Barn som vistas i natur har bättre immunförsvar än barn som vistas i utemiljöer där asfalten dominerar. När barnen är ute på förskolegården minskar också konflikterna. Men hur ska man gestalta en gård för att den ska bli en bra tredje pedagog i förskolan? SLU Tankesmedjan Movium rapporterar från konferensen "Förskolors utemiljö och uteverksamhet" i Umeå.
Umeå kommun har de senaste åren byggt flera nya så kallade storförskolor, det vill säga stora förskoleenheter med mellan fem och åtta avdelningar. Trenden med större förskoleenheter är nationell, vilket ställer krav på stora och rymliga tomter som kan erbjuda plats för både byggnad och en kvalitativ utemiljö. En utmaning med stora enheter är hur utemiljön ska utformas för att fungera för verksamheten. Hur kan vi skapa utemiljöer, och förhållningssätt till dessa, som stimulerar barns rörelse och hälsa, relationsskapande med varandra och naturen för en hållbar utveckling?
Tydliga evidens har vuxit fram på senare år gällande utomhuslekens hälsofrämjande betydelse. Det handlar om lägre BMI, bättre sömn, ökad koncentration och mer fysisk aktivitet. Nu visar också finska studier att barn som vistas mer i natur, med en rik mikroflora av bakterier, har bättre immunförsvar än barn som vistas i miljöer i mer hårdgjorda miljöer och mindre natur. Förutom att naturen är viktig för barns hälsa, underlättar den sociala relationer mellan barnen och minskar konflikter. Det handlar om livskvalitet.
– Utomhusleken handlar om utforskande, att röra sig mot nya horisonter, säger Fredrika Mårtensson.
Tillsammans med Naturskolan i Umeå har forskarna tagit fram metodstöd och en projektbok. Målgruppen för både material och konferens är skolledare, rektorer och pedagoger. På konferensen deltog inte mindre än personal från 53 förskolor i Umeå kommun, cirka 120 personer. Det stora intresset från förskolorna själva tyder på en positiv inställning till att använda utemiljön i verksamheten.
– Landskapsarkitekterna kan skapa förutsättningarna, men måste göra detta tillsammans med pedagogerna och barnen så att det passar verksamheten. Pedagogerna som har insikt i barnens vardag ute sitter på viktig kunskap om hur gården kan skötas och utvecklas på bästa sätt, säger Fredrika Mårtensson.
Amanda Gabriel och Fredrika Mårtensson under workshopen utomhus om lekotoper. Foto: Ines Felix