Larisa Gustavsson prisad med Årets Guldäpple

Publicerad: 28 september 2022
Bild av Larissa Gustavsson

Guldäpplet är ett pris som tilldelas någon som utfört förtjänstfulla gärningar inom äpplets värld. 2022 års pristagare är Larisa Gustavsson, biolog och genetiker från Ukraina, som under många år forskat på lösningar för att motverka svampsjukdomen ”fruktträdskräfta”, som är ett betydande problem i bland annat äppelodlingar.

Motiveringen för utmärkelsen lyder:

För långsiktigt och uthålligt arbete, med att genom molekylär forskning och växtförädling finna en lösning på ett av odlingens största problem.

Larisa har disputerat vid Kiev universitet och vid Balsgård, centrum för svensk förädling och forskning om frukt och bär. Larisa är sedan 2008 verksam vid SLU Alnarp och har i många år forskat med att hitta nya sätt att ta fram svenska äpplesorter som har en hög motståndskraft mot fruktträdskräfta – en svampsjukdom som angriper framförallt äppelodlingar världen över. Dessutom sprider den sig väldigt snabbt och trivs bra i det varmare klimatet som klimatförändringarna för med sig.

– Det känns otroligt roligt men oväntat att jag har fått årets Guldäpple och det känns bra att forskningen uppmärksammas. Det är många som står bakom, både i Sverige och i utlandet och som på olika sätt bidragit till att detta kunnat bli verklighet, kommenterar Larisa själv utmärkelsen i ett pressmeddelande från Kiviks Musteri.

Källa: Kiviks Musteri

Fakta:

Exempel på SLU-forskare som tidigare mottagit Kiviks Musteris Guldäpple är Ibrahim Tahir (2020) och Kimmo Rumpunen (2015).