Praktisk klimatsmart företagsledning

Publicerad: 15 juni 2020

Går det att öka vinsten samtidigt som man minskar sin klimatpåverkan? Hur jobbar vi smartare i hela värdekedjan? Dessa frågor var utgångspunkten för VH-fakultetens kompetensutvecklingsdag i ekonomi- och företagsledning den 13 maj.

När SLU:s fakultet för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, VH, höll sin årliga kompetensutvecklingsdag låg fokus på klimatsmart företagsledning. Sammanlagt deltog 32 forskare, lärare, studenter och andra intresserade i en engagerande heldag, via Zoom.

Hans Reich, f d verksamhetsutvecklare på Chalmers Professional Education med 20 års erfarenhet av att arbeta med Lean, inledde dagen.
- Det finns egentligen ingen målkonflikt mellan ett bra ekonomiskt resultat och ett lägre miljö- och klimatavtryck. Att bli effektiv handlar i all sin enkelhet om att hushålla med resurser. Här kan värdeflödesanalys vara ett bra verktyg för att få bättre överblick över sin produktion, sade Hans Reich.

I en värdeflödesanalys ritas samtliga steg i en produktionsprocess upp, t ex ”uppfödning av mjölkraskviga”. Med hjälp av värdeflödesanalysen får man en helhetsbild, samtidigt som det synliggörs var i processen det uppstår slöseri och friktioner, vilka i sin tur hindrar djuret från att nå sin fulla potential. Denna analys gör det sedan lättare att gå vidare och genomföra åtgärder för att förbättra nuläget i sin produktion.

Höjd vinstmarginal, sänkt klimatavtryck

Mia Davidsson, länsstyrelsen Skåne, och Ove Karlsson, SLU Kompetenscentrum företagsledning, illustrerade med hjälp av två företagscase; en ekologisk mjölkgård och en grisgård med spannmålsproduktion, att det är fullt möjligt att både höja vinstmarginalen och sänka klimatavtrycket per kg producerad produkt enbart genom förändringar i management.

-Det är inte alltid dyra investeringar som krävs. Det lönar sig att vara noggrann och att ha koll på flödet i sin produktion, så man inte begränsar djurens förmåga att producera. Fokus har länge legat på att maximera avkastningen, det behöver skiftas till att fokusera mer på att höja verkningsgraden, sade Ove Karlsson.

Att omsättta forskning i praktik

Under eftermiddagen fick samtliga deltagare i seminariet möjlighet att diskutera vilka åtgärder som krävs inom respektive produktionsgren för att den ska bli mer klimateffektiv och lönsam. En sak som flertalet påtalade står i vägen för ökad effektivitet är att det är en för liten andel av forskningen som verkligen omsätts i praktiken. Vem som tar ansvaret för detta återstår att få svar på.