Tryggad finansiering för forskningsinfrastrukturer

Publicerad: 23 september 2021
ICOS-masten Svartbergets forskningsstation SLU

Vetenskapsrådet har meddelat beslut om anslag till svenska forskningsinfrastrukturer av nationellt intresse. SLU ingår i två av de forskningsinfrastrukturer som beviljats medel. Det handlar om SITES med fokus på fältbaserad ekosystemforskning och ACTRIS, en forskningsinfrastruktur för aerosoler, moln och reaktiva spårgaser.

- Det positiva utfallet för de här två forskningsinfrastrukturerna betyder mycket för forskningen vid SLU generellt och särskilt mycket för forskningen vid SLU i Umeå. Det säger Mats Nilsson, professor och forskare vid institutionen för skogens ekologi och skötsel och som arbetat för att etablera forskningsinfrastrukturerna långsiktigt.

De finansierade forskningsinfrastrukturerna inbegriper Svartbergets forskningsstation utanför Vindeln, Rödbäcksdalens fältforskningsstation, Umeå, Asa forskningsstation, Växjö, Lönnstorps forskningsstation samt Grimsö forskningsstation, Lindesberg. I nuläget anges inga nivåer på anslagen, utan dessa kommer att förhandlas fram mellan VR och de sökande organisationerna.

För att svenska forskare ska kunna använda forskningsinfrastruktur som ger tillgång till de främsta metoderna, den bästa utrustningen och relevant expertis arbetar Vetenskapsrådet med att finansiera och långsiktigt planera för forskningsinfrastruktur av nationellt intresse.

Nationellt intresse

Vetenskapsrådet finansierar forskningsinfrastruktur som

• möjliggör forskning av högsta vetenskapliga kvalitet och som därmed bidrar till samhällets utveckling
  • är öppet tillgänglig främst för forskare men även för industri och andra relevanta aktörer verksamma i Sverige. Vid begränsad tillgång ska prioritering i huvudsak ske på basis av vetenskaplig kvalitet
  • har en långsiktig planering för den vetenskapliga verksamheten
  • har en långsiktig planering för ledning och styrning, finansiering, kompetensuppbyggnad och utveckling.

De forskningsinfrastrukturer där SLU deltar som fått medel är SITES och ACTRIS. SLU är huvudsökande för forskningsinfrastrukturen SITES och medsökande partner till ACTRIS, där Lunds Universitet är huvudsökande.

Ekosystem och kortlivade luftföroreningar

SITES (Swedish Infrastructure for Ecosystem Science) är en nationell infrastruktur för ekosystemforskning som främjar långsiktig fältbaserad ekosystemforskning av världsklass genom att erbjuda unik infrastruktur och kompetens till såväl svenska som internationella forskare. Totalt ingår tio forskningsstationer varav SLU bidrar med fem stycken. Två av dessa stationer är Svartberget respektive Rödbäcksdalens forskningsstationer vilka båda tillhör SLU, Umeå.

ACTRIS (Aerosols, Clouds and Trace Gases Research Infrastructure) är en Europeisk forskningsinfrastruktur och ACTRIS Sweden är det Svenska bidraget. För SLU Umeå innebär det nysatsning vid Svartbergets fältforskningsstation. De mätningar som kommer att utföras inom ACTRIS innebär ett mycket viktigt komplement till den mycket omfattande pågående verksamheten som bla bedrivs inom ICOS och Krycklan Catcment.