SLU-forskares avhandling får finlandssvenskt stipendium

Publicerad: 09 november 2023
En kvinnlig forskare med glasögon står på en myr. Ett enstaka träd syns i bakgrunden.

Österbottniska SLU-forskaren Betty Ehnvall belönas med 50 000 kronor för sin avhandling om myrarnas framväxt i inlandsisens spår på den svenska sidan av Bottenviken

Det är den Åländska tidigare lärarinnan Gunvor Plantings stiftelse som årligen delar ut stipendier till finländska eller åländska ungdomar som studerar i Sverige. Självaste kronprinsessan Victoria kommer närvara vid prisutdelningen på Moderna museet den 6 december, Finlands självständighetsdag.

Det känns jättebra att få det här stipendiet nu då doktorandstudierna är avklarade och novembermörkret kan behöva en guldkant, säger Betty Ehnvall, som tog sin master i biologi vid Helsingfors universitet 2015, sin master i marklära vid Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala 2017 och som nu ägnat de senaste åren åt sina doktorandstudier vid SLU i Umeå.

Och det är resultatet av dessa studier som nu belönas. I sin avhandling har hon kombinerat flera olika mätmetoder för att beskriva mekaniken bakom våtmarkers framväxt längs den svenska norrlandskusten. Med hjälp av det nya bidraget på 50 000 kronor hoppas hon kunna utöka studierna även till andra sidan Bottenviken.

Jag ser det som en uppmuntran till att fortsätta med den här typen av studier. Jag ska lägga undan stipendiet och kan förhoppningsvis nyttja det för framtida studier av myrar längs Väster- och Österbottens kustland, säger Betty Ehnvall.

Ska främja svensk kultur i Finland

Syftet med stipendiet är, enligt stiftelsen, att främja kulturell samhörighet mellan länderna och samtidigt bevara svenskt språk och svensk kultur i Finland och på Åland. För Betty Ehnvall, uppvuxen i Österbotten, finns en tydlig samklang med livet och språket på den svenska sidan.

Det har varit väldigt givande att få chansen att studera och jobba i bägge länder och öppensinnat kunna anamma det bästa av respektive land. Jag älskar det svenska språket med alla dess dialekter i Finland såväl som Sverige och det ger mig därför en stor njutning då dialektala uttryck och formuleringar som jag tidigare så starkt förknippat med österbottniska dialekter kan dyka upp i Västerbotten. Vår gemensamma lokalhistoria blir då ännu mer påtaglig, säger Betty Ehnvall.