Grogrund - SLU:s centrum för förädling av livsmedelsgrödor

Publicerad: 21 maj 2018

Regeringens nya satsning på ett växtförädlingscentrum från och med 2018 med lokalisering till SLU, ska bidra till en lokal och nationell ökad livsmedelsproduktion.   - Nu är vi mycket glädjande i gång med verksamheten, säger programchef Eva Johansson.

Centret ska genom att samla akademi och näringsliv utveckla kompetens för att i enlighet med målen i regeringens livsmedelsstrategi säkra tillgången till växtsorter för en hållbar och konkurrenskraftig jordbruks- och trädgårdsproduktion i hela Sverige. Arbetet ska också ta hänsyn till klimatförändringar och tillgång till biomassa för en cirkulär och biobaserad ekonomi. Utveckling av kompetenser och nya tekniker inom växtförädling och utvärderingar av växtmaterial för marknaden ska ingå i satsningen.

Virtuellt center

Verksamheten som går under benämningen Grogrund består av ett virtuellt center med verksamheten förlagd till institutioner och företag som är aktiva inom växtförädling. Under det första kvartalet har organisation och styrning etablerats. En första omgång workshopar på olika teman genomförs under det första halvåret för att få inspel från en bredd av intressenter och aktörer.

– Det är en av flera metoder som vi kommer att använda för att identifiera prioriterade insatsområden säger Eva Johansson, som betonar vikten av ett långsiktig kapacitetsbyggande inom svensk växtförädling.

– Vi har just fattat beslut om Grogrunds första projekt, säger Håkan Schroeder, dekan vid SLU och den som fastställer verksamheten. Detta projekt ska beskriva behoven inom hortikultur för att förstå hur och inom vilka grödor Sverige bör prioritera växtförädling för en ökad inhemsk fältmässig produktion av frukt, bär och grönsaker.

Mer frukt och grönt

Forskningen påvisar kontinuerligt vikten av att konsumera mer frukt och grönt för förbättrad hälsa, enligt Sara Spendrup, projektledare för behovsanalysen.

– I dag pågår en mycket begränsad växtförädling i Sverige för att ta fram sorter som är lämpade för svenska odlingsförhållanden och våra klimatförhållanden, fortsätter Sara Spendrup. I övrigt är vi helt beroende av sorter som tagits fram någon annanstans.

– Inom Grogrund såg vi tydligt att en behovsanalys för frukt och grönt kan bidra till en ökad förståelse och framgång för inhemsk och hållbar produktion av frukt och grönt för svenska konsumenter, menar Eva Johansson.

Lämpliga sorter

Projektet, som har tagits fram i samverkan mellan akademi, näring och samhällsaktörer, kommer att pågå under 2018. Därefter vet man mer om hur Grogrund kan bidra till att utveckla lämpliga sorter till svensk trädgårdsnäring, vilket Eva Johansson ser som en nödvändig förutsättning för att möta de svenska konsumenternas ökade efterfrågan på frukt och grönt.

En styrgrupp ansvarar för att göra prioriteringar utifrån Grogrunds strategi så att investeringar kan få avsedd verkan. Regeringen satsar totalt 90 miljoner kronor under åren 2018 till 2020 och planerar därefter långsiktigt med 40 miljoner per år. Detta ska kompletteras med investeringar från företag och andra satsningar för forskning, innovation och kompetensutveckling.

Eva Johansson, professor
Institutionen för växtförädling, SLU