Närservice

Senast ändrad: 13 september 2017
_MG_3994.jpg

Närservice omfattar traditionellt vaktmästeri och allt som där ingår såsom belysning, skyltning, förråds- och avfallshantering samt flaggning.

Närservicetjänsten består av två delar:

1: Där fasta avtal finns med fakulteter och institutioner med uppgjorda rutiner för vaktmästartjänsten.

2: Servicetjänst där man avropar efter behov. Monteringsarbete, flyttar, reparationer, inköp, etc.

För utförlig beskrivning av tjänsterna samt beställning, se respektive ort.

Observera att i huset VHC och i husklustret Ull (Ulls hus, undervisningshuset och biblioteket) i Uppsala sköts närservicen av servicefunktionerna Service VHC resp Service Ull. Mer information om servicen i husen finns på hemsidorna www.slu.se/vhc resp. www.slu.se/ullshus.

Alnarp

Infra service Alnarp tillhandahåller tjänster inom områdena teknisk service, undervisningsservice och verkstad.

Personal från Teknisk service genomför med regelbundna intervaller serviceronder i de olika byggnaderna. Detta innebär att de systematiskt utför vissa av uppgifterna t ex tillsyn av kopiatorer, kontroll av belysning, viss avfallshantering och beställning av kaffe mm.

Andra uppgifter som utförs är t.ex.:

  • Omflyttningar.
  • Hantering även passage -och larmsystem. 
  • Ansvarar för underhåll av undervisningssalar t ex påfyllning av material och möbler mm.

Det finns även en verkstad som utför mekaniska arbeten och specialkonstruktioner i huvudsak till projekt och löpande verksamhet inom forskning och utveckling.

Felanmälan och serviceförfrågningar Alnarp >>

Vid frågor och funderingar kontakta oss via mail 5600@slu.se eller 040-41 56 00.

Skara

Närservice är ett samlingsbegrepp på olika uppgifter/tjänster som i stort kan liknas vid ett vaktmästeri. Tjänsterna kan avropas enskilt vid behov och i den omfattning som önskas eller beställas/avtalas på en mer kontinuerlig basis.

Till Närservice kan du vända dig med frågor eller uppgifter av många olika karaktärer, t.ex.:

  • montering av möbler och tekniska inventarier.
  • mindre konstruktioner av trä eller metall.
  • ommöbleringar.
  • byten av lampor.
  • iordningsställande av konferensrum eller kök.
  • tillsynsuppgifter.
  • transport och bud.
  • godsmottagning.
  • avfallshantering mm.

Uppsala

Närservice är ett samlingsbegrepp på olika uppgifter/tjänster som i stort kan liknas vid ett gemensamt vaktmästeri. Tjänsterna jan avropas enskilt vid behov och i den omfattning som önskas eller beställas/avtalas på mer kontinuerlig basis. Flera inst./motsv. har t.ex. valt "paket" med olika närservicetjänster som utförs återkommande med ett överenskommet antal timmar/vecka.

Till Närservice kan du vända dig med frågor eller uppgifter av många olika karaktärer, t.ex.:  

  • montering av möbler och tekniska inventarier.
  • påfyllning av förråd.
  • mindre konstruktioner av trä eller metall.
  • ommöbleringar.
  • byten av lampor.
  • iordningställande av konferensrum eller kök.
  • tillsynsuppgifter.

Enskilda närservicetjänster beställer du enklast genom att ringa oss på telefon 13 00

Serviceärenden i husklustret Ull sköts av Service Ull.
Serviceärenden i VHC sköts av Service VHC.

Infras närservice kan hjälpa till med följande tjänst från infras tjänstekatalog:

Närservice

Beskrivning av tjänsten: Närservice omfattar traditionellt vaktmästeri och allt som där ingår såsom belysning, skyltning, förråds- och avfallshantering samt flaggning. Närservicetjänsten består av två delar: Del 1, där fasta avtal finns med fakulteter och institutioner med uppgjorda rutiner för vaktmästartjänsten. Del 2, servicetjänst där man avropar efter behov. Monteringsarbete, flyttar, reparationer, inköp, etc.

Kontakt: Uppsala: Mikael Persson, tfn 018-67 11 63
Alnarp: 5600@slu.se, tfn 040-41 56 00
Skara: Matz Gustavsson, tfn 0511-67277, 072-5568305
Umeå: Magnus Svedmark, tfn 090-786 82 49
Beställning: Fasta avtal: Uppsala: Efter genomgång tillsammans med beställare, skrivs avtal där rutiner för tjänsten ska vara fastställda. Alnarp: Servicenivån bestäms i dialog med dekan och fakultetsdirektör.
Uppsala: För övrig servicetjänst utgår timarvode. Önskemål om servicetjänst beställs genom telefon anknytning 1300, eller e-post till narservice@slu.se, där
läggs ärendet in ärendehanteringssystemet. Systemet översänder ärenden till Mikael Persson som planerar ärendet åt närservicepersonal.
Skyltning: Avropas av prefekt/avdelningschef.
Alnarp: Önskemål om servicetjänst beställs genom telefon anknytning 56 00 eller epost till 5600@slu.se. Ärendena hanteras av Göran Olsson som fördelar till
servicetekniker.
Prissättning: Uppsala: Avtalstjänst 324 kr/timme. Övrig närservice 347 kr/timme. Umeå: Skogsfakulteten och enheterna i Skogishuset betalar ett årligt fakultetsbidrag för närservice. Skyltning: Direkt verksamhetsskyltning och avdelningsskyltar bekostas av brukaren. Alnarp: LTV-fakulteten betalar ett årligt fakultetsbidrag för ett baspaket gällande närservice. Övrig närservice 347 kr/tim.

Tilläggstjänster: Flaggning (för denna tilläggstjänst finns en tydlig instruktion som fungerar som avtal).

Sidansvarig: INFRA-WEBB@SLU.SE