Sociala medier och forskning

Senast ändrad: 03 juli 2025

Hela 94 procent av svenskarna använder sociala medier och 85 procent gör det varje dag, det är ett betydande forum för kommunikation. Vilken typ av medier som används skiljer sig dock mycket åt inom olika grupper, sett till både ålder och kön. Därför är det viktigt att fundera på vem du vill nå, och varför.

Vad är syftet med att kommunicera i sociala medier? Det kan handla om att marknadsföra dig själv som forskare, öka chanserna till finansiering, eller att sprida viktiga frågor inom ett område som engagerar dig. Ofta är motivet en kombination av flera områden, men kanske är något av dem extra viktigt?

Målgruppen påverkar ditt val av sociala medier. Svenskarna och Internet, Internetstiftelsens kartläggning  av svenskarnas användning av sociala medier, visar att Facebook, Instagram och Youtube är de mest använda. Men det finns skillnader, sett till både ålder och kön. LinkedIn är en kanal för professionellt nätverkande, som används främst av tjänstemän, användningen domineras av personer födda på 70-, 80- och 90-talet.

Några tips:

Låt dig inspireras

Vilka konton på sociala medier läser du själv, och varför gillar du just dem? Analysera vad som gör att just dessa väcker ditt engagemang, och fundera på om det finns någonting du kan inspireras av i dina egna flöden.

Möt din målgrupp

Välj kanal utifrån din målgrupp finns, ålder, kön och yrkeskategorier kan fungera som vägledning. Är du osäker så kontakta gärna några utvalda personer för att ta reda på vilka plattformar de är aktiva på.

Tonalitet

Använd ett enkelt och berättande språk som passar för din utvalda målgrupp, undvik facktermer och håll texten relativt kort. Länka gärna vidare för mer läsning.  

Foton

Förstärk texten med foto eller film, det skapar engagemang och ger en känsla av närvaro. Läs mer på sidan Foto och film

Var generös

Bjud på dig själv och våga vara personlig. Gilla och dela gärna inlägg från andra konton för att skapa interaktivitet. Se det som ett tillfälle för att nätverka med andra.

Fakta:

Hot och hat

Tyvärr har det blivit vanligare med hot och trakasserier även på sociala medier. Får du hotfulla kommentarer, påhopp eller trakasserier på sociala medier så undvik att gå i gensvar. Ta skärmdumpar och spara dessa. 

För att ta bort kränkande material från nätet ska du vända dig direkt till nättjänsten som missbrukats. Det kan också leda till att personen som hotat dig blir avstängd. Kanske ska du även göra en polisanmälan.

SLU har rutiner för hur otillåten påverkan och hot hanteras i din yrkesroll, kontakta din närmaste chef och rådgör med hen hur ni ska agera, läs mer i SLU Säkerhets information om Hot och hat.