Rapport från VH:s Fakultetsnämndsmöte den 21 oktober

Publicerad: 27 oktober 2020

Senaste möte för VH:s fakultetsnämnd gick ännu en gång i ZOOMs anda med deltagare bakom kameror och med headset, på behörigt avstånd från varandra. Det var enbart några få deltagare som var på sina ordinarie arbetsplatser och upplevde de öde korridorerna och tomma kontorsrummen när Uppsala nu genomgår hårda restriktioner på hur Corona situationen skall hanteras.

Det blev en lång och givande dag för mötesdeltagarna med många punkter. Marnie Hancke från NJ:s kansli drog en presentation om processer för högre rekrytering. Nämnden hade en workshop om den kommande strategin för VH med att se över prioriteringar av åtgärder för 2021 och Sara Österman presenterade verksamheten för SLU Ekologisk produktion och konsumtion (EPOK).

Tillsammans

Anders Bjurstam projektledare för Tillsammansprojektet redogjorde vilka prioriteringar som fokuseras på under hösten och uppdaterade nämnden med status för de aktuella områdena som projektet jobbar på just nu.

Maria Engedahl, universitetsdjursjukhusdirektör på UDS och Nils Fall, prefekt på KV redovisade kritiska och genomsamma beröringspunkter i projektet. Maria berättade att ett förbättringsarbete pågår inom UDS och är en viktig del i att förbättra sjukhusets ekonomi. Detta arbete genomsyrar hela organisationen från djursjukhusledningen, klinikerna och avdelningarna. Samtidigt finns stora satsningar som skall genomföras på djursjukhuset under hösten med bland annat införandet av ett nytt journalsystem. Nils Fall belyste vikten av de gemensamma lednings- och arbetsgrupper som nu är etablerade och jobbar med att se över viktiga genomsamma frågor mellan KV och UDS.

Vetenskapliga policygrupper är enligt Nils viktiga för att djursjukhusvården baseras på vetenskapliga och beprövade erfarenheter och forskningsresultat.

Ekonomi

Beslut togs om principerna för VH:s anslagsfördelning. Fakulteten har fått ett ökat uppdrag inom grundutbildningen med tillhörande anslagsökning och även ett ökat anslag inom redovisningsområde forskning vilket sammantaget blir en positiv ekonomisk förstärkning. Anslagsfördelningen omfattar även ett antal redan beslutade strategiska satsningar, främst på yngre forskare, vilka kommer att bekostas av fakultetens kapital. Förhoppningen är att kunna göra ytterligare någon sådan strategisk satsning under det kommande året.

SCAW

En uppföljning av SCAW visar att verksamheten behöver ett förändrat uppdrag som innebär en tydlig inriktning mot lantbrukets djur. Samtidigt har SLU fått minskade anslag för verksamheten vilket gör att organisation och kompetenser behöver ses över för att klara det nya uppdraget och leva upp till de förväntningar som ställs på SCAW.

- ”Jag har därför fattat beslutet att skapa ett nytt SCAW.” säger Rauni Niskanen, dekan på VH fakulteteten.

SCAW i sin nuvarande form upphör och samtidigt påbörjas arbetet med att forma den nya organisationen som är anpassad till de ekonomiska förutsättningarna och kan kompetensmässigt möta de förväntningar som finns. SCAW kommer fortsatt att vara en egen resultatenhet direkt under dekan.

Samverkan

Dagens möte avslutades med att Henrik Rönnberg berättade att det finns en stark politisk vilja till att ingå samverkansavtal med externa aktörer. Samtal förs med ett flertal nya parter. Arbetet tar tid och inom kort väntas nya avsiktsförklaringar vara i hamn.

Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, SLU
dekan.vh@slu.se, 018-67 10 00