Vill har mer ekonomi i utbildningarna

Publicerad: 19 juni 2018

Forskare och lärare behöver få ökad förståelse för producenternas vardag och ekonomi, det anser Margareta Emanuelson, lektor på Institutionen för husdjurens utfodring och vård vid SLU Uppsala. Genom sitt engagemang i KCF, Kompetenscentrum företagsledning, hoppas hon få in mer av både företagsledning och företagsekonomi i SLU:s utbildningar.

Margareta Emanuelson är ny medlem i KCF:s styrgrupp och ser engagemanget i KCF som en naturlig länk till ökad förståelse för lantbrukarnas vardag.

– Det här är ett sätt för oss att vara med i ett sammanhang där de här frågorna diskuteras. Vi hoppas få ta del av KCF:s kompetens och att KCF kan bli mer engagerade i våra utbildningar, säger Margareta Emanuelson.

Mer samverkan

Det behövs mer inslag av företagsekonomi och företagsledning i både forskning och utbildning och som vice dekan med ansvar för samverkansfrågor inom fakulteten för veterinärmedicin och husdjursfrågor (VH), ser Margareta Emanuelson värdet av kontakter mellan olika campus och fakulteter.

Hon har själv ett förflutet på Svensk Mjölk där hon hade ansvar för utfodringsfrågor samt utgjorde länken mellan forskning och rådgivning. Efter några år återvände hon till SLU som prefekt för institutionen för husdjurens utfodring och vård. Hon avslutade tjänsten när institutionen flyttade till Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum och åkte till Nya Zeeland för att studera mjölkproduktion. Därefter väntade det nuvarande uppdraget som vice dekan.

Fler effekter

Samtidigt som VH-fakulteten behöver få in mer ekonomi i verksamheten så hoppas Margareta Emanuelson på effekt även åt andra hållet.

–  Vi på SLU har kunskap om djurhållning, djurvälfärd och djurhälsa som vi kan förmedla till de som är inriktade på ekonomi. Men vi kan ha hur god djurvälfärd och djurhälsa som helst, har man inte ekonomin med så har vi i slutänden ingen animalieproduktion.

Enligt Margareta Emanuelson måste SLU generellt satsa på mer ekonomiinslag i de biologiskt inriktade utbildningarna.

– Vi har fått kritik utifrån för att vi inte har tillräcklig fokus på lantbrukets ekonomi och att studenterna inte får det med sig. Då måste vi ändra på det.