World Animal Day (WAD) 2021

Publicerad: 07 september 2021
Foto: Grå katt petar med tassen i en dagstidning

Runt den 4 oktober arrangeras World Animal Day  (WAD) på många platser jorden runt, för att uppmärksamma och förbättra djurens situation. Vid VH-fakulteten har etikämnet sedan 2016 arrangerat en årlig WAD på olika teman med inbjudna gäster. Vi vänder oss framför allt till studenter, men även lärare och övriga anställda är förstås välkomna.

I år arrangerar vi WAD den 6 oktober kl. 13.00-16.30 på temat Djur i media. Hur går det till när djur medverkar i filmer och reklam? Hur påverkas deras välfärd? Vilka uppfattningar om djur förmedlas i sociala media och i reklam?

Deltagarna får lyssna till inbjudna talare från Sverige och Storbritannien, därefter medverka i gruppdiskussioner och avslutningsvis ställa frågor till talarna i en  paneldiskussion.

Pga coronasituationen hålls arrangemanget på zoom. Mer info om arrangemanget och talarna, inklusive länkar till en open access-artikel hittar du här, liksom zoomlänk.

Den första WAD firades i Belin 1925 och har sedan 1929 firats den 4 oktober, den helige Franciskus (1181-1226) dödsdag. Han var en uttalad djurvän, och inom katolicismen utnämnd till såväl djurens som ekologins skyddshelgon. Läs gärna mer om ursprunget till WAD här

Varmt välkomna!

Helena Röcklinsberg, Katja Lundqvist, Svea Jörgensen
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa (HMH)