Dekanbrev

Senast ändrad: 16 februari 2022
Dekan Torleif Härd, foto.

…några tankar från idag och in i framtiden

Det snöar lätt utanför mitt fönster i Ulls hus och mörkret sänker sig nu klockan strax före tre. Det känns verkligen att vi är inne i den mörka, men lite mysiga, årstiden och att det lackar mot jul. Och mot ledighet med möjligheter till återhämtning och att umgås med nära och kära.

Så här års brukar man vilja tänka bakåt och summera året. Det har återigen varit ett speciellt år. Det har varit påfrestande för många, jag vet, men denna omständighet verkar inte nämnvärt ha bromsat oss. Jag ser utveckling på alla områden. Inom våra utbildningar finns en optimism efter omstruktureringen och antagningssiffrorna pekar åter uppåt. Inom samverkan har vi fått väldigt mycket tydligare strukturer, framförallt vad gäller samverkan på så kallad hög- och mellannivå. Dessa nivåer är viktiga för de bereder vägen för fördjupad samverkan. Inom miljöanalysen har vi också utvecklats och jag är speciellt nöjd med den plats ni som arbetar med miljöanalys har tagit i media under året som har gått. Vi visar verkligen att vår expertis är djup och att den vilar på vetenskaplig grund. Tack!

Och ser vi till extern finansiering av vår forskning så går fakulteten som tåget just nu. Det finns tyvärr inte plats att räkna upp de framgångar vi nått här bara de senaste par-tre åren. Men det senaste exemplet publicerades idag på Wallenbergstiftelsens hemsida: två av 8 (i naturvetenskap) Wallenberg Academy Fellows kommer att placeras vid vår fakultet. Stort grattis till institutionerna för växtbiologi respektive molekylära vetenskaper!

Jag vill även här passa på att nämna vår nyligen spikade handlingsplan för det systematiska arbetet med jämställdhet och lika villkor. Det här är ganska svår materia att jobba med, för att få till en handlingsplan som inte är abstrakt och som det går att arbeta med. Men vi har en sådan nu och jag tackar alla ni som har jobbat med att ta fram den!

Och så vill man så klart se framåt… Vi är nyss hemkomna från ett internat med de fyra nya fakultetsnämnderna och universitetsledningen på Krusenberg. Det har varit två fina dagar fulla med entusiasm och inte så lite god mat. Men den tid som råder gjorde ändå sitt avtryck. Så satt till exempel blivande prorektor Pär Forslund hemma av försiktighetsskäl på grund av en förkylning och blivande prodekan Sara Hallin satt hemma i avvaktan på ett negativt provsvar efter en utlandsresa. Vi lär få leva med rekommendationer till försiktighet ett bra tag till känns det som.

Efter nyår går vi in i en ny tre-årig mandatperiod med en till större delen ny fakultetsledning. Det skall bli kul och Sara och jag är stolta och tacksamma för det starka mandat som prodekan och dekan som vi har fått från er. Ni har valt en bred och erfaren fakultetsnämnd för vår fakultet. Vi träffades för första gången idag den 2 december (minus Sara då, tyvärr) och mitt intryck är att det här kommer att bli mycket bra. Jag ser med tillförsikt fram emot de kommande tre årens arbete! Sara och jag har arbetat med att komponera ihop övriga fakultetsledningen – vicedekanerna i arbetsutskottet (AU) – och vi har kommit en bra bit på vägen där. Det återstår sedan att bemanna våra olika nämnder där jag hoppas och tror att ni forskare, lärare och miljöanalytiker tar plats och bidrar som ni alltid gör. Detta kommer att ske under våren och sedan kan det nya maskineriet för vidare utveckling rulla igång.

Men först ska vi ta jul. Jag vill först tacka Pär Forslund för gott samarbete under sex års tid och önska honom all lycka i det nya jobbet!

Därefter vill jag be er medarbetare att se tillbaka på de framsteg som har gjorts under året och att ni ska känna stolthet över detta och tillförsikt inför nästa år. Detta är en fantastisk fakultet i alla bemärkelser och jag är verkligen stolt över er. Jag önskar er alla en fin ledighet och ett gott nytt år!

Med vänliga hälsningar, i skrivande stund den 2 december,

-Torleif Härd, dekan