Förslag på sakkunniga inkommer från prefekt
Den som vill utnämnas till docent ska ansöka om detta hos aktuell fakultet. Om fakulteten bedömer att behov av en docent i det aktuella forskarutbildningsämnet finns ska prefekten lämna förslag på två externa sakkunniga (med bilagda CV). De föreslagna ska vara vidtalade och beredda att åta sig uppdraget. Prefekten ska beakta jävs- respektive jämställdhetsaspekten och redovisa de föreslagnas kompetens i förhållande till den sökandes vetenskapliga profil. Motsvarande gäller för den ämnesrepresentant som föreslås av prefekten i senare skede av processen.
Av de två föreslagna sakkunniga utser docentnämnden en sakkunnig att granska den sökandes ansökan.
Jäv
De sakkunniga ska innan påbörjat uppdrag skriftligt bekräfta att jäv inte föreligger. Om det under processen framkommer misstankar om jäv ska handläggaren utan dröjsmål kontaktas.
Jäv regleras i förvaltningslagen 11 och 12 §§. Exempel på jäv i detta sammanhang kan vara gemensamma beviljade forskningsanslag, gemensamma forskningsprojekt, sampublicering, gemensamma publikationer tidigare än 5 år tillbaka i tiden betraktas dock inte som jäv. Mer information om jäv hittar du här.
Under processen förutsätts sakkunniga och sökande inte ha någon kontakt i ärendet. Om en sökande kontaktar den sakkunniga i ärendet ska sakkunniga snarast hänvisa till handläggaren.
Jämn könsfördelning bland sakkunniga
Bland det totala antalet sökande som utvärderas för utnämning till docent ska jämn könsfördelning bland utnämnda sakkunniga eftersträvas. Detta gäller dock inte om det finns synnerliga skäl.
Tidsplan
Vid utnämning till docent förväntas utlåtandet vara klart inom utsatt tid efter det att sakkunnig mottagit uppdraget och erhållit ansökningshandlingar. Tidpunkten för när yttrandet ska vara inlämnat bestäms av handläggaren. Yttranden kan inte vara anonyma. Sakkunnigs namn, affiliering och datum för sakkunniggranskning ska framgå samt skickas digitalt till handläggaren.
Ansökningshandlingar
SLU använder sig av rekryteringssystemet ReachMee för digital hantering av ansökningar. Här skriver de sökande sin ansökan i ansökningsmallen och laddar upp de handlingar som efterfrågas inklusive publikationer. De sökande får inte tillföra meriter som uppnåtts efter ansökningstidens utgång. Sökande ska bedömas enbart utifrån de handlingar som finns i rekryteringssystemet.
Åtkomst till ansökningshandlingar tillhandahålls via separat e-postmeddelande från ansvarig handläggare.
Offentlighet och sekretess
När de sakkunnigas yttranden inkommit till SLU är de allmänna handlingar i enlighet med svensk offentlighets- och sekretessförordning och tryckfrihetsförordning. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet. Yttrandet kommer att distribueras till den sökande.
GDPR
Har sakkunnig laddat ner personuppgifter som t.ex. ansökningshandlingar på egen dator är det av ytterst vikt att dessa raderas och papperskorgen töms efter avslutat uppdrag.
Arvoden
De sakkunniga erhåller ett arvode om 5500 kr för utfört uppdrag. Det utgör ett personligt arvode och utbetalas till dem i egenskap av fysisk person.
Medarbetare vid SLU som deltar som sakkunniggranskare av docentansökan docentföreläsningar erhåller inget arvode, utan förväntas utföra uppdraget inom ramen för sin ordinarie anställning. Arvode utgår inte heller till ämnes- eller pedagogrepresentanter vid docentföreläsning.
För att initiera processen för ersättning ska blanketter för arvode fyllas i, signeras och skickas till handläggaren så snart som möjligt då processen kan ta upp till några månader. För utländska sakkunniga ska även en kopia på pass bifogas i mejl till handläggare.
Blanketter för arvode finns på denna sida under rubriken ”Länkar och dokument”.