Interaktiv arbetsmiljöundervisning

Publicerad: 26 september 2018

SLU:s lantmästarstudenter i årskurs ett har provat ett helt nytt sätt att närma sig ämnet arbetsmiljö. Under en eftermiddag på Alnarp fick de prova på The Ag Health & Safety Alliances webbaserade undervisningskoncept som framkallar glada skratt men även allvarlig eftertanke.

Skyddsoverall på, hårsvallet ordentligt instoppat, handskar och till sist ett par skyddsglasögon som kronan på verket. En lantmästarstudent och David Sullivan från The Ag Health a& Safety Alliance går loss med raklödder i vitt och rött på den inplastade gestalten.

– Och nu ska du ta av dig overall och handskar utan att få kemikalier på dig, peppar David Sullivan, ursprungligen fårfarmare i Australien.

Tillsammans med Carolyn Sheridan, sjuksköterska och lantbrukare från USA arbetar han för organisationen The Ag Health & Safety Alliance. De reser i jobbet världen runt för att introducera en interaktiv arbetsmiljöutbildning för användning av personlig skyddsutrustning i lantbruket. Ett koncept som framgångsrikt utvecklats och tillämpats i Nordamerika och i Australien och som bygger på studentaktivitet, både under föreläsningen och på nätet.

–Igår var vi i Danmark, idag i Sverige och nästa vecka i Texas, berättar Carolyn.

Aktivt deltagande

Raklödderövningen är bara ett exempel på hur den interaktiva undervisningen är uppbyggd, hela föreläsningen bygger på aktiva deltagare.

Gruppvis får studenterna kliva fram och testa olika andningsskydd, från enkla masker till komplicerad syrgasassisterade system, Carolyn Sheridan assisterar och lär ut hur maskerna ska sitta för att vara effektiva. En del av studenterna har erfarenhet sedan tidigare men blir nu påminda av vikten att välja rätt modell. Ett annat moment rör olika modeller av skyddsglasögon.

Med hjälp av spelplattformen Kahoot spelar sig studenterna sedan vidare igenom föreläsningen. Påståenden om de hjälpmedel som precis visades presenteras på storskärm, tävlingsmomentet triggar och den som snabbast svarar rätt vinner. Carolyn och David driver på med rappa kommentarer och får bra kontakt med studenterna som blir mer och med engagerade.

Delar erfarenheter

Efter andningsskydd och skyddsglasögon följer en diskussion om fyrhjulingar. Här visas snabba filmklipp om hur det kan gå om man kör vårdslöst.

– Har någon av er vält med fyrhjuling, vem vill berätta? frågar Carolyn och lockar efterhand ur åhörarna en och annan historia som kunde ha slutat riktigt illa.

Studenterna har i förväg besvarat ett frågeformulär via webben så att deras erfarenheter och frågeställningar kan optimeras och redovisas – även i jämförelse med studenter i Nordamerika och Australien. Resultatet ger ett mått på skillnader i kunskapsnivån mellan olika länder. Studenterna får även behålla en del av undervisningsmaterialet, personlig skyddsutrustning som sponsras av svenska 3M.

Skadliga strålar

Föreläsningen avslutas med en lektion i hur skadliga solens strålar kan vara för den som jobbar utomhus. Carolyn Sheridan jobbar hårt för att byta ut en av studenternas coola kepsar mot en lite mindre cool, bredbrättad hatt med solskyddsfaktor i tyget. Till slut lyckas hon ersätta keps med hatt och vill även filma bytet.

– Nu ska du säga ”I give up my hat for a sun safe hat” så att jag kan lägga klippet på vår Facebooksida!

Lantmästarstudenterna är försöksgrupp i Sverige för konceptet och om allt faller väl ut kan det komma att bli ett samarbete mellan Naturbruksgymnasierna och Ag Health & Safety Alliance, för att på ett mer engagerande sätt förmedla kunskap om hur man skyddar sig på bästa sätt vid användande av personlig skyddsutrustning.