SVT på besök i Skogsdatalabbet

Publicerad: 11 april 2018

Skogsdatalabbet vid SLU i Umeå har väckt mycket intresse sedan det invigdes hösten 2017. I början av april var SVT på besök för att göra ett reportage om labbets verksamhet.

- Vi är väldigt glada över att SVT vill göra ett reportage om labbet och hoppas att det gör att ännu fler kan upptäcka vår verksamhet, säger Anna-Lena Axelsson projektledare för labbet.

sändningen presenterades Skogsdatalabbets verksamhet. Det gjordes även ett extra inslag om den marklaserscanner, som finns tillgänglig i samarbete med Ljungbergslabbet.

Kreativ mötesplats för innovationer

Vid Skogsdatalabbet kan företag, myndigheter, forskare och studenter mötas och testa nya idéer och arbetssätt. Här finns tillgång till den senaste tekniken inom 3D-fjärranalys, samt de data och analysverktyg, som förvaltas inom SLU:s miljöanalys.

Hack for Sweden

Skogsdatalabbet, tillsammans med andra aktörer från SLU, var engagerade i innovationstävlingen Hack for Sweden som gick av stapeln helgen den 13 – 15 april. Hack for Sweden vänder sig till studenter, utvecklare, datajournalister, innovatörer och entreprenörer som har 48 timmar på sig att skapa en lösning eller tjänst med hjälp av myndigheters öppna data.

– Hacket är ett bra forum där vi kan få direktkontakt med många användare och lära oss om hur vi kan göra våra öppna data ännu mer tillgängliga, säger Neil Cory, analytiker vid Riksskogstaxeringen, som var på plats under Hacket för att bistå de tävlande.

Stora mängder data

Skogsdatalabbet har även nyligen inrättat en ny högkapacitetsserver där stora mängder öppna data fritt kan laddas ner. De dataset från testområderna Krycklan och Remningstorp, som finns tillgängligt för nedladdning innehåller det som behövs för att modellera med ALS-data (Airborne Laser Scanning), punktmoln från marklaser (TLS) samt flygbilder från drönare.

- När det gäller marklaserdata så finns just nu data från olika provytor från Remningstorp, säger Mikael Egberth, som ansvarar för skogsdatalabbets server. Det handlar om stora datamängder med hög detaljeringsgrad. Punktmolnet för en yta omfattar mer än 10 Gb.

Fakta:

Skogsdatalabbet är en kreativ mötesplats för tillgängliggörande och analys av skogliga data. Verksamheten ska främja användningen av den senaste tekniken inom 3D-fjärranalys samt de data och analysverktyg som förvaltas inom SLU:s miljöanalys

Anna-Lena Axelsson, forskare
Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU