Omikron dominerar nu nästan helt i avloppsvattnet

Publicerad: 17 januari 2022

Analyser av SARS-CoV2 i avloppsvatten visar att halterna har ökat kraftigt på mycket kort tid. Dessutom hade varianten omikron konkurrerat ut delta redan i början av januari 2022 - i Umeå, Uppsala, Örebro och Kalmar. Det visar färska resultat från det miljöepidemiologiska centrumet SEEC.

Förekomsten av SARS-CoV2 i avloppsvatten ökar nu på alla orter som undersöks av SEEC (Swedish Environmental Epidemiology Center), ett nyligen inrättat centrum med forskare från SLU, KTH, KI och Uppsala universitet. De orter som undersöks är bland annat Stockholm, Malmö, Uppsala, Örebro, Umeå, Kalmar, Enköping och Knivsta. Forskarna ser en markant ökning från tiden före jul fram tills nu.

– Nu ser vi att avloppsvattnet återspeglar utvecklingen av smittspridningen i samhället, och i tider när testkapaciteten inte räcker till kan dessa mätningar vara viktig information för ansvariga myndigheter, säger SLU-forskaren Anna Székely, som har lett arbetet.

Förekomsten av omikron i avloppsvatten från fyra orter har analyserats från vecka 50 till vecka 2, och SEEC-forskarna konstaterar att omikron i princip har tagit över helt på väldigt kort tid. Från 0 procent vecka 51 till 100 procent redan vecka 1 i Umeå och i vecka 2 i Uppsala och Örebro. Av de orter som undersöktes var det bara i Kalmar som delta-varianten detekterades i knappt mätbara nivåer vecka 2.

– Det är fascinerande att se hur snabbt och totalt omikron har tagit över spelplanen, säger SLU-forskaren Maja Malmberg.

– Det är fortfarande mycket vi inte vet om hur utsöndringen av virus i avföring påverkas av t.ex. virusvariant, vaccinationsstatus eller mild eller allvarlig sjukdom, men trots det verkar mätningar vara tillräckligt tillförlitliga för att kunna visa på nya utbrott, säger Maja Malmberg.

Resultaten för SARS-CoV2 i avloppsvatten publiceras varje vecka på den svenska Covid-19-dataportalen. Provtagningar görs på måndagar och resultaten publiceras fredag eller lördag samma vecka.

SEEC stöds av SciLifeLabs satsning Pandemic Laboratory Prepardness och SciLifeLabs Nationella forskningsprogram om COVID-19, finansierat av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Kontaktperson

Maja Malmberg, forskare vid SEEC och sektionen för virologi, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap, SLU
maja.malmberg@slu.se, 018-67 27 77

Diagram

N1/PPMoV är en indikator för förekomst av SARS-COv2 i avloppsvatten. I diagrammen som kan klickas fram nedan visas detta värde uppdelat på vilken variant som dominerat för v. 50-v.2 i Uppsala, Umeå, Örebro och Kalmar.

Tidigare pressmeddelande om SEEC