SLU-forskare med i stort EU-projekt

Publicerad: 07 december 2016

EU har nu godkänt Länsstyrelsens i Västmanlands län projektansökan. Det innebär att Vattenmyndigheten vid Länsstyrelsen blir centrum för Sveriges första s k LIFE IP-projekt. I forskningsdelen medverkar bla SLU-institutionerna Akvatiska resurser, Mark och miljö samt Vatten och miljö.

Projektets mål är bland annat att minska påverkan frånnäringsämnen och miljögifter, skapa fria vandringsvägar för fisk och effektivisera kommunal vattenplanering.

Den 5 december skrev U-länets landshövding Minoo Akhtarzand på kontraktet som är den slutliga bekräftelsen att EU godkänner finansiering av vattenprojektet LIFE IP Rich Waters.

– Nu kan vi ta ytterligare krafttag kring åtgärder för bättre vatten. Det är mycket glädjande att vi nu har fått Sveriges första LIFE IP-projekt. Det ger oss möjlighet att ytterligare öka takten och bidra till att genomföra åtgärdsprogrammet för vatten på ett bättre sätt, säger Akhtarzand.

LIFE är EU-kommissionens miljöprogram och IP står för integrerade projekt som utformats för att stödja genomförandet av EUs miljödirektiv. Projektet består av 35 medverkande partner som alla kommer att driva olika delprojekt. De representerar en bredd av organisationer på nationell, regional, kommunal och lokal nivå, myndigheter, kommuner, företag, universitet (bl a SLU) och vattenvårdsförbund.

Projektet, som startar 1 januari och ska pågå i 7,5 år, ska bidra till effektivisering och ökad takt i åtgärdsarbetet. Det ska anläggas våtmarker, byggas vandringsvägar för fisk förbi dammar och renas dagvatten. Förutom konkreta åtgärder, är viktiga delar i projektet att sprida kunskap om vattenarbetet och stötta teknikutvecklingen för vatten.