Mudassir Iqbal får kungligt stipendium för forskning kring biokontroll

Publicerad: 02 maj 2022
En ung man och en äldre man håller i ett kuvert tillsammans i ett bibliotek. Foto.

Mudassir Iqbal har fått ett stipendium för forskning kring biologiska bekämpningsmedel från Stiftelsen Konung Carl XVI Gustafs 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö. Stipendiet delades ut den 25:e maj i Kungliga Slottet.

Mudassir Iqbal fick stipendiet på 85 000 kronor för sin forskning om optimering av biologiska växtskyddsmedel. Stipendiet skall användas till fältförsök i Europa och till en vistelse hos en världsledande forskare i Italien.

–  Jag kommer att studera de evolutionära faktorer som gör att nyttiga organismer kan utveckla förmågan att effektivt bekämpa sjukdomsframkallande organismer, berättar Mudassir.

– Mudassir kom till Sverige från Pakistan år 2015 och har sedan dess gjort en inspirerande forskningsresa. Projektet Mudassir arbetar med är innovativt och har stor potential att i förlängningen ge svenska lantbrukare tillgång till biologiska bekämpningsmedel som är avsevärt mer effektiva än dagens biologiska medel, säger Professor Johan A. Stenberg som leder gruppen vid institutionen för växtskyddsbiologi på SLU i Alnarp, där Mudassir nu gör sin post doc.

Lantbruket är beroende av effektiva växtskyddsmedel

Ett konkurrenskraftigt svenskt lantbruk är beroende av säker tillgång till effektiva växtskyddsmedel för att motverka skadegörare. Kemiska växtskyddsmedel är dock ofta skadliga för miljön och den biologiska mångfalden. EU-kommissionens mål är därför att minska användningen av kemiska växtskyddsmedel med 50 % till 2030 (Green Deal - Farm to Fork Strategy).

För att svenskt lantbruk ska klara miljökraven och den internationella konkurrenssituationen är det viktigt att vi utvecklar biologiska växtskyddsmedlen snabbt så att de blir lika effektiva som de kemiska medlen, säger Mudassir.

– Det är fantastiskt att få det här stipendiet, jag känner mig verkligen ärad! Stipendiet är ett erkännande för de många timmars hårda arbete och tid från familjen som har resulterat i ett värdefullt forskningsprojekt. Det här skulle inte vara möjligt utan stöd från min familj och naturligtvis min mentor, Professor Johan A. Stenberg. Jag vill ta tillfället i akt och säga ett stort TACK till dem för deras stöd och samarbete!

Fakta:

Mudassir Iqbal kommer från Rajan Pur-distriktet i Punjab, Pakistan. Han har studerat växtpatologi vid University of Agriculture Faisalabad. År 2011 flyttade han till Belgien, efter att ha fått ett Erasmus Mundus-stipendium, och tog en masterexamen inriktad på nematoder vid universitetet i Gent. Därefter flyttade Mudassir tillbaka till Pakistan och tog en masterexamen även i växtpatologi.

Under hösten 2015 flyttade Mudassir till Uppsala för att doktorera vid institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi på SLU. Nu arbetar Mudassir som postdoktor vid institutionen för växtskyddsbiologi på SLU i Alnarp. Här arbetar han med biologisk bekämpning av jordgubbssjukdomar på känsliga och resistenta sorter. Mudassir är särskilt intresserad av den nyttiga svampen Aureobasidium pullulans.

Läs mer om Mudassir Iqbals forskning på hans CV-sida på SLU.

mudassir.iqbal@slu.se