Fakta:
Bakgrund
Tillsammans med Sparbanken Skåne delar SLU Alnarp ut ett (förhoppningsvis återkommande) Innovationspris till idéer med potential att accelerera utvecklingen i den gröna näringen, och livsmedelskedjan.
Priset, med en total prissumma om 150 000 kronor (förstapris à 100.000 och två priser à 25.000) delas ut med syftet att bidra till en innovationsfrämjande kultur som kan möjliggöra att mer av SLU Alnarps samlade kunskap omsätts som nyttiggörande innovationer i samhället.
Juryn har bestått av:
- Lennart Wikström, Vvd och vetenskapsjournalist, tidigare 21 år på Lantmännens forskningsstiftelse
- Agneta Påander, Hållbarhetsdirektör Orkla Foods Sverige
- Annica Karlsson, Collaboration & Partnerships Manager (Food and Materials), Inter Ikea
Totalt fick vi in 25 projekt varav 13 kom från studenter och 12 från forskare/personal.
Efter juryns första individuella betygssättning så kvarstod 5 projekt från respektive kategori som juryn bedömde tillsammans. Från detta arbete kom det sedan fram tre stycken projekt som är tävlingens finalister.
Både studenter och forskare/personal har under jan/feb välkomnats söka priset och alla har tävlat i samma kategori/klass. Minst en från varje kategori skall dock finnas på prispallen så ingen kategori kan ta hem alla priserna.
Vi har välkomnat projektidéer som ännu inte utvecklats till en kommersiell produkt eller tjänst att söka Innovationspriset. Innovationers natur kan ta många former och vi har välkomnat dem alla oavsett de är produkt, tjänst, metod eller något annat som vi i dagsläget inte känner till.
Bedömningskriterierna som vi använt oss av för att bedöma ansökningarna är följande:
- Innovationshöjd
- Hur banbrytande är idén och hur står den innovativa höjden sig jämfört med alternativa lösningar som redan finns på marknaden eller i samhället?
Kommersiell potential, alt. samhällsnytta - Vilken nytta kommer den bidra med till marknaden eller samhället och hur stor marknad ser du för produkten?
Nyhetsvärde - Hur ny och ”oväntad” är din innovation? Ju mer oväntad och unik din innovation är, desto större nyhetsvärde
Genomförandepotential - Vilken potential finns att ta idén vidare till implementation i samhälle/industri