Dekanbrev

Senast ändrad: 26 september 2022
Vicedekan Helena Hansson.

Sommar, reflektion och tvärvetenskap

Avkoppling, återhämtning och reflektion är otroligt viktig inte bara för oss själva utan också för kreativiteten. Många är vi nog som nu ser fram emot sommarledigheten, en möjlighet att sakta in, ta in den vackra sommaren, ha tid att njuta av den. Kanske börjar också ett frö till en idé om hur du vill samarbeta med kollegor från ett annat ämne slå rot.

Tidigare i våras träffades fakultetsnämnden två dagar på Krusenbergs Herrgård. Vi fick lära oss mer om fakultetens funktion och hade även ett fakultetsnämndsmöte. En av beslutspunkterna var att stödja Interdiciplinary Academy (IDA), ett samarbete mellan NJ-fakulteten och SLU Future Food. Utgångspunkten är att en grupp forskare med olika akademisk bakgrund går samman kring ett tema som de vill utforska från ett tvärvetenskapligt perspektiv. IDA är öppet för hela SLU. Forskarna i det eller de teman som väljs ut till IDA kommer att under en dag i veckan under en period av åtta månader arbeta med sitt tema. Med satsningen vill vi bidra till att öka kunskapen om tvärvetenskapligt forskningssamarbete. Missa inte möjligheten att söka till IDA senast den 24 augusti och lära mer om tvärvetenskap!

Men innan dess väntar sommaren och med den ett litet lugnare tempo, mer möjlighet till avkoppling, återhämtning och reflektion. Allt detta som är så viktigt för att kunna knäcka de intressanta, nya och spännande forskningsfrågorna. Visst är det slående hur ofta nya roliga, kreativa idéer eller lösningar på problemen man klurade på brukar hoppa fram i oväntade situationer, när man gör något helt annat? Avkoppling, återhämtning och reflektion är otroligt viktig inte bara för oss själva utan också för kreativiteten. Vem vet, kanske är det under en promenad i en sommargrön skog eller under en stilla simtur en morgon i en sval skogssjö när dimslöjorna fortfarande ångar ur vattnet som ett frö till en idé om hur du vill samarbeta med kollegor från ett annat ämne börjar slå rot. Missa då inte att söka till IDA när du kommer tillbaka till jobbet: Tvärvetenskapliga tema-grupper inom SLU:s Interdisciplinary Academy.

Avslutningsvis vill jag passa på att önska alla en riktigt skön sommar!

/Helena Hansson, professor och vicedekan med ansvar för utveckling av mång- och tvärvetenskap