Kommunikationsundersökning 2025

Senast ändrad: 15 december 2025

Kommunikation är en viktigt grund för att vi ska kunna nå våra mål, skapa en god arbetsmiljö och positiv förändring. Vi genomför därför en undersökning som syftar till att utvärdera kommunikationen inom SLU för att kunna identifiera styrkor och utvecklingsområden inom SLU:s kommunikation.

Innehåll på den här sidan:

Vad utvärderas?

Utvärderingen görs inom fem områden:

  • Kommunikationsförståelse:
    Förståelsen av kommunikationens funktion och värde för organisationen.
  • Kommunikationsorganisation:
    Det övergripande sättet att arbeta med intern och extern kommunikation och hur organisationen arbetar med kommunikation strategiskt, taktiskt och praktiskt.
  • Kommunikationsfunktion
    Hur kommunikationsarbetet är organiserat och om arbetet med kommunikationsfrågor sker integrerat eller specialiserat.
  • Kommunikationsklimat
    Hur medarbetare, kommunikatörer och chefer bidrar till ett konstruktivt kommunikationsklimat genom att skapa öppenhet, dialog och återkoppling.
  • Kommunikationskompetens:
    Generell kommunikationskompetens i organisationen och nyckelpersoners utbildningsnivå inom kommunikationsområdet och behov av utbildning.

Undersökningen har tagits fram av forskare vid Mittuniversitetet. (läs mer om forskningen längre ner på den här sidan)

Om enkäten

Utvärderingen består av en enkät som alla medarbetare på SLU får möjlighet att svara på.

  • Enkäten är öppen att svara på under perioden 1 - 14 december.
  • I enkäten svarar du utifrån en av tre roller: medarbetare, chef med personalansvar eller kommunikatör. Med kommunikatör avses att man arbetar sin största del av sin arbetstid med kommunikation.
  • Alla kan svara på enkäten, oavsett hur länge du varit anställd eller vilken anställningsform du har. 
  • I enkäten svarar du på frågorna utifrån hur kommunikationen ser ut i din del av SLU:s organisation, det vill säga institution eller motsvarande. Svaren läggs sedan samman till ett resultat för hela organisationen. 
  • Undersökningen genomförs med full regelefterlevnad enligt GDPR.

Resultatet

Resultatet kommer att presenteras i en rapport som inkluderar ett kommunikationsindex. Detta index kan användas för att utvärdera och utveckla SLU:s kommunikation, samt jämföra med andra organisationer. Resultatet redovisas både på en övergripande nivå för hela SLU. 

Frågor och svar om undersökningen

  1. Fråga: Jag har en delad tjänst mellan två institutioner, vilken av dem ska ange i enkäten?
    Svar: Om du arbetar lika mycket i båda så får du helt enkelt bara välja en av dem. I annat fall anger du den institution som har majoriteten av din arbetstid i.

  2. Fråga: Den enhet som jag arbetar inom finns inte med i organisationslistan. Vad ska jag ange då?
    Svar: Sist i listan finns det ett val som heter ”Annan/övrig”. Välj det alternativet.

  3. Fråga: Jag påbörjade enkäten men blev avbruten och vill börja om. Hur gör jag då? När jag klickar på enkätlänken så hamnar jag inte på startsidan.
    Svar: Antingen rensar du cache-minnet i din webbläsare eller också använder du en annan webbläsare.

  4. Fråga: Varför finns det bara ”slutna” frågor och inga öppna med fritextsvar så att man kan fånga upp förslag eller tankar från de som svarar?
    Svar: Vi har tyvärr väldigt få möjligheter att påverka hur undersökningen är utformad. Enkätundersökningen består av frågor som bygger på omfattande forskning. Ett drygt 40-tal organisationer har hittills använt sig av undersökningen, både inom offentlig och privat sektor. Med den här undersökningen får vi möjlighet att jämföra vårt resultat med andras och tanken är att vi ska följa upp med en ny mätning om några år. Därför kan vi inte ändra på själva enkätfrågorna och hur de är utformade.

Fler frågor?

Om du har fler frågor om undersökningen och enkäten kan du kontakta

Fakta:

Mer om undersökningen och forskningen bakom

Tillsammans med elva organisationer och företag utvecklade forskare från Mittuniversitetet under 2016-2018 ett koncept för att utvärdera organisationers kommunikations­mognad. Målet för projektet var att ta fram ett kommunikationsindex, som värderar organisationers förmåga att på ett effektivt sätt använda kommunikation.

Kommunikationindexet (KIX) är ett verktyg som, genom att identifiera nyckelfaktorer som påverkar organisationers kommunikationsarbete, kan värdera mognadsnivåer och ge rekommendationer för specifika områden i behov av förbättring och utveckling. Mognadsnivån baseras på den kunskap och kompetens om kommunikationens värde för organisationen som tillämpas.

KIX enkätverktyg bygger på omfattande forskning inom kommunikativt ledarskap, kommunikativa organisationer och strategisk kommunikation - forskning har fastslagit ett tydligt samband mellan kommunikation och resultat i organisationer. 

Ett drygt 40-tal organisationer har hittills använt sig av undersökningen, både inom offentlig och privat sektor.

Läs mer om forskningen
Roadmap for a communication maturity index for organizations—Theorizing, analyzing and developing communication value


Kontaktinformation

För frågor om undersökningen: