SLU ger helhetssyn på barnvänlig samhällsplanering

Publicerad: 19 november 2021

Naturkontakt är viktigt för barns hälsosamma utveckling på många sätt, bland annat på skolgårdar och genom kontakt med djur. Barn behöver en variation med olika typer av miljöer och element. Det är en del av den kunskap om barns utemiljöer som har sammanställts i två rapporter från SLU under 2021. Arbetet med dessa rapporter är exempel på hur vi kan få helhetssyn på den kunskap om barns utemiljöer som behöver ligga till grund för samhällsplaneringen.

Vid SLU bedrivs sedan flera år forskning om barns utemiljöer med olika infallsvinklar. Genom enskilda studier lär vi oss ofta mycket. Men dessutom finns ett stort behov av att få överblick över den internationella forskningen och skapa helhetssyn om vad som är viktigt i barns utemiljöer och hur det kan uppnås. Vad säger forskningen när vi lyfter blicken och sammanställer flera studier? En barnvänlig samhällsplanering behöver baseras på denna helhetssyn.

En av de nya rapporterna är Rum för skolans utemiljö som beskriver de senaste årens forskning om yta och kvalitet på skolgårdar och förskolegårdar. Den pekar bland annat ut behovet av utrymme för flera olika funktioner och platser för att gynna bland annat naturkontakt, socialt liv och fysisk aktivitet. Forskningen har hittills fokuserat mest på fysisk aktivitet, men nu behövs kunskap om hur flera olika funktioner kan främjas och rymmas samtidigt.

Den nytänkande rapporten Barns kontakt med djurliv i vardagen visar att det finns potential för många värden för barn genom kontakt med djur. Att möta djur kan vara positivt för lek, lärande och utveckling. Ämnet behöver dock undersökas mer, och kombinera barns behov med kunskap om djurvälfärd. Djurliv och kopplingen till barn kan, liksom kunskap om skolgårdens kvaliteter, vara en utgångspunkt för framtida samhällsplanering.

Ytterligare en sammanställning av forskningslitteratur – med fokus på barnvänlig bebyggd miljö i stort och hur den kan främjas – är dessutom på gång från SLU genom Arkus under 2022.

Fakta:

Barns kontakt med djurliv i vardagen – en forskningsbaserad syntes, Mårtensson, Fredrika and Johansson, Maria and Litsmark, Anna and Stroh, Emilie and Thelin, Linda (2021). Sveriges lantbruksuniversitet. SLU Future One Health reports ; 1

Rum för skolans utemiljö – Fördjupad analys kring yta för förskolegård och skolgård, Jansson, Märit and Schneider, Julia and Mårtensson, Fredrika and Kylin, Maria and Fridell, Linnéa (2021). Sveriges lantbruksuniversitet. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap: rapportserie ; 2021:4