Ny medarbetare i Uppsala

Publicerad: 03 februari 2020
Per-Anders Langendahl. Foto: Viktor Wrange

Per-Anders Langendahl, forskare på institutionen för ekonomi, är en av KCF:s nya medarbetare inom fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, NJ. Hans uppgift inom KCF är att bidra med omvärldsspaning och analys av innovationsprocesser samt kunskapsöverföring mellan universitet och de gröna näringarna.

Per-Anders Langendahl arbetar som forskare och lärare på institutionen för ekonomi, på campus SLU Uppsala. Han har ett särskilt intresse för entreprenörskap, innovation och hållbar utveckling.

Omställning nödvändig

Klimatförändringar, förbrukning av resurser och föroreningar är stora utmaningar som är sammanlänkade med hur varor och tjänster produceras och konsumeras. Omställning till mer hållbara produktions- och konsumtionssystem är därför nödvändigt, och de gröna näringarna såsom jordbruk och skogsbruk, spelar en avgörande roll för en sådan utveckling.

Följer innovationsprocesser

I sin forskning intresserar Per-Anders Langendahl sig för innovationsprocesser, det vill säga, utvecklandet av ny teknologi (till exempel digitalisering) samt införandet av ny teknologi i praktiken. Genom att följa innovationsprocesser undersöker han förändringar av produktions- och konsumtionssystem i olika kontexter (till exempel livsmedelsproduktion) med särskilt intresse för hur marknadsaktörer, såsom entreprenörer, påverkar och hanterar sådana förändringar.

Som lärare inom innovation och marknadsföring undervisar han dessutom om marknadsaktörernas roll och ansvar kopplat till förändringsprocesser och hållbar utveckling.

Omvärldsspaning coh analys

Per-Anders Langendahls uppgift inom SLU Kompetenscentrum Företagsledning, KCF, är att bidra med omvärldsspaning och analys av innovationsprocesser samt kunskapsöverföring mellan universitet och de gröna näringarna.