Träffa Östersjöexperter på Baltic Sea Science Center 26-29/9

Publicerad: 19 september 2019
Några av invånarna i rovfiskakvariet. Foto: Mark Harris för SLU.

Hur vet vi egentligen hur Östersjön mår och varför? Välkommen att lära dig mer om miljöövervakningen och om livet i Östersjön på Baltic Sea Science Center, Skansen. Under temadagarna den 26-29/9 finns aktiviteter för både skolor och allmänhet.

Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns i utställningen på Baltic Sea Science Center. De kommer bland annat att berätta om:

• Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör?
  • Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten?
  • Vad finns i en vattendroppe?
  • Vad växer under ytan?
  • Hur mår Östersjön och varför?

̶ Vi erbjuder ett smörgåsbord av olika aktiviteter, berättar Jens Olsson, forskare vid SLU och koordinator för universitetets medverkan i Baltic Sea Science Center.

Under temadagarna finns ett antal tillfällen att titta närmare på fisk, bottendjur och plankton. Besökare kan även se filmer om hur och vem som fiskar i staden, gå på föreläsningar, fråga en forskare och kika närmare på utrustning för forskning och miljöövervakning. Som vanligt finns de stora akvarierna att kika på och de interaktiva utställningarna att utforska.

̶ Vår förhoppning är vi kan bidra till en ökad förståelse hos besökarna för hur vi tar fram kunskap för att kunna förbättra Östersjöns miljö, säger Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center.

Fullbokat skolprogram

På fredag 27/9 har skolklasser kunnat boka in sig på lektionspass, som en del i årets Forskarfredag.

̶ Det blev fullbokat direkt. Jag tycker det är jättekul att det finns ett sådant stort intresse bland skolorna för Östersjön och kunskapen om den, säger Jens Olsson.

Sedan öppnandet i mitten av april och till slutet av augusti hade 78 lektioner hållits med skolklasser och drygt 328 000 besökare tagits emot på Baltic Sea Science Center.

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU