Kontaktinformation
Frågor om registrering av ärenden och arkivering: registrator@slu.se
Frågor om beredning av ärenden: bereda@slu.se
Frågor om hantering av personuppgifter: dataskydd@slu.se
I det här kapitlet beskrivs hur ett ärende vid SLU kan starta. Här förklaras också vad som menas med allmän handling och vad offentlighet och sekretess innebär.
Offentlighetsprincipen innebär att våra handlingar är allmänna. Vem som helst kan kontakta SLU och be att få se en handling. Det finns flera lagar som gäller offentlighet.
En handling är allmän när den uppfyller något av följande kriterier:
En handling blir inkommen i samma stund som den anländer till SLU från någon utanför myndigheten. En handling kan inkomma på olika sätt:
Det är alltså inte hur meddelandet är adresserat eller registreringen som avgör om en handling är inkommen och därmed allmän.
Omvänt blir innehållet i ett meddelande som kommer till någons jobbmejl inte allmän handling om det enbart rör mottagarens privata förhållanden, eller skickas till någon i dennes egenskap av till exempel facklig företrädare.
Observera att det inte har någon betydelse om mottagaren läst mejlet eller ej. Det räknas som inkommet så snart det finns på SLU:s mejlserver. Det är därför viktigt att se till att någon kollar din mejl när du är ledig, om du inte gör det själv.
Handlingar som skapats eller framställts inom SLU kallas för upprättade handlingar. En upprättad handling blir allmän i den stund den färdigställs, expedieras eller justeras. Det är ofta en bedömningsfråga huruvida en handling kan anses vara färdigställd, det vill säga när den har fått sin slutgiltiga form.
Om en handling inte ännu färdigställts, men skickats iväg utanför myndigheten (expedierats) blir den som regel en upprättad handling i och med det.
Protokoll eller liknande minnesanteckningar blir upprättade handlingar, och därmed allmänna, direkt när de justerats respektive fått sin slutliga form. Det spelar ingen roll om tanken är att de ska expedieras till någon utanför myndigheten vid ett senare tillfälle. Om de däremot expedieras innan de justeras blir de allmänna i samband med detta.
En fysisk handling anses förvarad på SLU om den finns i SLU:s lokaler. Den är också förvarad om den är utlånad till eller förvarad hos en anställd, till exempel om du skulle ta med dig en handling hem eller på tjänsteresa.
En digital handling anses förvarad om det går att använda teknisk utrustning för att läsa eller på annat sätt ta del av innehållet.
Sammanställningar av information som inte kräver omfattande programmering eller arbetsinsats för att framställas anses också vara förvarade "potentiella" handlingar. Det betyder att rapporter och statistisk som kan tas fram i våra IT-system också är allmänna handlingar som kan begäras ut, även om vi själva inte har gjort den rapporten eller sammanställningen tidigare.
När en myndighet skickar iväg en handling till någon utanför myndigheten behåller den ett exemplar av handlingen. Detta exemplar är en expedierad handling, och därmed en allmän handling som kan begäras ut. Observera att på SLU använder vi expediera även när en handling sprids internt inom myndigheten.
Handlingen behöver inte ha skickats iväg eller lämnats över för att vara expedierad. Det räcker med att handlingen är "tillgänglig för avhämtning" hos myndigheten. Expediering kan också gå till så att myndigheten lägger in handlingen i en databas som personer utanför myndigheten har åtkomst till.
Handlingar som inte expedieras eller justeras blir allmänna när ärendet avslutas och arkiveras.
Det är innehållet i en handling som avgör om den är allmän eller inte.
Exempel på e-post som i de allra flesta fall är en allmän handling:
Exempel på e-post som inte är en allmän handling:
En förteckning över inkomna och skickade e-postmeddelanden är en allmän handling. Även om ett enstaka e-postmeddelande inte är allmän handling är alltid e-postloggen det.
I loggen finns uppgifter om avsändare, mottagare, ärenderubrik, klockslag och datum när e-posten skickades/togs emot. Det är därför viktigt att ärenderubriken aldrig innehåller integritetskänslig eller sekretessbelagd information.
Det är IT-avdelningen som på begäran av enheten för juridik tar fram loggfiler om sådana begärs ut.
En allmän handling är normalt offentlig. Det betyder att vem som helst får ta del av den.
I vissa handlingar kan det finnas uppgifter som gör att informationen inte kan lämnas ut. Därför måste en sekretessbedömning alltid göras innan handlingen lämnas ut, såvida det inte är helt uppenbart att den är offentlig.
Kontakta alltid enheten för juridik om du är osäker på något i samband med sekretessbedömning.
Som anställd behöver du ha kunskaper om vad som omfattas av sekretess. Du kan neka att lämna ut en allmän handling med hänvisning till sekretess endast om det finns stöd för det i offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Det krävs alltid ett beslut av chefsjuristen om att inte lämna ut en allmän handling.
Ibland är det kanske inte en sekretessprövning du gör, utan du försöker fastställa om den begärda handlingen är allmän eller inte. Det är viktigt att du som anställd har grundläggande kunskaper i vad som är allmänna handlingar.
Om du hanterar handlingar där det typiskt sett finns sekretessuppgifter ska du göra en sekretessprövning innan du lämnar ut den begärda handlingen.
Handlingar som innehåller uppgifter som omfattas av sekretess ska inte skickas som e-post. Det kan röra affärskontakter med enskilda, uppdragsforskning, personalärenden och andra känsliga uppgifter.
När någon begär ut en allmän handling ska den lämnas ut skyndsamt, utan onödiga dröjsmål. Det betyder dock inte att du som anställd utan vidare kan lämna ut alla handlingar som du har tillgång till.
Det är alltid den myndighet som förvarar handlingen som lämnar ut den. Vi är först skyldiga att pröva huruvida handlingen innehåller någon sekretessbelagd uppgift. Läs mer i avsnittet om sekretess och sekretessbedömning.
Den som hanterar ärendet eller handlingen ska bedöma om den innehåller uppgifter som är sekretessbelagda. Sådan ”sekretessmarkering” ska du göra när handlingen registreras och i enlighet med OSL. Det gäller oavsett vilket system handlingen registreras i. Om du är osäker, kontakta registrator.
Tänk alltid på att den som begär ut en handling inte behöver ange sitt namn eller varför handlingen begärs ut, utan har rätt att vara anonym. Du har inte ens rätt att fråga efter namn och syfte om det gäller en begäran om allmänna handlingar. Vanligtvis brukar dock en begäran inkomma via huvudregistrator.
Den som begär ut en handling har rätt att få läsa den på plats i SLU:s lokaler, men har ingen rätt att själv komma in och titta i tjänsterum eller motsvarande.
Ett beslut om att inte lämna ut en handling kan överklagas. Handlingen måste då lämnas till kammarrätten. Det räknas dock inte som expediering och innebär inte att handlingen blir allmän.
Det går inte att frångå kravet på skyndsamhet för att du är osäker på om något är en allmän handling eller inte. Om den allmänna handlingen är offentlig ska den lämnas ut.
Hur lång tid en sådan prövning får ta beror på hur omfattande begäran är. Om handlingen endast omfattar en eller några sidor text bör prövningen kunna göras inom en vecka.
Om begäran gäller ett material på till exempel 100 sidor får det ta längre tid. Det är då viktigt att informera den som begärt ut handlingen om när utlämningen kan ske och motivera varför.
I vissa fall är bara delar av en handling sekretessbelagda. Den information som är offentlig ska i så fall lämnas ut.
Om delar av en pappershandling är sekretessbelagda tar du en kopia på originalhandlingen, stryker över informationen som är sekretessbelagd, tar ytterligare en kopia på det exemplar du strukit över på, och lämnar ut denna sista kopia (kopian av kopian). Denna procedur kallas ibland för att ”maska”.
Om du nekar någon att ta del av en handling eller uppgift, antingen för att den omfattas av sekretess, eller för att du bedömer att handlingen inte är allmän, så ska personen i fråga erbjudas ett skriftligt beslut som hen sedan kan överklaga. Kontakta chefsjuristen om det blir aktuellt med ett skriftligt myndighetsbeslut.
Observera att om någon begärt ut en handling så får handlingen inte gallras eller rensas eller på något vis förstöras innan det finns ett beslut (av SLU eller domstol) som vunnit laga kraft. Däremot blir en handling aldrig allmän bara för att den skickas till domstol för prövning av överklagandet.
Att lämna ut handlingar i digitalt format är ingen skyldighet, men kan självklart göras så länge det inte är olämpligt.
Handlingen ska då i största möjliga utsträckning skickas i pdf-format. I regel ska en begäran om utlämnande av allmän handling besvaras i samma format som den inkom, om inte personen ifråga begär svar i ett annat format.
Om handlingar lämnas ut i pappersform kan en avgift tas ut. Läs mer i rutinen för att ta ut avgift för allmänna handlingar.
Ett ärende kan starta på flera sätt:
Ett ärende startar alltså genom att en handling inkommer till SLU eller upprättas här.
En handling behöver inte vara ett pappersdokument utan kan också vara
Vi registrerar våra handlingar av flera skäl, varav fem får anses som huvudskäl.
Att handlingar registreras korrekt är en förutsättning för att vi ska kunna leva upp till offentlighetsprincipen.
Handlingarna innehåller också information som är en värdefull resurs för oss. En systematisk informationshantering är väsentlig för att verksamheten inom SLU ska fungera effektivt. Informationshanteringen ger tillgång till information som stöd för framtida åtgärder och beslut. Den hjälper oss också att dokumentera åtaganden gentemot andra myndigheter, samarbetspartners och forskningsfinansiärer.
Arkivvården, det vill säga hur handlingar ska hanteras och förvaltas, regleras i arkivlagen.
Ett register är en sammanhållen serie av ärenden och handlingar. Följande uppgifter är obligatoriska vid registrering:
Vi registrerar även annan information som är nyttig för oss att ha när vi hanterar handlingen eller jobbar vidare med ärendet. Det som registreras är exempelvis
Reglerna om registrering av post gäller även för e-post. E-post som är allmän handling ska som huvudregel registreras så snart den inkommit till eller skickats ut från SLU.
Registrator dokumenterar det mesta i Public 360. Endast i undantagsfall hålls handlingarna ordnade på annat sätt. Handlingar som omfattas av sekretess ska alltid registreras.
De handlingar som "bara" ska hållas ordnade istället för att registreras är i huvudsak inkommande och utgående brev eller e-post som inte hör till ett ärende. Det kan till exempel vara broschyrer, tidskrifter, kännedomskopior eller enkla meddelanden om möten. Sådan korrespondens kan till exempel ligga kronologiskt i en inkorg tills den gallras.
På SLU har vi en verksamhetsbaserad arkivredovisning, vilket gör det möjligt att skilja på ärendedokument och icke-ärendedokument. Handlingar som inte är del av ett ärende kan på så vis ändå vara sökbara.
Det finns särskilda gallringsregler som ska följas. Under rubriken Vad ska bevaras? på sidan om att hantera dokumentation kan du se vad som gäller för till exempel forskningsmaterial och utbildningshandlingar.
Exempel på e-post som kan gallras:
Frågor om registrering av ärenden och arkivering: registrator@slu.se
Frågor om beredning av ärenden: bereda@slu.se
Frågor om hantering av personuppgifter: dataskydd@slu.se