I slutet av september lanseras KliMATspelet, ett vetenskapligt spel om klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat, utvecklat av SLU.
Forskare på SLU har i samarbete med partners utvecklat ett kostnadsfritt, digitalt spel som kan bidra till ökade kunskaper och förståelse.
Digitala spel är effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och erbjuder nya sätt att nå fram till eleverna som kan komplettera den traditionella undervisningen.
– Det unika med just detta spel är att spelet tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Det handlar om klimat, biologisk mångfald och balansen mellan konsumtion och produktion av mat. Mat är en naturlig del av elevernas vardag som ger en bra ingång till de här stora frågorna. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna anta en utmaning och själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, säger forskaren Christina Lundström som leder projektet på SLU.
Projektet drivs av SLU i Skara med finansiering från Allmänna arvsfonden, Formas och Västra Götalandsregionen. SLU Future Food bidrog under 2019-2020 till en tidig prototyp av KliMATspelet genom att finansiera arbetet med en förstudie och en ansökan till Allmänna arvsfonden. Förstudien gjordes i samarbete med en vetenskaplig referensgrupp men också med ungdomar från fyra organisationer (4H, WWF Youth, Svenska kyrkans unga och Sverok) för att säkerställa att ungdomars perspektiv inkluderades i ansökan.
– Det är inspirerande att se hur olika verktyg utvecklas för att öka förståelsen och kunskapen om så komplexa frågeställningar som klimatet. Vi tilltalades av projektgruppens mål att förankra klimatspelet i vetenskap och därför har vi varit med och stöttat arbetet med en vetenskaplig referensgrupp, säger Annsofie Wahlström som är programchef för SLU Future Food.
KliMATspelet har testats under våren av lärare och elever på Volvogymnasiet och Eriksdalsskolan i Skövde och De la Gardiegymnasiet i Lidköping samt Göteborgs universitet.
En ny typ av 'serious game' eller lärandespel
Målgruppen för spelet är lärare och elever på högstadiet och i gymnasiet. Spelet är kostnadsfritt och anpassat till kursplanemål i ämnena naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet samt biologi, geografi, hem- och konsumentkunskap på högstadiet.
Lansering på Bokmässan
Spelet kommer att lanseras på Bokmässan i Göteborg i slutet av september.
Kontakt
För mer information, kontakta:
Läs mer på klimatspelet.se