Fyra bokningsperioder för SLU:s kurser på alla huvudorter – Pilotprojekt för läsåret 26/27

Senast ändrad: 27 oktober 2025

Med start den 15 maj 2026 påbörjar vi ett pilotprojekt där vi inför fyra (4) bokningsperioder.

Idag bokar orterna på olika sätt. Alnarp bokar en period i taget (fyra gånger per läsår) medan Umeå och Uppsala bokar en termin i taget (två gånger per läsår).

Det finns för- och nackdelar med modellerna. Att som Alnarp boka en period i taget har något fler fördelar och därför provar vi den modellen även i Umeå och Uppsala. Rutinen görs som en pilot och kommer kontinuerligt utvärderas för att sedan besluta om fortsatt rutin. Nedan är några förbättringar som en gemensam rutin ger.

  • Samma rutiner gör det lättare att samarbeta och förstå varandras arbetssätt.
  • Alla campus får samma förutsättningar att boka undervisningslokaler.
  • Det är lättare att samordna kurser som samläser över orterna.
  • Planering som sker i närtid gör schemat aktuellt för studenterna och sparar tid då färre ändringar behöver göras.
  • Att boka fyra gånger per år ger ökad systemvana och sprider arbetsinsatsen jämnare under läsåret.

Bakgrund och förankring

Förslaget framkom i projektet “Lokalbokning för grundutbildning 2024”, där projektgruppen rådgjorde med både SLUSS och en referensgrupp med institutionsstudierektorer. Responsen var positiv till att prova en gemensam rutin för antalet bokningsperioder.

Frågor och svar

När kan jag boka aktiviteter som inte avser grund- eller forskar utbildningen?

Bokningsförfrågningar som inte gäller kurser hanteras enligt gällande bokningsordning och sker normalt efter att kursernas lokaler har fördelats. För att kunna planera aktiviteter (ej kurser) som behöver bokas med lång framförhållning finns möjlighet att boka vissa utvalda lokaler för det, kontakta lokalbokningen om det är aktuellt.

Kan jag ändra uppgifterna i mitt formulär efter att jag har skickat in det?

När du skickar in ditt formulär blir det låst och du behöver kontakta lokalbokningen som öppnar upp formuläret så att du kan göra dina ändringar innan du skickar in det igen.

Min kurs sträcker sig längre än en (1) period, hur gör jag då?

Det kommer finnas formulär för två perioder framåt, alltså för hela terminen. Du väljer om du vill fylla i och skicka in ett eller två formulär i taget.

Endast formuläret för den närmast kommande perioden kommer att tilldelas lokaler och visas som kursschema. Inskickade formulär för nästkommande period bokas efter den periodens deadline.

Vad är fördelen med att skicka in underlag för en period i taget?

Genom att skicka in en period i taget jämnar man ut arbetsbelastningen, man fyller i ett mindre antal poster per bokningsperiod. Med kortare bokningsperioder minskar även mängden ändringar, man behöver inte detaljplanera för en hel termin.

När är deadline för kurser under sommarperioden?

Sommarkurserna har samma deadline som period 4 och önskemålen läggs i samma beställningsformulär.

Kommer även deadline för att beställa tentamen av Tentamensservice ändras?

Nej, Tentamensservice har två (2) deadlines per läsår på samtliga huvudorter.

15 maj - deadline HT

15 nov - deadline VT och omtentamen i augusti

Kan jag få hjälp med bokningen i TimeEdit Preferences?

Flera institutioner har med hjälp av administratörer fått hjälp att lägga in sina scheman i formuläret. Kontakta ansvarig prefekt eller administratör för att se vad som gäller för just din institution.  Om det dyker upp frågor kring hur du bäst fyller i formuläret kontakta Lokalbokningen eller se om du hittar svaret på webbsidan för Digitala kursscheman i TimeEdit.

Jag behöver boka in gästföreläsare i god tid, hur ska jag göra?

Skriv en kommentar i ditt formulär till lokalbokarna att gästföreläsare är bokad den aktuella dagen och tiden så tar Lokalbokningen i möjligaste mån hänsyn till detta.

Vad händer med Utbildningshandbokens angivande om att övergripande schema ska finnas tillgängligt för studenterna?

Utbildningsadministrativa noden har meddelat att texten i Utbildningshandboken inte behöver ändras under pilotprojektet. Studenterna får information om datum, tid och plats för obligatoriska moment samt för ordinarie och förnyad examination 4 veckor före varje period. Informationen ska publiceras av institutionen i Canvas.