Jämför ditt vattendrag med SLU Aquas databas!

Publicerad: 21 september 2016

Hur bör fiskfaunan se ut i ett vattendrag med god ekologisk status? Aqua reports 2016:14 Jämför- och referensvärden från Svenskt Elfiskeregister – Perioden 2008-2015 presenterar uppdaterade jämförvärden för fiskbestånden i våra svenska vattendrag, och kan med fördel användas i arbetet med fiskevård och förvaltning.

Hur mycket öringar bör det finnas i ett vattendrag? Hur ofta påträffas elritsa vid elfiskeundersökningar i ett län? På institutionen för akvatiska resurser får vi ofta frågor från olika aktörer om vad som är ”normalt”.
Jämför- och referensvärden från Svenskt Elfiskeregister – Perioden 2008-2015 redovisar hur det ser ut i våra svenska vattendrag som undersökt med hjälp av elfiske. Tätheter och förekomst av olika arter listas för olika regioner. Jämförvärden är genomsnittet av alla utförda elfisketillfällen i vatten av olika status och kan användas för jämförelser av liknande vatten i samma region.

Denna rapport har kompletterats med referensvärden. Referensvärdena visar hur fiskfaunan bör se ut i ett vattendrag av god ekologisk status. Värdena kan till exempel användas i arbetet med att  sätta upp mål för fiskevård och förvaltning.

Fakta:

• Elfiskeregistret har funnits sedan 1989 och i dag finns resultat från 61 000 elfisketillfällen fördelade på 18 500 elfiskelokaler i databasen

Berit Sers, forskningsassistent,
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, diadroma arter, SLU
berit.sers@slu.se, 010-478 42 42, 076-126 81 30

Erik Degerman, miljöanalytiker