Ökad kornskörd med tätare radavstånd

Publicerad: 24 juni 2024
Vårkorn som såtts med radavstånd 6,25 cm

Större skörd, mindre mängd ogräs, minskad arbetsinsats och bättre växtnäringsutnyttjande – bara genom att minska radavståndet på såmaskinen. Detta visar resultaten av SLU:s fältförsök med vårkorn, där grödan fått göra det ogräskonkurrerande jobbet.

– Varje frö har en konkurrenscirkel runt sig och ju mer av grödan som täcker marken desto mindre mängd ogräs får plats, säger David Hansson, forskare vid institutionen för biosystem och teknologi. Vi ville undersöka hur tätt man kan så jämfört med det normala för att kunna utveckla ogräsbekämpningsmetoder som är kostnadseffektiva och klimatvänliga.

I ett projekt finansierat av Jordbruksverket gjordes därför försök under 2021-2023, på SITES Lönnstorp vid SLU Alnarp, i två sorters ekologiskt vårkorn: Irina och Planet. I försöken undersöktes hur vårkornens skörd och ogräskonkurrens påverkades när såmaskinens radavstånd minskades från 12,5 cm till 6,25 cm samt ökade till 25 cm.

– Resultaten visar att skörden i vårkorn ökade med 8-14 % när radavståndet minskades, berättar David Hansson. Att låta grödan göra det ogräskonkurrerande jobbet genom tätare sådd istället för att ogräsharva efter sådden ger motsvarande skördenivå i försöken i ekologisk odling av vårkorn.

Sommaren 2023 kompletterades de ekologiska studierna med ett försök finansierat av SLU Partnerskap Alnarp för att studera om tätare sådd kan kombineras med kemisk respektive mekanisk och kemisk ogräsbekämpning inom integrerad produktion. Skörden minskade dock när den tätare sådden kombinerades med mekaniska och kemiska åtgärder, vilket betyder att grödans egna ogräskonkurrerande förmåga var tillräcklig för att ge hög skörd.

– Genom att utnyttja grödans egenskaper för att trycka undan ogräs kan användningen av kemiska ogräsmedel i spannmålsodlingen minska, menar David Hansson. Mindre mekanisk ogräsbekämpning i form av ogräsharvning och radhackning innebär dessutom färre körningar och minskade utsläpp från maskinerna.

De positiva resultaten gör att fler frågeställningar väckts, både om hur det ser ut för andra grödor och också hur bevattning och gödsling kan påverka.

– När åkermark av olika anledningar försvinner behöver vi kunna ta ut högre skördar på mindre yta, säger David Hansson. Det här kan vara ett sätt att maximera avkastningen genom att optimera användningen av mark och näringsämnen.

Projekten har genomförts i samarbete med Väderstad AB, som tillverkar jordbruksmaskiner.  I försöken har såmaskinen Väderstad Turf Rapid använts och anpassats.

– Det är värdefullt för Väderstad AB att samarbeta och delta i SLU Partnerskap Alnarp, säger Nina Pettersson. Vi arbetar med flera koncept för sådd och etablering för att kunna erbjuda de bästa förutsättningarna för en perfekt uppkomst. Att få testa våra koncept och metoder i ett större sammanhang där vi kan följa upp med odlingsåtgärder över hela säsongen är väldigt nyttigt.

Fakta:

Projekten Effekten av sådensitet och såmönster på stråsäds ogräskonkurrerande egenskaper i ekologisk produktion och Effekten av sådensitet och såmönster på skörd och ogräskonkurrens hos vårkorn finansierades av Jordbruksverket och SLU Partnerskap Alnarp i samarbete med Väderstad AB. Fältförsöken har genomförts 2021-2023 på SITES (Swedish Infrastructure for Ecosystem Science), Lönnstorps försöksstation, SLU Alnarp.

Rapport: Effekten av rad- och plantavstånd på skörd och ogräskonkurrens vid ekologisk odling av vårkornssorterna Irina och Planet