Nytt från SLU Skogsskadecentrum

Publicerad: 18 januari 2022

SLU Skogsskadecentrum fortsätter att ta form. Från och med 2022 finns Katja Fedrowitz, koordinator och Annika Mossing, kommunikatör, på plats. Föreståndaren Jonas Rönnberg svarar på några frågor.

Om jag är forskare och har frågor om SLU Skogsskadecentrum - vad kan jag göra?

Det finns kontaktpersoner på flera institutioner som är uppdaterad om planerna för SLU Skogsskadecentrum. Är det mer precisa frågor så går det bra att ta kontakt med någon av oss i ledningsgruppen. Handlar det om den forskarskola som planeras att starta så är det Åke Olson som är ansvarig. Wiebke Neumann Sivertsson är den som har koll på det som planeras kring fortlöpande datainsamling och analys av skogsskador och skadegörare. Vi kommer att försöka hålla alla informerade intern, bland annat genom skogsfakultetens interna nyhetsbrev.

Finns det pengar att söka?

Vi kommer snart annonsera ett tillfälle att söka nya forskningsmedel, så höll ögonen öppna. Det kan handla om både fortsättningsprojekt och nya projekt. Informationen kommer att synas på webben, men även skickas ut med skogsfakultetens nyhetsbrev och via SLU Nätverk växtskydd.

Finns det möjligheter för doktorander?

Om du har en doktorand inom ämnet så kommer det att gå att ansöka om att delta i forskarskolan, som dessutom kommer att engagera externt finansierade doktorander. Det kommer att gå att ansöka och bli antagen. Men det dröjer ett litet tag till innan vi kan lansera forskarskolan.

SLU Skogsskadecentrum samlar flera olika ämnesområden under samma organisatoriska tak – varför sker detta just nu?

Klimatförändringarna och globaliseringen är två krafter som har gjort frågan om skogsskador allt mer aktuell under de senaste tio åren. Forskarna har varit medvetna om de ökande problemen ganska länge och även inom skogsnäringen har man sett ett behov av att samla och stärka kapaciteten att hantera skogsskador. Det går inte att titta på de här problemen var och ett för sig utan allt hänger ihop och man måste ta hänsyn till helheten. SLU Skogsskadecentrums uppgift är att förebygga och övervaka skogsskador genom att ta fram ny kunskap och synliggöra det som händer i skogen.

Vad är den största utmaningen med att starta en helt ny verksamhet?

Det finns ingen färdig modell utan vi måste skapa alla processer från grunden och att det ska ske transparent, rimligt och begripligt. Det tar tid att hitta formerna, men vi rör oss hela tiden framåt.

Vad är egentligen skogsskada?

SLU Skogsskadecentrum hanterar både biotiska och abiotiska skogsskador, det vill säga skador som orsakas av vilda djur, insekter, svampar, virus, bakterier och annat levande, men också skador som orsakas av brand, storm, torka och andra abiotiska faktorer.

På gång

• Processen med att rekrytera analytiker pågår för fullt. Tjänsterna beräknas tillsättas under våren.
  • En ny styrgrupp håller på att tillsättas. Den kommer att bestå av fyra interna och tre externa ledamöter. Den interna representanterna är redan tillsatta, nämligen Göran Ericsson, dekan på S-fak, Pernilla Christensen, prodekan på S-fak, Anna Lundhagen, vicerektor för samverkan och Torleif Härd, dekan på NJ-fak. De tre externa ledamöterna är ännu inte klara men det är klart att Skogsstyrelsen, Naturvårdsverket och Skogforsk kommer att representeras.
  • Under hösten har ledningsgruppen för SLU Skogsskadecentrum jobbat mycket med att få beslutsprocesserna för aktiviteter inom övervakning/monitoring av skogsskador och forskarskolan på plats så att verksamheten är transparent och objektiv. Beslut för aktiviteter under 2022 och framåt kommer att ske inom kort.

Läs en längre intervju med Jonas Rönnberg här:
Nytt centrum mot skogsskador | Medarbetarwebben (slu.se) (bara på svenska).

Fakta:

Kontaktpersoner på institutioner.

Anke Fischer, inst. för stad och land
Charlotta Erefur, enheten för fältforskning
Daniel Gräns, skogsmästarskolan
Francisco X Aguilar Cabezas, inst för skogsekonomi
Fredrik Widemo, inst för vilt, fisk och miljö
Gustaf Egnell, inst för skogens ekologi och skötsel
Holger Dettki, Artdatabanken
Jeannette Eggers, inst för skogens resurshushållning
Johan Stendahl, inst för mark och miljö
Maartje Klapwijk, inst för ekologi