Projektet Västra noden

Senast ändrad: 11 april 2025

Sedan ett par år tillbaka pågår arbetet med att utveckla verksamhetslokalerna i Västra noden. Syftet med projektet är att skapa möjligheter att föra verksamheterna inom SLU i Alnarp närmare varandra och möjliggöra bättre utbyte och samarbete inom forskning och utbildning. Förstudier och planeringsarbete pågår och själva om- och tillbyggnadsarbetet pågår under 2026-2028.

Innehåll på sidan:

Syfte och mål med projektet

En övergripande målsättning är att skapa ändamålsenliga och representativa lokaler, med bra hälsosam och attraktiv arbets- och studiemiljö i Västra noden.

Förutom att föra verksamheterna närmare varandra ska projektet bidra till att öka lokaleffektiviteten, öka samnyttjandet av laboratorieytor och också bidra till andra synergieffekter genom att underlätta rörlighet, kommunikation och tvärvetenskaplig samverkan inom komplexet och övriga noder på campus.

Utemiljön ska vara väl integrerad med lokalerna och stödja verksamheten i Västra noden genom att skapa platser och ytor för lunch, möten, studieplatser med mera.

Hållbarhet har stort fokus genom hela projektets genomförande

Om Västra noden

Västra noden omfattas av byggnaderna Vegetum, Horticum, Articum, Navet, växthusen och gamla Biotronen. I den om- och tillbyggda Västra noden kommer följande institutioner att ha sin hemvist:

  • Växtförädling
  • Växtskyddsbiologi
  • Biosystem och teknologi
  • Människa och samhälle
  • Sydsvensk skogsvetenskap

Arbetsplatsstrategi

Från november 2024 till maj 2025 pågår arbetet med att ta fram en arbetsplatsstrategi och labbutredning för Västra noden. Strategin är en långsiktig plan som beskriver hur arbetsplatser ska utformas, organiseras och ledas för att stödja verksamhetens mål och medarbetarnas behov. 

Arbetet med strategin leds av en extern konsult, WeOffice, som kommer att leverera en detaljerad rapport som beskriver hur de framtida arbetsplatserna kan utformas, inklusive konkreta förslag på lösningar. Detta material kommer att användas som beslutsunderlag för att planera den framtida utformningen av våra lokaler.

I arbetet med strategin är både medarbetare och chefers deltagande centrala. 

Arbetet är uppdelat i två delar:

  • Kontorsverksamhet: Framtagning av arbetsplatsstrategier för kontorsmiljöer.
  • Labbutredning: Utredning och lösningsförslag för framtida labbmiljöer.
    Alla medarbetare som berörs av projektet kommer att bjudas in till workshops och enkäter för att dela med sig av sina behov, erfarenheter och idéer.

FAQ om arbetsplatsstrategin

Varför behövs en arbetsplatsstrategi för Västra noden?

Svar: Efter den planerade renoveringen ska fem institutioner dela lokaler i Västra noden. En arbetsplatsstrategi säkerställer att lokalerna fungerar för alla och används effektivt.

Övergripande mål: Att skapa en arbetsmiljö som underlättar arbete och samverkan samtidigt som lokalkostnaderna hålls nere.

Syftet med renovering av lokalerna och en eventuell tillbyggnad är att

  • skapa en arbetsplats som ger förutsättningar för kreativa miljöer och underlättar möten mellan människor
  • tillgodose föränderliga behov
  • underlätta hållbar användning av resurser
  • att bidra till en hållbar miljö som en symbol för SLU:s verksamhet i Alnarp.

På kort sikt: Strategin ger underlag för att utforma lokaler som stödjer verksamheten och möjliggör effektiv användning.

På lång sikt: Den skapar en flexibel och hållbar struktur som gör det lättare att anpassa lokalerna vid framtida förändringar.

Vad innehåller en arbetsplatsstrategi?

En arbetsplatsstrategi bygger på data och insikter från medarbetarna och innehåller följande:

  • Lokalanvändning: Förslag på hur olika ytor ska utformas, inklusive arbetsplatser, IT lösningar, mötesrum och andra behovsanpassade ytor
  • Arbetssätt: Rekommendationer för hur vi kan arbeta mer effektivt beroende på verksamhetens behov.
  • Flödesmönster: främja samarbete och interaktion
  • Förändringsstöd: Förslag på insatser som underlättar övergången till det nya arbetsplatskonceptet.

Den här metoden för att ta fram en arbetsplatsstrategi bygger på forskning och syftar till att skapa en långsiktigt hållbar lösning.

Vi har haft workshops tidigare under åren – varför behövdes fler?

Svar: Tidigare workshops gav en bra grund, men flera faktorer gjorde att vi behövde samla in mer data:

  1. Ekonomiska begränsningar: Tidigare förslag kommer inte att vara genomförbara ur ett ekonomiskt perspektiv. (2021)
  2. Otillräckligt deltagande: De senaste workshopparna med efterföljande enkätundersökning som genomfördes under februari 2025 ("Min dag på jobbet") hade för få deltagare för att dra säkra slutsatser och därför behövde vi ha ytterligare tillfällen.
  3. Nya rekommendationer: I december 2024 kom rekommendationer från Sveriges universitets & högskoleförbund SUHF som SLU bör ta hänsyn till.

Finns det arbetsplatsstrategier för andra delar av SLU?

Svar: Utvecklingsprojektet med verksamhetslokaler kommer att pågå i Alnarp de kommande åren. I dagsläget finns det ingen systematisk metod inom SLU att arbeta med utformning och dimensionering av verksamhetslokaler.

Modellen som utvecklas i Alnarp kommer att vara en förebild för hur hela SLU kan arbeta övergripande och strategiskt med hållbart lokalnyttjande utan att göra avkall på god arbets- och studiemiljö.

Varför ska jag som medarbetare engagera mig? Är det inte redan bestämt att vi får färre egna rum?

Det finns ännu inga beslut på hur arbetsplatserna ska se ut – det avgörs av den data och insikter vi samlar in nu. Därför är din input viktig för att lokalerna i framtiden ska fungera så bra som möjligt.

  • Idag är beläggningsgraden i våra lokaler långt under SUHFs rekommendationer (ca 80%) – dvs många av våra rum står alltså oanvända stora delar av arbetsdagen.
  • Vi behöver lokaler som stödjer olika typer av arbetsuppgifter och arbetssätt.
  • Ditt deltagande i workshops och enkäter hjälper oss att fatta välgrundade beslut utifrån faktiska behov.

Linnéuniversitetet misslyckades med sin satsning på öppna kontorsytor. Vilka lärdomar kan SLU dra av dessa?

Svar: SLU:s arbetsplatsstrategi skiljer sig från Linnéuniversitetets projekt på följande sätt:

  • Långsiktig hållbarhet: Vi ser till att lokalerna stödjer både dagens och framtida behov.
  • Flexibilitet: Strategin anpassas efter verksamhetens behov.
  • Beslutsfattandet: Vi baserar våra beslut med forskningsbaserad metod, tillgängliga data samt medarbetarnas behov och insikter.

Arbetet med arbetsplatsstrategin är ett sätt att ta lärdom från andras erfarenheter och misstag och skapa en fungerande och hållbar lösning för verksamheten.

Hur tas hänsyn till ett hållbart arbetsliv i utformningen?

Svar: Målet är att skapa en arbetsplats som

  • främjar samarbete och kreativitet
  • underlättar för medarbetare att välja kontoret framför hemarbete
  • erbjuder rätt förutsättningar för olika arbetsuppgifter och arbetssätt
  • skapar ett mervärde.

Hemarbete ska vara ett komplement – inte en nödvändighet för att kunna arbeta ostört.

Hur mycket kan jag som medarbetare påverka utformningen?

Svar: Arbetsplatsstrategin bygger på medarbetarnas input genom att medverka i de workshops vi genomfört under våren 2025 och genom enkätsvar. Dessa är viktiga underlag för att kunna fatta väl avvägda beslut. Resultaten från workshops och enkätsvar vägs sedan samman med andra faktorer som beläggningsgrad, hållbarhet, ekonomi och lokalernas förutsättningar.

Syftet är att skapa lokaler som så långt det är möjligt stödjer allas behov.

Om WeOffice och beskrivning av genomförandet

Arbetsprocessen korthet:

  1. Uppstartsmöte med beställare
  2. Visions workshop med ledningsgrupp eller projektet styrgrupp
  3. Informationsmöte för verksamhetens chefer
  4. Fokusgruppsintervjuer med prefekt och eventuellt andra chefer på berörda institutioner
  5. Workshop ”Min dag på jobbet” med medarbetare.
  6. Utskick av enkäten Workplace Adequacy Survey för att kartlägga verksamhetsrelaterade behov, samarbetsmönster, hybrid arbetssätt, mobilitets profil och arbetsmönster.
  7. Löpande dialog med representanter från verksamheten.
  8. Presentation av ett färdigt utkast av arbetsplatsstrategin. för kund.
  9. Vid uppdragsslut görs en muntlig presentation för och en slutrapport överlämnas.

Läs mer om WeOffice på deras webbplats.

Mer information om projektet:

Projektorganisation

Projektet styrs och leds genom olika grupper, dels SLU-interna, dels grupper som består av deltagare både från SLU och Akademiska hus (AH). Bilden nedan visualiserar projektorganisationen.

 

organisationsskiss över en projektorganisation

Information om styrning och organisation för hela campusutvecklingen i Alnarp hittar du här

Här beskrivs de grupper som är specifika för projektet Västra noden:

Styrgrupp för projektet Västra noden (SLU)

Ansvarar för att genomföra projektet enligt projektdefinition och projektplan Beslutar i frågor kring projektets utformning och verksamhetens behov samt budget och tidplaner.

  • Christina Lunner Kolstrup, dekan LTV (ordförande)
  • Aakash Chawade, representant LTV
  • Magnus Löf, representant S
  • Anna Lidvall Gräll, projektchefSLU
  • Theodora Mårtensson, projektledare Västra noden (föredragande)
  • Sara Kyrö Wissler projektledare campusutveckling Alnarp (sekreterare)
  • Lotta Nordmark, SACO vid SLU
  • Studentrepresentant (vakant)

Projektledning (SLU)

Driver projektfrågor och tar fram underlag, bereder frågeställningar som t. ex. underlag för beslut och projektering, ansvarar för förankring av frågeställningar innan och efter beslut. Är föredragande i styrgrupp samt ansvarar för arbetet i arbetsgrupperna.

  • Theodora Mårtensson, projektledare

A-möten (SLU + AH)

Är den gemensamma projektledningen för SLU och Akademisk hus. Driver projektet, hanterar projektfrågor samt tar fram programhandlingar och andra underlag (förstudier, tidsplaner mm).Bereder frågeställningar som t ex underlag för beslut och projektering. Gruppen är endast rådgivande och har inte någon beslutsrätt för projektet. Formella beslut fattas av styrgruppen för Västra noden.

  • Lena Åberg, projektchef AH
  • Lizette Bengtsson, strategisk fastighetsutvecklare/fastighetsförvaltare AH
  • Anna Lidvall Gräll, projektchef SLU (ordförande)
  • Theodora Mårtensson, projektledare Västra noden, SLU
  • Arkitekter från Fojab (adjungerade)

Projektgruppen (SLU + AH)

Är en operativ arbetsgrupp – gemensam för SLU och Akademiska hus. Driver projektet, hanterar projektfrågor samt tar fram programhandlingar och andra underlag (förstudier, tidsplaner mm).Bereder frågeställningar som t ex underlag för beslut och projektering. Gruppen är endast rådgivande och har inte någon beslutsrätt för projektet. Formella beslut fattas av styrgruppen för Västra noden.

  • Lena Åberg, projektchef AH
  • Lizette Bengtsson, strategisk fastighetsutvecklare/fastighetsförvaltare AH
  • Theodora Mårtensson, projektledare Västra noden, SLU
  • Arkitekter från Fojab

Arbetsgrupper knutna till projektet (SLU)

Grupperna består av representanter från verksamheten och ansvarar bland annat för att bereda frågeställningar och ta fram underlag till beslut. De har uppdraget att förankra frågeställningar som påverkar den egna verksamheten innan beslut. Grupperna leds av SLU:s projektledare för Västra noden och är också sammankallande.

Växthusgrupp

  • Theodora Mårtensson, projektledare SLU (sammankallande)
  • Alexandra Nicolic, Odlingsenheten
  • Tomas Österman, Forskningssekreterare LTV
  • Karl-Johan Bergstrand, BT
  • Anna Karin Rosberg, BT
  • Åsa Grimberg, VF
  • Fredrik Reslow, VF
  • Peter Andersson, VSB
  • Erik Andreasson, VSB
  • Elias Andersson, SSSV

Labbgrupp

  • Theodora Mårtensson, projektledare SLU (sammankallande)
  • Rickard Ignell, VSB
  • György Ängelkott Bocz, BT
  • Ramesh Vetukuri, VF
  • Ida Lager, VF
  • Anna Levinsson, LAPF
  • Maja Brus-Szkalaj, SSSV

Arbetsgrupp Västra noden

  • Theodora Mårtensson, projektledare Västra noden
  • Mats Gyllin, IMS
  • Hanna Sassner, BT
  • György Ängelkott Bocz, BT
  • Hanna Sassner, VF
  • György Ängelkott Bocz, VF
  • Magnus Löf, SSSV
  • Elias Andersson, SSSV

Förstudier

Förstudie i tidigt skede

En förstudie i så kallat tidigt skede pågick under 2023. Studien innehöll bland annat förslag på hur mötet mellan Västra noden och det nya tågstoppet ska gestaltas, hur Vegetum kan uppdateras med starkare koppling till övriga byggnader och hur stor en tillkommande byggnad ska vara och var ska den vara placerad. Förslaget var sedan ute på remiss i verksamheten.

Här kan du läsa mer om förstudien i tidigt skede och remissresultatet:
Om- och tillbyggnad av Västra Noden ut på remiss
Kloka inspel på remissen för Västra noden

Förstudie

Förstudien som ska fastslå en fördjupad målbild och vision, identifiera förutsättningar för projektet och innefatta en övergripande analys av projektets genomförbarhet samt byggnadstekniska förutsättningar och risker. Förstudien pågår hösten 2024 och en bit in på 2025.

 

Kommande steg i projektet

Efter den förjupade förstudien följer beslut om programarbete, beslut om förprojektering samt beslut om genomförande.

I varje skede blir projektet allt mer definierat till sin omfattning och det görs också kostnadsberäkningar som underlag för hyres- och investeringskostnader och kommande beslut. 

 

Mer information om arbetet med campusutvecklingen i Alnarp hittar du på den här sidan på medarbetarwebben