatoriska fälten är: 

  • Lokal(er) 
  • Kursaktivitet(er) 
  • Antal studenter 

Om dessa fält verkar vara korrekt ifyllda men formuläret ändå inte går att skicka in kontaktar du lokalbokningen så hjälper vi dig. 

Ändra i schemat

Jag har skickat in min schemabeställning men behöver komplettera den innan deadline. Hur gör jag?

När du har skickat in din schemabeställning så blir den låst för redigering.

Om du skulle behöva komplettera den innan schemabokarna börjar skapa bokningar (d.v.s. innan deadline har passerat) så kan du kontakta schemabokarna och be dem att låsa upp ditt TE Preferences - formulärsvar.

Då kan du göra dina ändringar och sedan skicka in schemabeställningen på nytt.

OBS! Kom ihåg att skicka in ditt formulär igen genom att klicka på "Submit form".

Hur gör jag ändringar i mitt schema efter att bekräftelsen har skickats ut?

Självklart går det att göra ändringar i schemat i efterhand. En del ändringar kan du själv göra i TE Viewer eller TE Reserve. Andra ändringar behöver du kontakta lokalbokningen för att göra.  

Ändringar du kan göra själv 

Som kursledare eller administratör kan du själv ändra följande information: 

  • Aktivitet 
  • Person/Lärare
  • Schematitel 
  • Kommentar 
  • Plats (ej lokal) 
  • Gästlärare (ej personal) 
  • Länk 

Du kan göra dessa ändrigar genom kurssidan i Canvas. Hur du gör kan du se i instruktionsvideon nedan.

Du kan också komplettera ditt schema med tillfällen som inte kräver lokal, exempelvis exkursioner eller digitala tillfällen. Detta kan du också göra genom kurssidan i Canvas. Hur du gör kan du se i instruktionsvideon nedan. 

Ändringar som kräver kontakt med lokalbokningen 

  • Byte eller avbokning av lokal 
  • Ändring av tid 

Kompletteringar i schemat som handlar om ändringar i de övriga schemafälten (t.ex. "Tid" och "Lokal") måste göras av schemabokarna. Detsamma gäller för avbokningar. Du kontaktar dem och uppger vilka ändringar i schemat som du önskar göra. 

Publicerad: 02 september 2025 - Sidansvarig: infra-webb@slu.se
Loading…