Studentdesigntävlingen 2024 avgjord!

Publicerad: 24 maj 2024

Det är alltid lika spännande att se vilket av de tre finalbidragen som får flest röster i designtävlingen. I år avgick Mika Izukura Grahn med segern. Hennes bidrag ”Var inte rädd” fick över 40 procent av totala rösterna.

Platsen för årets designtävling var kvarter 15 på Krematorielundens begravningsplats i utkanten av centrala Norrköping. Kvarteret är beläget i en sluttning ned mot Motala ström, strax bakom krematoriet, som byggdes 1938 och genomgick en stor om- och tillbyggnad med bevarande under åren 2020 och 2021.

Tävlingen var inriktade till studenter vid SLU:s program för landskapsarkitektur, landskapsingenjör och trädgårdsingenjör – design. Totalt hade vi 12 deltagare, och fick in 11 bidrag, och från dem valde juryn ut de tre finalisterna. Deltagarna vid rikskonferensen fick sedan i vanlig ordning rösta på sin favorit under de två konferensdagarna.

I samband med konferensen fick upphovspersonerna också chansen att presentera sina bidrag i varsin videofilm.

Mika Izukura Grahn går andra året på landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp.

– Jag har alltid älskat att både rita och måla, och läste design på gymnasiet. Men jag har nog inte förstått att jag var så pass säker på att rita att det skulle räcka för ett bidrag i tävlingen.

Hon besökte platsen strax före nyår, men tyckte att det var svårt att samla sig själv runt hur hon skulle vilja se att den kunde utformas.

– Jag funderade länge och började inte skissa och rita förrän det bara var tre dagar kvar till deadline, säger hon.

– Jag tycker mycket om att arbeta med penna, det ger en bra kontroll.

– Att vinna den här tävlingen är väldigt bekräftande för mig, säger hon.

– När jag lämnade in bidraget tänkte jag skriva en kort rad i mitt cv om att jag deltagit i tävlingen. Men det fanns ingen tanke om att jag skulle vinna den.

Varifrån kommer namnet Var inte rädd?

– Under det senaste året har jag förlorat flera i min nära omgivning, och en av dem var min faster. När hon blev sjuk berättade hon att hon ville att psalmen Var inte rädd skulle sjungas på hennes begravning. Därför lärde sig familjen den.

Hon berättar att de komplicerade känslor som hon har levt med inför döden och förlusten av nära, blev viktiga att försöka förmedla till andra som går igenom och upplever samma sak.

– Det behövs en plats som kan ge en paus från vardagens konstanta brus. Bidraget kom att bli väldigt personligt.

Norrköpings textilhistoria var en del av utgångspunkten, där gräset symboliserar livets trådar. Också närheten till Motala ström syns. Genom små kanaler strömmar vattnet från en övre rektangulär bassäng till en mindre och sedan en större rund där ytan skapar ett lugn.

Växtvalet är baserat på vintergröna växter, och det torra gräset är tänkt att ge ifrån sig ljud även vintertid.

Priset för vinnaren var en premie om 10 000 kronor.

De två andra bidragenStilla flöden, av Sofia Wikström, respektive Stillhetens fåra, av Jennifer Eliasson – kommer på en delad andra plats och tilldelas en premie om 5 000 kronor vardera.

Tävlingen anordnas av SLU Tankesmedjan Movium, Sverige Stenindustriförbundet och SKKF/Sveriges kyrkogård och krematorieförbund, som alla är en del av juryn, tillsammans med Norrköpings pastorat.

Johan Lindstén,

Redaktör Kyrkogården, SKKF

Fakta:

Finalisternas bidrag här:

Var inte rädd
Mika Izukura Grahn, Läsår: 2, Landskapsarkitekt, Alnarp.
Filmad presentation

Stilla flöden
Sofia Wikström, Läsår: 4, Landskapsarkitektprogram, Alnarp.

Stillhetens Fåra
Jennifer Eliasson, Läsår: 4, Landskapsarkitektprogram, Alnarp.

Bild ovan från SKKF:s Rikskonferensen 20-21 maj. Fotograf: Roger Marjavaaras.

. . . . . . . . . . . . . . . . .

Fakta om tävlingen:
Tävlingen arrangerades av SLU Tankesmedjan Movium i samarbete med Sveriges kyrkogårds och krematorieförbund/SKKF och Sveriges Stenindustriförbund. Tävlingen vände sig till studerande vid SLU:s program för landskapsarkitektur, landskapsingenjör samt trädgårdsingenjör-design. Juryn som fattade det slutgiltiga beslutet kring nominerade förslag bestod av Mattias Elofsson, SKKF, Fredrik Jergmo, SLU Tankesmedjan Movium, Sofia Jönsson, STEN/Sveriges Stenindustriförbund, Annelie Karlsson, Norrköpings pastorat och Mona Wembling, Landskapsarkitekt.

Länk till Juryns utlåtande:

Länk till tävlingens hemsida för mer information: