VH:s fakultetsnämndsmöte avlöpte helt enligt körschemat

Publicerad: 18 december 2020
Getter

Med säker taktpinne lotsade Kristina Jungnelius nämndens deltagare iklädda tomteluvor genom ett digert och fullspäckat program. Det fanns många och viktiga punkter att behandla under årets sista fakultetsnämnd.

Julfilm med dekan och vicedekan

Ekonomi

Inger Alderborn, vår fakultetsekonom, berättade att nästa års budget ser positiv ut. Det finns möjligheter för fakulteten och institutionerna att använda balanserat kapital till ett antal mindre riktade satsningar inom strategiskt viktiga områden. För satsningar där fakulteten bidrar finansiellt delas finansiering lika mellan fakulteten och berörda institutioner.

Nya docenter

Det var en stolt och glad dekan som gratulerade fyra nya docenter. Magdalena Presto Åkerfeldt, Annika Bergström, Maja Malmberg och Gunnar Andersson är docenterna som ger fakulteten nya vingar och skapar förutsättningar för fakulteten till fler möjliga huvudhandledare.

- Detta är en viktig förutsättning i vår strävan att öka fakultetens kapacitet att forska. Stort grattis till de nya docenterna, utropar Rauni Niskanen!

Strategi 2021-2015

Fakultetens strategi behandlades och kan sammanfattas med strategisk intention genom sju nyckelord, nämligen hållbarhet, digitalisering, One Health, kompetens, samverkan, kommunikation och Ett SLU. Nu är det dags att göra verkstad och ta fram verksamhetsplan för 2021. Vi diskuterade en rad riktade aktiviteter inom alla tre fokusområden som finns i SLU:s strategi. De ska nu finslipas och spikas på nästa fakultetsnämndsmöte.

En nyhet är ett elektroniskt verktyg för att kunna följa upp alla aktiviteter som vi beslutat om. En annan viktig del i vårt strategiarbete är en kompetensförsörjningsplan för hela fakulteten. Vi har fått underlag från varje institution och i slutet av januari går fakultetsnämnden i digitalt internat för att ta fram ett utkast på hur vi ska bemanna vår fakultet de kommande fem åren.

Workshop: Jämlikhet & lika villkor

Efter lunch delades nämnden in i mindre grupper för att ta sig an ett par olika berättelser kring jämställdhet och lika villkor för att identifiera problemsituationer och ge konkreta lösningar.

Exempel på case; Stefan som är ny i en grupp är noggrann och förberedd inför ett möte. Väl på plats känner han inte igen diskussion som kommer upp men blir tillrättavisat av sin chef som tycker att de måste gå vidare och tycker att Stefan borde varit insatt i frågan. Ingen tänkte på att Stefan inte var med på lunchen där frågan togs upp.

Det var ett mycket intressant och lärorikt moment där energin var på topp och med bra efterföljande diskussioner. Jämställdhet och lika villkor kommer vi jobba med under kommande strategiperiod och finns med som en viktig punkt i kommande verksamhetsplan.

God Jul

Snart är det jul. En annorlunda jul utan möjlighet att träffa nära och kära. Det är viktigt att ändå ta några dagar ledigt för återhämtning.

- Det är så lätt att bara fortsätta jobba på som vanligt, när man ändå sitter hemma. Gör inte det! Ta ledigt! Jag vet att en del av er behöver vara på plats för att hålla igång verksamheten. Jag uppmanar er att ta ledigt någon dag/några dagar i närtid. Det är jätteviktigt att pausa för att orka, säger dekan Rauni Niskanen.

En riktig God Jul och Gott Nytt År önskar jag er alla