Kontaktinformation
marianne.persson@slu.se, 0730-61 65 04
Martin Melin, lärare i ledarskap på SLU Alnarp, gjorde under våren en intressant resa till University of California i Los Angeles och Davis. En resa som gav många nya idéer till hur SLU-kurserna i ledarskap kan utvecklas och möjlighet till insyn i den forskning som bedrivs vid det amerikanska universitetet.
Jag besökte forskare, lärare och studenter på University of California i Los Angeles och i Davis. Meningen med resan var att få nya idéer och influenser till hur vi kan göra kurserna i ledarskap på Alnarp ännu bättre och att få insyn i den forskning som bedrivs vid universitetet.
Jag fick en del nya intryck kring hur man lägger upp utbildningar för att studenterna ska få möjlighet att utvecklas professionellt samtidigt som de lär sig teorin i ett ämne. Det är ganska vanligt att utbildningsprogrammen i Kalifornien har ett inslag av action learning, dvs där studenterna löser riktiga problem tillsammans med någon organisation utanför universitet.
Till exempel ägnade studenterna som läste till MBA, Master of Business Administration och Master i hållbar utveckling, nästan ett helt läsår till att genomföra ett klientbaserat utvecklingsprojekt, där grupper av studenter fick analysera och komma med förslag på lösningar till ett komplext problem kopplat till hållbarhet. Det fostrar studenternas samarbetsförmåga och tränar dem i problemlösning och systemtänkande. Dessutom ser man att universiteten på så sätt ökar sin påverkan på samhällsutvecklingen.
Till viss del har lärarna på lantmästarnas kandidatår i företagsekonomi redan detta tänk, då undervisningen till stod del består av verklighetsbaserade case, men det går såklart att utveckla ytterligare. Jag gillar idén att låta studenterna prova sina vingar i verkligheten under utbildningens gång. Nackdelen, enligt lärarna jag träffade, var att det kräver mycket tid att lägga upp och planera en sådan kurs.
marianne.persson@slu.se, 0730-61 65 04