Kemikalier och miljöföroreningar i fokus på Uppsala Health Summit

Publicerad: 20 oktober 2023

Årets upplaga av det internationella toppmötet Uppsala Health Summit tar sig an utmaningarna kring kemikalier och miljöföroreningar. Mötet kommer bland annat att fokusera på lösningar som kan förhindra framtida utsläpp, och hur insatser på global och nationell politisk nivå kan påskyndas.

Till mötet som hålls mellan den 24-25 oktober har 150 internationella experter bjudits in för att belysa och diskutera miljögifternas roll i den så kallade trippelkris som världen befinner sig i med snabba klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och påverkan från kemikalier. Toppmötet arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet, Uppsala universitet, Läkemedelsverket, Örebro universitet, Region Uppsala, Uppsala kommun och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).

Nio tematiska workshoppar är planerade under mötets två dagar och handlar bland annat om hur man kan snabba på och effektivisera processer kring testning av kemikalier, om övervakningsmetoder för kemisk exponering och riskvärdering av föroreningar i vatten, djurföda och livsmedel.

Förhoppningen är att mötet ska bidra med konkreta förslag och rekommendationer till pågående policy-processer inom EU och FN. Ett speciellt fokus är därför på det globala plastavtalet som är under förhandling och den internationella vetenskapspolitiska panelen för hantering av kemikalier och avfall som FN:s miljöprogram (UNEP) för närvarande utvecklar.

Talare i plenumsessionerna (som går att ta del av via live-sändningar) är bland annat Baskut Tuncak, professor från University of Massachusetts Lowell, USA och tidigare FN:s speciella rådgivare för mänskliga rättigheter och miljögifter, Dr Leo Trasande, professor och direktör för avdelningen för barn och miljöhälsa på New Yorks medicinska universitet (NYU), Dr Sharon McGuinness, verkställande direktör för Europeiska Kemikaliemyndigheten (ECHA) samt Dr Sinaia Netanyahu, programchef på världshälsoorganisationens (WHO) avdelning för miljö i Europa.

I samband med mötet lanseras en rapport som ger en överblick över de rådande utmaningarna och förändringar som behövs för att minska skadorna från kemikalier och andra miljögifter. Rapporten kan laddas ner på Uppsala Health Summits hemsida.

Erika Troeng, presschef
Kommunikationsavdelningen, SLU