Dekanbrev

Senast ändrad: 12 april 2019
Porträtt Torleif Härd

”Fakultetens områden är viktigare än någonsin”

Vi närmar oss jul och nytt år. Det får nog många att, liksom jag, både reflektera över året som har gått och lyfta blicken och se fram emot året som ska komma.

Det har varit ett märkligt år. Och då tänker jag inte främst på guld-medaljerna i OS eller svenska politikers svårigheter att ta sig samman för att styra landet. Jag tänker på de kusliga förebådanden om våldsamma klimatförändringar och extremväder, som vi har sett i år och delvis erfarit själva.

I skrivande stund hålls en klimatkonferens i Katowice för att komma överens om sätt att undvika accelererande naturkatastrofer, samtidigt som man på andra håll planerar för oljeutvinning i Alaska och skövling av regnskog i Brasilien. Mänsklighetens och den biologiska mångfaldens framtid avgörs av vilken av dessa vågskålar som väger över …

Vädret påverkar vår förmåga att producera mat men vår matproduktion påverkar ju även klimatet och vår miljö. Och vi måste snabbt genomföra omställningen till en cirkulär och biobaserad ekonomi. Mot denna bakgrund verkar forskning, utbildning och samverkan kring jordbruksvetenskap och naturresursernas förvaltande vara viktigare än någonsin.

Och inom dessa områden är vi ledande – höstens guldregn i form av forskningsbidrag från Formas och andra bidragsgivare är ett av många tecken på detta. Jag vill som stolt dekan passa på att gratulera er bidragsmottagare runt om på fakulteten. Bra jobbat.

Och vad ser vi fram emot? Själv ser jag fram emot ytterligare en spännande och givande tre-årsperiod som dekan. Prodekan Pär Forslund och jag tackar båda så mycket för förtroendet! Den nya fakultetsnämnden hade ett konstituerande möte följt av en diskussion häromdagen. Stora delar av nämnden har ju bytts ut och det gladde oss därför att kunna konstatera att det inte bara finns kompetens och erfarenhet utan även kanske framför allt energi och tillförsikt i den nya nämnden.

Med dessa ord vill jag önska alla NJ-medarbetare en fin och avkopplande jul- och nyårsledighet och ett riktigt gott 2019!

Torleif Härd, dekan