Kommunikationsundersökning 2025

Senast ändrad: 25 november 2025

Kommunikation är en viktigt grund för att vi ska kunna nå våra mål, skapa en god arbetsmiljö och positiv förändring. Vi genomför därför en undersökning som syftar till att utvärdera kommunikationen inom SLU för att kunna identifiera styrkor och utvecklingsområden inom SLU:s kommunikation.

Vad utvärderas?

Utvärderingen görs inom fem områden:

  • Kommunikationsförståelse:
    Förståelsen av kommunikationens funktion och värde för organisationen.
  • Kommunikationsorganisation:
    Det övergripande sättet att arbeta med intern och extern kommunikation och hur organisationen arbetar med kommunikation strategiskt, taktiskt och praktiskt.
  • Kommunikationsfunktion
    Hur kommunikationsarbetet är organiserat och om arbetet med kommunikationsfrågor sker integrerat eller specialiserat.
  • Kommunikationsklimat
    Hur medarbetare, kommunikatörer och chefer bidrar till ett konstruktivt kommunikationsklimat genom att skapa öppenhet, dialog och återkoppling.
  • Kommunikationskompetens:
    Generell kommunikationskompetens i organisationen och nyckelpersoners utbildningsnivå inom kommunikationsområdet och behov av utbildning.

Undersökningen har tagits fram av forskare vid Mittuniversitetet. (läs mer om forskningen längre ner på den här sidan)

Om enkäten

Utvärderingen består av en enkät som alla medarbetare på SLU får möjlighet att svara på. Enkäten tar ca 6-8 minuter att besvara och dina svar är helt anonyma.

  • Enkäten är öppen att svara på under perioden 1 - 14 december.
  • I enkäten svarar du utifrån en av tre roller: medarbetare, chef med personalansvar eller kommunikatör. Med kommunikatör avses att man arbetar sin största del av sin arbetstid med kommunikation.
  • Alla kan svara på enkäten, oavsett hur länge du varit anställd eller vilken anställningsform du har. 
  • I enkäten svarar du på frågorna utifrån hur kommunikationen ser ut i din del av SLU:s organisation, det vill säga institution eller motsvarande. Svaren läggs sedan samman till ett resultat för hela organisationen. 
  • Undersökningen genomförs med full regelefterlevnad enligt GDPR.

Länk till enkäten kommer att finnas här från den 1 december

Resultatet

Resultatet kommer att presenteras i en rapport som inkluderar ett kommunikationsindex. Detta index kan användas för att utvärdera och utveckla SLU:s kommunikation, samt jämföra med andra organisationer. Resultatet redovisas både på en övergripande nivå för hela SLU. 

Frågor om undersökningen

Om du har frågor om undersökningen och enkäten kan du kontakta

Fakta:

Mer om undersökningen och forskningen bakom

Tillsammans med elva organisationer och företag utvecklade forskare från Mittuniversitetet under 2016-2018 ett koncept för att utvärdera organisationers kommunikations­mognad. Målet för projektet var att ta fram ett kommunikationsindex, som värderar organisationers förmåga att på ett effektivt sätt använda kommunikation.

Kommunikationindexet (KIX) är ett verktyg som, genom att identifiera nyckelfaktorer som påverkar organisationers kommunikationsarbete, kan värdera mognadsnivåer och ge rekommendationer för specifika områden i behov av förbättring och utveckling. Mognadsnivån baseras på den kunskap och kompetens om kommunikationens värde för organisationen som tillämpas.

KIX enkätverktyg bygger på omfattande forskning inom kommunikativt ledarskap, kommunikativa organisationer och strategisk kommunikation - forskning har fastslagit ett tydligt samband mellan kommunikation och resultat i organisationer. 

Ett drygt 40-tal organisationer har hittills använt sig av undersökningen, både inom offentlig och privat sektor.

Läs mer om forskningen
Roadmap for a communication maturity index for organizations—Theorizing, analyzing and developing communication value


Kontaktinformation

För frågor om undersökningen: