Fakta:
Mer om undersökningen och forskningen bakom
Tillsammans med elva organisationer och företag utvecklade forskare från Mittuniversitetet under 2016-2018 ett koncept för att utvärdera organisationers kommunikationsmognad. Målet för projektet var att ta fram ett kommunikationsindex, som värderar organisationers förmåga att på ett effektivt sätt använda kommunikation.
Kommunikationindexet (KIX) är ett verktyg som, genom att identifiera nyckelfaktorer som påverkar organisationers kommunikationsarbete, kan värdera mognadsnivåer och ge rekommendationer för specifika områden i behov av förbättring och utveckling. Mognadsnivån baseras på den kunskap och kompetens om kommunikationens värde för organisationen som tillämpas.
KIX enkätverktyg bygger på omfattande forskning inom kommunikativt ledarskap, kommunikativa organisationer och strategisk kommunikation - forskning har fastslagit ett tydligt samband mellan kommunikation och resultat i organisationer.
Ett drygt 40-tal organisationer har hittills använt sig av undersökningen, både inom offentlig och privat sektor.
Läs mer om forskningen
Roadmap for a communication maturity index for organizations—Theorizing, analyzing and developing communication value