Mervärden som konkurrensmedel i svenskt lantbruk

Publicerad: 25 juni 2018

Köttlådor, regional profil, mjölk med smak, bra djuromsorg men framför allt en personligare relation mellan lantbrukare och konsument är mervärden som kan göra skillnad för lönsamheten. På uppdrag av Jordbruksverket har medarbetare vid institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM, vid SLU kartlagt hur mervärden kan användas i produktion av kött och mjölk.

Jordbruksverket vill veta mer om hur svenska lantbruk arbetar med mervärden och hur produkternas mervärden konkret påverkar lönsamheten. Med hjälp av fallstudier på sex företag med kött- eller mjölkproduktion har Fredrik Fernqvist, Ove Karlsson och Vira Sadovska från AEM undersökt området.

Stort utrymme

I en färsk rapport sammanfattas nu hur företag kan arbeta med mervärden på ett framgångsrikt vis. Rapportens författare konstaterar att det utan tvekan finns ett stort marknadsutrymme för mervärdesföretag men med företagsstöd, utbildning och rådgivning skulle fler lyckas.

Genom intervjuer, studiebesök, studier av hemsidor, sociala medier och medierapportering samt analys av företagens bokföring och årsredovisningar har 20 olika typer av mervärden identifierats. De omfattar förädling, förändringar i produktionen eller förändringar av identitet. Många mervärden står i förbindelse med varandra och även försäljningskanal och relationen med kund kan räknas som mervärden. Begreppet ekologiskt ingår inte i studien, men är sedan tidigare ett välkänt mervärde med en växande marknad. För konsumenterna utgör korta distributionskedjor och direkt försäljning till slutkonsument de mervärden som är viktigast. En nära relation kan byggas och varumärket stärkas.

Samma grund

Alla företag har olika strategier men grunden är densamma – en unik produkt och ett unikt värdeerbjudanden som få eller helst inga konkurrenter arbetar med. Erbjudandet riktas mot en specifik del av marknaden, oftast konsumenter med särskilda önskemål och betalningsförmåga, med liten konkurrens från liknande alternativ. Viktiga förutsättningar är bland annat att företaget har många olika kompetenser, förmåga att kunna skapa värdeerbjudande, hitta samarbetspartners och kunna ta betalt.

Korta distributionskanaler och direkta möten med konsumenterna gör att företagarna kan fånga in en större del av mervärdet. Ny teknologi skyndar på och underlättar processen. Vissa distributionskanaler kan dock medföra merkostnader och det är inte säkert att ett högre pris från kund ger företaget bättre lönsamhet.

Fokusera och välj bort

En viktig förutsättning för lönsamhet och konkurrenskraft är kontroll på produktionskostnaderna. Mycket av detta är kopplat till företagsstrategi och ledningen och organisationen av företaget. Framgångsrika företag som arbetar med mervärden är också framgångsrika i sin produktion.

Aktiv företagsledning, strategisk kompetens och strategiskt fokus är avgörande om företagen ska lyckas. Det är svårt och tidskrävande att ha många olika produkter eller kostsamma aktiviteter, förmågan att fokusera och välja bort är viktig.

Tid och uthållighet

Studien visar att de områden där företagarna har störst behov av utveckling är inom företagsledning, organisation och strategiskt tänkande. Samma gäller för marknadsfrågor och marknadsföring. Kurser, studieresor, mötesplatser, rådgivning och externa styrelser är exempel på vägen till kunskap för företagen. Sist men inte minst – det tar tid och kräver uthållighet att utveckla ett mervärdeskoncept som fungerar.

Av Marianne Persson KCF/AEM

Fredrik Fernqvist, universitetsadjunkt
Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, SLU
fredrik.fernqvist@slu.se, 040-41 53 88