Stöd vid en kris
En krissituation kan uppstå av många olika anledningar och där medarbetare, arbetsgrupper och SLU kan påverkas. Det är viktigt att veta hur man ska agera och vilket stöd som finns.
Krissituationer
Vid akuta situationer, ring alltid 112!
En kris kan handla om större olyckor och bränder, allvarliga hot mot enskilda medarbetare eller mot SLU, grov skadegörelse eller plötsliga våldsamma dödsfall. I dessa fall aktiveras SLU:s krisorganisation.
Oförutsedda händelser som berör människor djupt kan resultera i en personlig kris. Till exempel en anhörigs sjukdom eller dödsfall, förändringar i familjesituationen, drogmissbruk eller arbetsrelaterade konfliktsituationer. Dessa hanteras inom den ordinarie organisationen med stöd av specialistfunktioner som personalavdelningen, kommunikationsavdelningen och säkerhetsenheten.
För att vid en krissituation kontakta tjänstgörande väktare under kvälls-/nattetid och helger, läs mer information här. Väktare kan exempelvis kontaktas vid en vattenläcka eller obehöriga/hotfulla personer i SLU:s lokaler eller på campus.
Stöd för medarbetare
- Vid en nödsituation – ring alltid 112
För mer information om checklista vid kris/olycka. - När du behöver krisstöd eller får kännedom om en tänkbar krissituation ska du i första hand vända dig till din chef.
- Om du inte har möjlighet att vända dig till din chef kan du vända dig till ditt skyddsombud, facklig representant eller HR-specialist.
- På medarbetarwebben under "Min anställning" finns information som kan vara behjälplig vid en krissituation. Exempelvis information om sjuk och frisk, arbetsmiljö och lika villkor etc.
Stöd för chef
På chefsportalen hittar du som chef information om stöd, riktlinjer och vägledning i samband med kriser.
SLU:s krisorganisation
SLU:s krisorganisation aktiveras genom att ringa SLU:s krisjour: 020-67 68 00.
En larmoperatör svarar på samtalet, du meddelar vad som har hänt och vem eller vilken av krisgrupperna du behöver nå. Larmoperatören hjälper då till att söka och förmedla kontakten. Du måste uppge vem du är och hur du nås. Du ska också informera din närmaste chef.
SLU har fyra krisgrupper:
- Alnarps krisgrupp
- Umeås krisgrupp
- Uppsalas krisgrupp
- SLU:s strategiska krisgrupp med följande ordinarie sammansättning:
- Rektor/stf (ordförande och sammankallande)
- Prorektor
- Universitetsdirektör
- Dekaner
- Kommunikationschef
När ska krisorganisationen aktiveras?
Listan nedan är exempel på händelser då krisorganisationen aktiveras. Den kan även aktiveras i andra sammanhang.
- Plötsliga våldsamma dödsfall vid SLU eller som påverkar myndigheten SLU.
- Grövre brottslighet som påverkar individer eller SLU:s organisation.
- Större olyckor (med/utan personskador) som trafikolyckor, bränder, etc.
- Händelser som utgör allvarliga hot mot enskilda eller SLU:s organisation.
- Händelser i omvärlden som kan påverka universitetets anställda och studenter.
- Händelser som kan orsaka allvarlig skada i förtroendet för SLU, till exempel allvarliga brister i myndighetsutövningen, i miljö/arbetsmiljö eller i IT-/informationssystem.
När aktiveras krisorganisationen INTE?
Krisorganisationen aktiveras normalt inte vid sådana händelser som listas nedan, även om de är eller upplevs som allvarliga för enskilda individer och/eller verksamheter.
Sådana händelser hanteras inom den ordinarie organisationen med stöd av specialistfunktioner som personalavdelningen, kommunikationsavdelningen och säkerhetsenheten.
- Personalärenden, till exempel konflikter och liknande
- Enskilda medarbetares eller studenters personliga tragedier (dödsfall, sjukdomar eller liknande)
- Andra händelser eller incidenter som är begränsade till verksamheten eller som kan hanteras med ordinarier resurser med stöd av specialistfunktioner.