Notiser från VH:s fakultetsnämndsmöte den 15 september

Publicerad: 17 september 2020

Fakultetsnämnden har nu haft sitt första sammanträde efter sommaren. Rauni konstaterade inledningsvis att hösten bjuder på en rad viktiga frågor att hantera. Arbetet med framtagningen av fakultetens strategi för kommande fem åren går in i sitt slutskede. Det finns ett par viktiga och strategiska rekryteringar som ligger på bordet och vi behöver ta beslut kring anslagsfördelningen för nästa år. Rauni passade även på att tacka alla för det fina arbete som gjorts under våren och på vilket bra sätt alla klarat av att hantera situationen med corona.

Sammanfattning från nämndens sammanträde den 15 september.

Rekryteringar

Nämnden beslutade att under förutsättning av rektors tillstyrkande, starta processen för att rekrytera en professor i renskötsel. Rennäringen står för stora utmaningar såsom klimatförändringar och är samtidigt en viktig näring som bedrivs på halva Sveriges yta. Birgitta Åhman kommer inom några år gå i pension och tillsättningen är strategiskt viktig.

Ekonomi

Jimmy Karlsson och Inger Alderborn redogjorde för fakultetens ekonomi och presenterade halvårsbokslutet för VH-fakulteten. Resultatet för första halvåret visar att alla institutioner utom en har ett resultat som är bättre än budget och vi bedömer att även för 2020 beräknas några av fakultetens institutioner behöva betala kapitalskatt.

Strategiarbetet

SLU ser för närvarande över sina strategier för de kommande fem åren. Framtagningen av fakultetens strategi pågår för fullt. Sedan återstår det viktiga arbetet med att ta fram en verksamhetsplan och aktivitetsplan som är kopplad till strategin. Arbetet förväntas vara färdigt till årets sista sammanträde i december.

Utbildningsnämnden

Husdjursagronomprogrammet kommer att ersättas av ett kandidatprogram och ett masterprogram berättade Johanna Penell, vicedekan för utbildning på grund- och avancerad nivå. Start av kandidatprogrammet blir nästa höst och planeras heta ”Djur och hållbarhet” (Eng: Animal Science and Sustainability). En plats på kandidatprogrammet innebär platsgaranti till masterprogrammet. För de studenter som önskar annan examen än agronomexamen så finns flertalet andra masterprogram att läsa vid SLU men även vid andra lärosäten.

AgriFoSe2030 - Projekt mot hunger

Sofia Boqvist visade en presentation för projektet AgriFoSe2030 (Agricultre for food Security 2030). Projektet knyter direkt an till ett av FN:s nya utvecklingsmål för hållbar utveckling och där SIDA bidrar med 60 mnkr. Målet är att avskaffa hunger, uppnå tryggad livsmedelsförsörjning, uppnå en bättre kosthållning och främja ett hållbart jordbruk. Detta är ett samprojekt mellan tre andra svenska lärosäten.

Jämställdhet och likabehandling

Den 4 november kommer det hållas en lärareftermiddag med fokus på jämställdhetsfrågor. Sofia Nyman, vik. Vicedekan för jämställdhet och lika villkor, berättade att det kommer hållas kortare föreläsningar blandat med interaktiva delar och tillsammans med kollegor ges möjlighet att diskutera frågeställningar. Anmälan sker senast 27 oktober via denna länk.

Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, SLU
dekan.vh@slu.se, 018-67 10 00