Mysteriet med de döda tallarna

Publicerad: 03 juni 2024
Mats Jonsell och Audrius Menkis borrar hål i tallarna och för in svampen Ophiostoma minus för att se hur den hanterar mötet med ett friskt träd. Foto: Niklas Storm / SLU

Runt om i landet har tallar gåtfullt blivit sjuka och dött. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) tar upp jakten på de misstänkta skadegörarna och hittar en oväntad duo i blått.

Solen gassar över en glesvuxen tallskog strax utanför Uppsala. Här pågår ett experiment. Det borras hål i tallarna och där förs sedan en liten cylinder in. Det ser ut som en blå träplugg och den bär på en potentiell dödsdom för trädet.

- Vi vill veta om den här svampen kan vinna över ett friskt träds försvar, säger Mats Jonsell, och trycker in en träbit spetsad med svampen Ophiostoma minus.

Mats Jonsell forskar på skogsentomologi (insekter i skogen) vid SLU och han är en av experterna som försöker ta reda på varför stora mängder med tillsynes livskraftiga tallar dött i framförallt södra Sverige.

- Att jobba med skogsskador är spännande. Det är lite som en deckare, vem ligger bakom och hur har det gått till? säger Mats Jonsell.

- Men det är också mycket oroväckande, säger Audrius Menkis som forskar på svampar och sjukdomar i skogen, om det här är början på ett stort utbrott bland tallar så skulle det vara en katastrof.

Suspekt svamp

Den märkliga talldöden uppmärksammades första gången något år efter den varma sommaren 2018. Ofta var det grova och starka tallar som lämnats på avverkningar som drabbades. Veden under barken mörknade och barren blev bruna innan de föll av. Det stod snart klart att blånadssvampen Ophiostoma minus fanns i nästan alla de dödade tallarna.

- Att svampen finns i döda tallar är inte konstigt men att den kan sänka ett friskt träd har inte hänt tidigare. Och hur kom den dit? Att insekter kan sprida svampen är känt, men i de smittade tallarna hittade vi inga spår efter någon insekt som man vet kan göra detta, säger Audrius Menkis.

En insekt som ändå hittades i de flesta tallarna var den blå praktbaggen, som därmed blev huvudmisstänkt bland sexfotingarna.

- Den är mycket fin tycker jag. Metalliskt blå, centimiterlång och så är den snabb och pigg, säger Mats Jonsell.

- Det finns mycket som talar för att det är den som sprider svampen, men det är lite konstigt för ingen har tidigare sett att den burit på sporer, berättar Audrius Menkis.

Experimentet

För att kunna sätta dit, eller frikänna den blå praktbaggen, så genomför forskarna nu tester i både Uppland och Småland. Totalt 100 tallar utsätts för svampen genom de tidigare nämnda cylindrarna. Om ett år sågas de ner och avslöjar då hur aggressiv svampen är. Nästa steg är att undersöka den misstänkta insekten.

- Vi samlar in bark från angripna träd och föder upp blå praktbaggar. Efter att ha gjort en DNA-analys på dem så får vi veta om de bär på Ophiostoma minus, säger Mats Jonsell.

Även om den blå praktbaggen kommer visa sig skyldig så finns det fler frågetecken att räta ut.

- Har den blå praktbaggen smittat tallar i alla tider men att vi först nu märker av följderna då fler tallar är svaga efter ovanligt varma och torra somrar? Eller har sporerna börjat lifta med insekten? Det finns många mysterier kvar att lösa, säger Mats Jonsell.

Fakta:

Arbetet finansieras av SLU Skogsskadecentrum och Södra skogsägarnas forskningsstiftelse.

I projektet arbetar:

Mats Jonsell, lektor vid Institutionen för ekologi

Audrius Menkis, forskare vid Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi och analytiker vid SLU Skogsskadecentrum

Åke Olson, forskare vid Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi och biträdande föreståndare för SLU Skogsskadecentrum

Iryna Matsiakh, forskare  vid Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap och analytiker vid Skogsskadecentrum